На ринку пального України назріває революція: чим хочуть заправляти машини

16 грудня 2019, 07:00

Олександр Панченко Олександр Панченко

Експерти кажуть, що ідея з використанням спиртобензина у нас неодноразово провалювалася, а в Європі вже є анахронізмом

Депутати вирішили зміцнити енергетичну незалежність України – до Верховної Ради подано законопроект про поступовий перехід на пальне для двигунів внутрішнього згоряння, виготовлене з поновлюваних джерел енергії. Йдеться про спирт, який, як відомо, виробляють із зерна та інших харчових продуктів. Ця тема піднімалася неодноразово протягом останніх десяти років, але поки успіхів небагато. Сайт "Сьогодні" з'ясовував, яким має бути безпечне біопаливо і які технології для цього потрібні.

Що пропонують депутати

Реклама

У поданому до Ради законопроекті № 2471 про розвиток використання рідкого біопалива можна виділити три аспекти:

Перший – політичний – це імплементація директиви Європарламенту 2009/28 / ЄС про використання енергії з відновлюваних джерел. Відповідно до неї, Україна зобов'язана до кінця 2020 роки мати не менше 10% такої енергії. А значить на 10% можна скоротити імпорт нафтопродуктів, частка яких в загальному обсязі споживання палива складає близько 80%.

Другий аспект – економічний. Ухвалення закону дозволить завантажити українські спиртзаводи виробництвом біоетанолу. Біоетанол – це звичайний етиловий спирт з формулою С2 Н5ОН, який є результатом переробки рослинної сировини (у нас це зерно, цукрові буряки, картопля) і використовується як пальне. Пити його можна, оскільки цей спирт зневоднений.

На сьогодні, за даними Міністерства економіки, торгівлі і агрополітики, потужності українських спиртзаводів завантажені всього на 20%. На думку авторів законопроекту, новації дозволять поступово завантажити майже на 100% потужності спиртзаводів, створити нові робочі місця, збільшити надходження до бюджету і поліпшити екологію, оскільки продукти згоряння біоетанолу менш шкідливі, ніж бензину або дизпального.

Реклама

Біопаливо й зараз в незначних обсягах використовується в Україні: в 2018 році, за даними Мінекономіки, вироблено 22,6 тис. т біоетанолу. А після ухвалення закону розраховують виготовити у 2020 році вже 320 тис. т або в 14 разів більше.

Третій аспект – технічний. Потрібно організувати змішування біоетанолу з чистим бензином і забезпечити стійкість цієї суміші від розшарування за допомогою спеціальних присадок. Цей момент відображений в законопроекті, але в дуже узагальненому вигляді: "потрібно забезпечити стійкість".


Про інші зміни на ринку пального читайте в статті "Ринок пального в Україні очікує на зміни: ціни на АЗС різко зміняться".


Один з авторів законопроекту, нардеп Олег Семінський, навів приклад: якщо наш трейдер завозить в Україну 20 т бензину, то зобов'язаний буде додати туди 1,4 т (7%) українського біоетанолу.

"Це не тільки призведе до розвитку виробництва, але і до притоку нових технологій у виробництво біоетанолу, освоєння потужностей непрацюючих спиртзаводів, які зараз збиткоів для держави, тоді як могли б стати місцем для розвитку галузі в майбутньому. Це також енергетична безпека", – підсумував Семінський.

Читайте також: "Підпарканні" заправки: економія чи збитки для гаманця

Батіг і пряник

Реклама

Як роз'яснив директор департаменту поновлюваних джерел енергії Держенергоефективності Юрій Шафаренко, якщо закон хувалять, то оператори ринку будуть зобов'язані подавати в Держенергоефективності щорічні звіти про продажі.

"Держенергоефективності буде брати звіти у компаній-виробників і імпортерів, звіряти їх з податковими та митними даними. Якщо вони дотримувалися квот, то все нормально. Якщо ні, то їх чекає штраф і припис в наступному році закрити цю квоту", – прокоментував Шафаренко.

Недотримання квот, а також ненадання інформації загрожує величезними штрафами. За тонну не додавання біоетанолу – штраф 53,8 тис. грн – це вдвічі більше, ніж ціна тонни бензину А-95. А за несвоєчасне надання інформації загрожує штраф 1 млн грн.

У вигляді "пряника" трейдерам обіцяють податкові пільги для бензинів з вмістом спирту. Якщо звичайний бензин обкладається акцизом 213 євро/тис. л, то на бензин з вмістом спирту від 5% ставка акцизу 192,2 євро/тис. л (-10%), від 10% – 170,8 євро / тис. л (-20%).

Експерти: "В Європі це вчорашній день"

Директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн нагадав, що тема використання біоетанолу не нова, але її реалізація кожного разу зупинялася через технічні труднощі. Як роз'яснив Куюн, просто так додати "відро біоетанолу в бочку бензину" не можна. В Європі на нафтобазах ставлять спеціальні установки з блендінгу. Щоб не отримати на виході "бодягу", необхідний найсуворіший контроль якості, створення лабораторних комплексів, вартість яких вимірюється сотнями тисяч доларів. Ігнорування цих аспектів веде до зниження або втрати якості бензину і, як наслідок, – удару по споживачах.

"В цілому мова йде про перехід на принципово нову технологічну культуру, яка мало сумісна з сьогоднішніми українськими реаліями. Наприклад, Польщі на створення "спиртової" інфраструктури знадобилося більше 15 років, – аналізує Куюн. – Бензин з додаванням спирту буде дорожчий за звичайний через ускладнення виробничого процесу. Але, мабуть, найголовніше – явна запізненість "біоетанольної" програми. Європа вже відмовилася від нарощування частки біокомпонентів в моторних паливах, там все більше дивляться на електрику, водень і біопаливо другого покоління, для виробництва якого не використовуються харчові культури і сільськогосподарські землі. В Україні збираються займатися тим, що в Європі вже вважається вчорашнім днем".

Ще один момент – технічна готовність українського автопарку до підвищення рівня використання палива з біодобавками і готовність автовиробників давати гарантію на вузли і агрегати пальної системи в разі їх виходу з ладу через використання такого пального.

"Бензин Е-10 (з 10% -м вмістом біоетанолу) та інші суміші з великим вмістом біоетанолу не рекомендовані виробниками практично всіх автомобілів, які зараз є масовими в Україні, – роз'яснив нам заступник директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев. – Chevrolet, Mercedes, Skoda та інші в технічних характеристиках вказують, що в разі використання палива Е-10 і вище, виробник не гарантує нормальну роботу пальної системи ".

Реклама

За словами гендиректора Всеукраїнської асоціації автоімпортерів і дилерів Олега Назаренка, виробники жорстко прописують, який вид пального потрібно використовувати в двигуні автомобіля. І якщо виявиться, що бензин був "не той", в гарантійному ремонті відмовлять.

Але Назаренко говорить, що можливі винятки:

"Як жест доброї волі клієнту можуть піти назустріч і зробити ремонт по гарантії, якщо він доведе, що пальне було неякісним. Тому варто якийсь час після заправки зберігати чеки, чого багато, на жаль, не роблять. Але краще все ж заправлятися в постійних мережах АЗС і перевіреним пальним".


Як українських водіїв обманюють на АЗС, дивіться в сюжеті:

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти