ТОП-5 шедеврів радянського автопрому

У СРСР виробляли не найкращі, але по-своєму особливі машини

Автомобільна промисловість у СРСР була в першу чергу орієнтована на потреби війни, як і вся промисловість в цілому. Сміливі конструкторські ідеї для цивільної техніки потрапляли в серію вже застарілими, моделі, які десятиліттями ставали безглуздими на тлі західних сучасників, продовжували сходити з конвеєра. Отже, ми відібрали п'ять зразків мирного автопрому, передає AutoDriving.

Даєш країні вугілля! "БелАЗ-540А"

Реклама

9_01

БелАЗ — найбільші машини колишнього СРСР. Випуск великотоннажних кар'єрних самоскидів на заводі під Мінськом почався у 1965 році з моделі БелАЗ-540. Вантажівка була гордістю радянської промисловості. Мало хто міг побачити її наживо, відправившись на який-небудь вугільний розріз, але образ, що запам’ятовується, був знайомий всім по наочній агітації — від плакатів до марок. Це був перший у СРСР кар'єрний самоскид вантажопідйомністю 27 тонн з гідропневматичною підвіскою коліс, об'єднаними гідросистемами підсилювача керма і підйомника кузова. Були застосовані й інші нововведення: замість кулькового рульового механізму встановлений гвинтовий, гідромеханічна трансмісія (передача крутного моменту від двигуна до коліс) і зварна рама коробчатого перетину. Конструктори зуміли добитися співвідношення в одну тонну вантажу на 800 кг власної ваги машини (21 тонна). Всі ці тонни тягнув 12-циліндровий дизель потужністю 375 к. с. з максимальною швидкістю 55 км/год. БелАЗ-540 випускався до 1975 року.

У пострадянський час завод вижив і продовжує випускати самоскиди, оновлюючи модельний ряд. Останнє досягнення — справжній циклоп, найбільший у світі кар'єрний самоскид БелАЗ-75710 вантажопідйомністю 450 тонн. У нього два дизеля по 2330 к. с. кожен, два паливні баки по 2800 л, максимальна швидкість — 64 км/год при власній вазі 360 тонн. Всі ці цифри, звичайно, вже потрапили в Книгу рекордів Гіннеса. До останнього часу 70% продукції БелАЗа йшло на російський ринок.

Реклама

Автомобіль з комерційним "обличчям" "ЄрАЗ-762"

2137120

Вірменські малотоннажні фургони з моменту появи першого креслення були приречені на нещасливу долю в радянському автопромі. На Ризькій автобусній фабриці (РАФ) був розроблений проект фургона РАФ-977К, а для його виробництва вибрали площу заводу автонавантажувачів, що будувався в Єревані (ЄрАЗ). У 1973 році журнал "За кермом" пише про ЄрАЗ: "У автозаводів несхожі долі. Одні зводять відразу, в темпі ударних будівництв, як тольяттінський гігант, інші мужніють поступово". "Ризький" Єраз-762 вироблявся з кінця 1960-х аж до 1996 року.

Реклама

Але єреванські конструктори хотіли більшого. Протягом декількох років вони разом з НАМІ (Науково-дослідний автомобільний і автомоторний інститут, Москва) розробили і до 1980 року почали випускати дрібними серіями ЄрАЗ-3730. Це був фургон вантажопідйомністю 800 кілограм напівкапотного компонування, що дозволяло позбутися хвороби ризького фургона — перевантаженого переднього моста. Чотирициліндровий двигун об'ємом 2,5 л. і потужністю 90 к. с. був уніфікований з АЗЛК, а коробку передач і ведучий міст постачав Ульяновський автозавод (УАЗ). За паспортом ЄрАЗ-3730 міг розганятися до 110 км/год. На базі цієї моделі було розроблено сімейство машин, як, наприклад, авторефрижератори (10 таких фургонів побудували спеціально до московської Олімпіади-80). Коли Вірменія оговталася після кошмару блокади на початку 1990-х, з'ясувалося, що про експорт не може бути й мови. Мікроавтобуси на базі ЄрАЗ-3730 поставлялися на внутрішній ринок і коштували $5500. Була розроблена модель "дача", або як тепер це називається кемпер, і рефрижератор, але, не витримавши конкуренції, Єреванський автозавод у 2002 році був оголошений банкрутом.

КАЗ-608

6e102cd3975c

Ця приказка про сідельний тягач "Колхіда" (КАЗ-608 в різних модифікаціях), який з 1966 по 1992 рік виробляв Кутаїський автомобільний завод (КАЗ). Ця вантажівка з двигуном від ЗІЛа (московський Завод імені Лихачова) потужністю 150 к. с. тягнула напівпричіп масою 15,5 тонн зі швидкістю 70 км/год. Але проблема була в низькій якості складання вантажівки і в тому, що тягач важко брав десятиградусний підйом через особливості розваговки по осях. Це був автомобіль з безкапотною конструкцією, для доступу до двигуна кабіна, яка розташовувалася над двигуном, піднімалася на 45 градусів. Бувало й таке, що кабіна піднімалася мимовільно, зі зрозумілим ефектом. Далекобійника з КАЗ-608 не вийшло, але до гордості жителів Грузинської РСР Кутаїський автозавод був найбільшим на Закавказзі. До 1991 року випуск вантажівок зупинився, в 2000-х роках були зроблені спроби складання індійської вантажівки Mahindra і тягача німецької фірми MAN. Ці спроби успіхом не увінчалися.

Перший на селі – ЛуАЗ-969

1432202701_luaz-969-3

ЛуАЗ-969 викотився на сільські дороги у 1966 році. Всупереч поширеній думці, саме автомобіль із західноукраїнського Луцька, а не "Нива", був першим позашляховиком, який радянська влада дозволила купувати громадянам. До цього Луцький автозавод ("ЛуАЗ") випускав військовий всюдихід ЛуАЗ-967, так званий "транспортер переднього краю". У результаті конверсії цієї моделі з'явився легкий мікролітражний кросовер з переднім приводом, який оснащувався двигуном від "Запорожця" потужністю 30 к. с. Від двигуна цього шуму було більше, ніж користі — ЛуАЗ погано набирав швидкість. Машина, яку можна віднести до категорії "табуретка на колесах", відрізнялася мінімумом комфорту, але колгоспникам і не треба було.

У 1971 році була освоєна модифікація з повним приводом і блокуванням заднього диференціала (у звичайній машині при пробуксовці обертається те колесо, що буксує, друге колесо в цей момент не отримує обертального руху від двигуна, блокування дозволяє вилазити з бруду та снігу, тому що хоч одне колесо за що-небудь та зачепиться). З 1975 року на ЛуАЗи стали ставити двигун потужністю 40 к. с. Особливість ЛуАЗу, яка легко може за п'ять хвилин звести з розуму будь-якого водія, — схема перемикання швидкостей була влаштована навпаки в порівнянні з традиційною. Перша передача включається рухом важеля з нейтралі на себе і назад, друга — на себе і вперед, і так далі. Коштував цей позашляховик 5200 руб., майже вдвічі дешевше за "Ниву" і на 200 руб. дорожче від "Запорожця".

У 1990 році завод почав випуск моделі 1302 з двигуном від "Таврії" потужністю 53 к. с. При гарній прохідності цей автомобіль не мав конкурентів за ціною в своєму класі — $2000. Попит на цю модель був невисокий, так що Луцький автозавод намагався вижити, випускаючи моделі ВАЗ і УАЗ, а в 2006 році повністю перейшов на складання автобусів і тролейбусів.

"Формула" Естонії

d2aa1ecs-960

Заїзд формули Схід у 1986 р., на передньому плані "Естонії-21М", позаду — автомобілі більш старих моделей плюс одна саморобка

Естонська РСР мала дуже рідкісну спеціалізацію в радянському автопромі — Талліннський досвідчений авторемонтний завод (ТДАРЗ) будував гоночні машини для чемпіонатів СРСР у класі "Формула Сходу". З одного боку, радянська влада любила спорт і заохочувала, але з іншого боку буржуазні автошоу типу "Формули-1" засуджувалися як комерційні та ідейно чужі. Радянські боліди вийшли інженерним втіленням цієї двозначності. Моделі ТДАРЗ запозичили такі технічні рішення болідів "Формули-1", як ретельно розраховану аеродинаміку із застосуванням антикрила і граунд-ефекту, але двигуни на них ставили від Жигулів (ВАЗ-21011 та ВАЗ-2106). Навіть після форсажу і хитромудрого налаштування вони не видавали більше 120 "коней" зі швидкістю 200 км/год проти 300 км/год у сучасних їм "формульних" автомобілів.

Модель "Естонія-20" випускалася з 1980 по 1985 рік, всього було випущено 263 машини, а одна з них стала тисячним гоночним автомобілем, що зійшов із конвеєра ТДАРЗа. "Естонія-20" була основною моделлю для гоночного спорту в СРСР. Кузов зі склопластику монтувався на просторову раму з труб і оснащувався переднім і заднім антикрилом. Завод ставив на ці автомобілі двигун від ВАЗ-21011 об'ємом 1294 см3 і потужністю 85 к. с. Коробка передач і трансмісія були запозичені від ЗАЗ-968 ("вухатий Запорожець"). Відпускна ціна радянської "формули" була 8000 рублів при середній зарплаті у 1980 році 155 карбованців 12 копійок. Щоправда, у відкритий продаж ці автомобілі не надходили, так що володарі середньої зарплати не дуже засмучувалися через дорожнечу вітчизняних болідів.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,60
53,09
50,61
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,69
55,25
55,04
27,49
56,90
54,90
54,09
28,04
56,99
55,99
56,68
28,29
59,88
56,91
56,99
28,79
60,99
58,99
57,49
28,97
60,99
59,99
59,99
28,98
60,99
58,99
57,49
28,98
-
52,47
51,08
26,76
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

64910.05

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3176.8

Litecoin (LTC)

84.76

Ripple (XRP)

0.53

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти