В Україні помирає автопром: експерти назвали причини

Змінити ситуацію допоможе відновлення кредитування і перемога над "бляхами", впевнені фахівці

За останні 10 років українське автовиробництво зменшувалася значними темпами. Так, за даними Асоціації автовиробників України "Укравтопром" в травні 2018 року зі заводів України вийшло 442 автотранспортних засоби. Це в 10 разів менше обсягів виробництва авто десятирічної давності, і цифра продовжує зменшуватися.

П'ятий місяць поспіль статистику формують тільки авто марки Skoda, вироблені методом великовузлового складання на заводі "Єврокар" на Закарпатті. У травні таким чином було зібрано 374 машини – це на 39% менше, ніж в попередньому місяці. У порівнянні з травнем 2017 року зниження склало 43,5%. Ця статистика не містить даних від Кременчуцького автомобільного заводу (КрАЗ), який припинив розкривати інформацію з серпня-2016. Але експерти підтверджують – цифри адекватно відображають положення, в якому знаходиться автомобільна промисловість України, пише Deutsche Welle.

Реклама

Так, керівник компанії AUTO-Consulting Олег Омельницький зазначив, що Запорізький автомобільний завод (ЗАЗ), "Богдан Моторс" і КрАЗ повністю зупинили виробництво легкових авто, а обсяги виробництва на "Єврокарі" сильно впали.

"Те виробництво, що залишилося зараз в Україні перебуває далеко за межею рентабельності та зберігається лише за підтримки "материнських" компаній", – пояснив Омельницький.

За його словами, положення у виробництві автобусів і вантажних машин є трохи менше складним через меншу залежність від конвеєрного методу, але все одно йдеться про падіння показників в рази.

Реклама

Як зазначив голова Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олег Назаренко, в 2008 році український ринок авто досяг максимуму – тоді з близько 623 тисяч проданих в країні нових легковиків трохи менше двох третин були виготовлені на українських заводах. Для порівняння, в 2017 році в Україні продали трохи більше 80 тисяч авто, низ них виготовлено в країні було 7 296.

Найбільше вдарили по українських виробниках економічна турбулентність 2008 і наслідки протистояння з Росією, перші з яких виявилися задовго до анексії Криму та війни в Донбасі, відзначають експерти. Так, за словами Омельницького, ще в 2012 введення Росією утилізаційного збору на авто зменшило привабливість українських машин для російського ринку.

"Ще тоді РФ фактично почала торговельну війну проти наших автомобілів", – вважає Омельницький.

Реклама

Далі були інші недружні торговельні заходи: зупинка автовозів, заборона транзиту в Казахстан. Після початку війни поставки в Росію остаточно припинилися, а транзитні маршрути на ринки Середньої Азії та Кавказу були перекриті.

Втім, проблеми спіткали виробників і на внутрішньому ринку: припинення кредитування фізичних осіб після фінансової кризи 2008 року завдало удару по купівельній спроможності українців, відзначає Назаренко. За його словами, це найбільше пошкодило бюджетний сегмент авто.

"Евробляхи" і євростандарти

Ще одним викликом для українських автовиробників стала конкуренція з легально і нелегально імпортованими західними авто.

Так, десятиліття назад через підписання угоди зі Світовою організацією торгівлі (СОТ) Україна була змушена зменшити ввізне мито на іномарки з 25 до 10% і прибрати ряд преференцій для вітчизняних виробників, розповідає Омельницький. А підписання угоди про зону вільної торгівлі з ЄС змусило українську сторону ввести екологічний стандарт "Євро-5", додає Назаренко.

"Тому в Україні припинили збирати такі марки, як Geely, Chery і Daewoo, чиї двигуни не відповідали новим вимогам", – пояснює експерт.

Останнього цвях в труну вітчизняного автопрому, за словами експертів, забивають нелегальні схеми імпорту авто з іноземною реєстрацією.

"Якщо 10 років тому на європейських номерах їздили тільки іноземці, то зараз, за деякими оцінками, в Україні таким чином ввезено близько 800 тис. авто", – відзначає Назаренко. За його словами, такі автомобілі також в основному займають нішу бюджетних авто, остаточно витісняючи з неї продукцію українських виробників.

Омельницький визнає: проблема авто, які проводилися в Україні, полягала і в тому, що, крім "Єврокару", що займається збором Skoda, інші виробники виготовляли застарілі моделі. Втім, самостійно налагодити виробництво більш конкурентоспроможних авто вони були не в змозі.

"Були плани створити альянси з китайськими виробниками – база і сучасні розробки були. Але для цього також були необхідні відповідний ринок і умови", – вважає експерт.

За його словами, незважаючи на поширену думку про український протекціонізм в сфері імпорту авто, митна ставка в 10% не є надзвичайною. Втім, навіть, якщо держава вирішить ввести пільгове оподаткування для автовиробників, одних тільки стимулюючих кроків з боку уряду буде недостатньо, вважає Омельницький.

"Без нормального ринку, без відновлення кредитування для бізнесу і населення і загального поліпшення бізнес-клімату, інвестицій у виробництво автомобілів в Україні не буде", – відзначає експерт.

Нагадаємо, у Верховній Раді вже зареєстровано два законопроекти, які покликані врегулювати ввезення в Україну автомобілів на іноземних номерах. Як пояснювала "Сегодня" глава парламентського комітету з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, в одному законопроекті прописано зменшення розміру акцизів з авто, скасування заборони на розмитнення машин, які не відповідають екостандарти "Євро-5", і посилення контролю за переміщенням і використанням транспорту, зареєстрованого в інших державах.

У другому документі викладено механізм взаємодії митників, поліцейських і прикордонників, створення автоматизованої системи обміну інформацією. Нацполіція отримає право перевірки авто з Єврономер, а тих, хто не розмитнив машину, але їздить, чекають високі штрафи.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,24
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
28,97
59,99
57,99
57,99
28,98
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,21
51,06
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64074.15

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3138.91

Litecoin (LTC)

83.26

Ripple (XRP)

0.52

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти