Американські мільярдери змогли заробити під час карантину. Наприклад, засновник Facebook Марк Цукерберг під час пандемії коронавірусу примудрився заробити 31 млрд доларів. Майже стільки отримав глава Amazon і найбагатша людина в світі Джефф Безос – 29,9 млрд доларів. Яким чином одні заробляють під час кризи, а інші банкрутують? І хто в Україні зміг отримати чесну вигоду під час пандемії?
Власник кав'ярні Вадим Грановський нарікає, що його заклад працює з "невеликою операційним мінусом". Підприємцю довелося підлаштовуватися під виклики пандемії та збільшити витрати на антисептики, захисні засоби і транспорт. Щоб зберегти бізнес під час жорстких обмежень, Вадим мав перебудувати роботу, залучати служби доставки і навчитися працювати без гостей – у форматі "кава з собою".
"Ми прибрали посуд, залишили тільки паперовий. Прибрали готівку. До логістики ми теж були готові – і власний транспорт, і таксі почали використовувати. Співробітники користувалися таксі щодня, щоб дістатися на роботу", – розповідає Вадим.
Але від суворого карантину постраждали не тільки кафе і ресторани, стверджує засновниця спеціалізованого інтернет-видання про сферу торгівлі Юлія Белінська. За її словами, значних втрат зазнали також магазини техніки та салони краси.
"Це падіння від 65 до 90%. І це ми ще говоримо – "в кращому випадку". Тому що найгірший випадок – це просто мінус 100%", – зазначає Белінська.
Держслужба статистики відзвітувала: фізичний обсяг обороту роздрібної торгівлі у квітні зменшився на 15% у порівнянні з квітнем минулого року. Але не у всіх справи йдуть настільки погано.
Наприклад, в лютому дезінфікуючий засіб можна було купити за 78 гривень, а вже на початку березня таке ж продавали за 590 гривень. Про репутацію серед продавців і мови не йшло – всі працювали з максимальною для себе вигідною. Аптечні мережі теж робили все можливе, щоб заробити.
"Були неадекватні відхилення – до 50% якісь ціни зросли, а якісь в рази – типу масок. Те, що я помітив – багато ліків подорожчали в півтора рази. І це було незрозуміло взагалі нічим, тому що валютний курс стабільний" , – говорить керуючий партнер інвестиційної компанії Capital Times Ерік Найман.
Працівники поштових відділень теж не скаржаться на брак роботу – навпаки, скаржаться, що просто не встигають видавати посилки через високий попит. Маркетологи пояснюють: поштових відправлень так багато, тому що замовлень в інтернет-магазинах стало більше через те, що звичайні торгові точки були довгий час закриті.
"Ми вирішили, що не будемо зупинятися, у нас є свій інтернет-магазин ... Ми максимально всі свої зусилля спрямували в ці напрямки. <...> Фінансовий результат у нас позитивний", – ділиться досвідом засновник компанії-виробника хімії та косметичних засобів Олексій Веренікін.
Продажі цього виробника в звичайних магазинах впали, але їх вдалося компенсувати за рахунок інтернет-торгівлі.
З 11 травня, коли карантин трохи послабилиі відкрилася частина непродовольчих торгових точок, для багатьох залишалася проблема транспорту. У цей момент оперативно зреагували таксисти – і підняли ціни. Правда, тільки на короткий час. Тепер, коли робота громадського транспорту відновилася, таксисти бояться, що замовлень стане ще менше, ніж було під час жорсткого карантину.
Під час жорсткого карантину в ресторанах і кафе можна було замовляти страви з доставкою. Заклади, у яких не було власних служб доставки, зверталися до підрядників. Останнім вдалося заробити, але ефект, як і в разі таксі не буде довгостроковим, попереджають експерти.
"Був пікове зростання, у них все виросло, але з закінченням карантину, швидше за все, буде пропорційний відтік, тому що так само сталося в Китаї", – говорить Белінська.
Зате точно можна сказати, що продуктові торговельні мережі залишилися в плюсі, навіть не дивлячись на незаплановані витрати.
"Продуктові мережі в цілому почуваються дуже успішно і це загальносвітова тендеція – і в США, в Європі, тому що люди їли, їдять і будуть їсти", – говорить Найман.
З ослабленням карантину експерти прогнозують подорожчання послуг салонів краси.
"Якби я була власником салону або перукарні, то я б теж зараз підняла ціни, оскільки попит буде шалений, тому можна спробувати трохи відбити за два місяці простою", – вважає Белінська.
Зростання цін прогнозують і ресторатори. Як, наприклад, це сталося в Італії, яка потроху оговтується від наслідків пандемії.
"Ціни, швидше за все, виростуть, тому що ситуація дуже проста: конкуренція зменшиться. Тобто якщо вмирає кожен другий ресторан, то, значить, навантаження на ті, що вижили ресторани збільшиться", – пояснює Найман.
До слова, експерти запевняють, що нажитися на карантині, користуючись всілякими лазівками, не вдалося нікому.
"Є така у фінансистів приказка, що приплив піднімає, а відплив опускає всі кораблі. Хтось пережив з великими втратами, хтось з меншими", – говорить доктор економічних наук Олександр Розенфельд.
"Ми всі програли, тому що економічна криза тільки починається. І це буде болісно", – додає Белінська.
Нагадаємо, раніше представники українського бізнесу розповіли, як налагодять роботу після карантину. Поки тільки 35% компаній готові повернутися в офіси в травні, ще 34% – в червні.