Росія ввела відносно України "автомобільне" ембарго

21 жовтня 2015, 10:32

У країну обмежені поставки "дизеля" і скрапленого газу

З початку жовтня Росія різко знизила експорт скрапленого газу та дизельного палива (ДП) в Україні. А з минулого тижня російський "дизель" і зовсім перестав надходити на адресу українських покупців. Про це розповіли менеджер, а також власник компаній – імпортерів палива, передає ЛІГА.net.

Реклама

Якщо припинення поставок ДТ в Україні російські постачальники аргументують забороною влади РФ на експорт нафтопродуктів, які можуть бути використані українською армією, то скорочення експорту зрідженого газу не пояснюється взагалі ніяк.

Такі дії вже призвели до подорожчання ДТ на альтернативних маршрутах поставки і серйозного зростання вартості автогазу на АЗС по всій країні. За останні два тижні ціни на газових заправках зросли на 25% і продовжують стрімко зростати.

Експерти з'ясували, чи є політичні мотиви в обмеженні поставок палива в Україну і як це відіб'ється на цінах на АЗС.

Дизельне паливо

Реклама

Росія є другим за обсягами після Білорусі постачальником дизельного палива в Україну. За даними консалтингової компанії UPECO, в серпні частка російських постачальників в загальному обсязі імпорту ДТ склала близько 40% (180 000 тонн). Більше Україна імпортує тільки з Білорусі.

Напруга з поставками російських нафтопродуктів українські імпортери почали випробовувати ще з серпня цього року, розповів власник нафтотрейдингової компанії. Російські продавці почали запитувати у своїх українських контрагентів довідки про кінцевих споживачах продукту, пояснюючи це забороною на постачання нафтопродуктів, які можуть надалі бути використані українською армією.

"Тоді це було формальністю і ніхто серйозно не сприймав такі запити, – говорить він. – Але вже з кінця вересня без такої довідки від трейдерів російські компанії відмовлялися підписувати будь-які договори і контрактувати нафтопродукти. При цьому незрозуміло, у кого українські компанії повинні були брати цю довідку".

Експорт бензину і дизпалива був обмежений за розпорядженням Федеральної служби з технічного та експортного контролю, зазначає аналітик UPECO Олександр Сіренко.

"Фактично це стосується всіх нафтопродуктів, які можуть бути використані українською армією. Але заборона торкнулася в першу чергу дизельного палива, – говорить він. – Дійшло до того, що російські продавці просто повертали трейдерам передоплату за паливо".

Реклама

Такі обмеження призвели до різкого зниження обсягів російського дизпалива на ринку і його подорожчання в інших постачальників. За десять днів жовтня, за даними Державної фіскальної служби, Україна імпортувала з Росії близько 33 000 тонн дизельного палива, або 18% всіх поставок, проти 40% у серпні.

"З кінця минулого тижня відвантаження дизпалива з Росії зовсім зупинилися, – розповідає власник нафтотрейдера. – Ми просто перестали контрактувати ресурс до прояснення ситуації".

Ринок досить диверсифікований, ресурсу вистачає. Минулого тижня поновилися поставки дизельного палива по морю через Херсон і порт Південний, також збільшено обсяги імпорту з Польщі та Литви.

В тренді
Держборг України зріс і в гривні, і в доларах

Втім, дефіциту дизельного палива на українському ринку чекати не доводиться, вважає директор консалтингової компанії А-95 Сергій Куюн. "Ринок досить диверсифікований, ресурсу вистачає, – відзначає він. – Минулого тижня поновилися поставки дизельного палива по морю через Херсон і порт Південний, також збільшено обсяги імпорту з Польщі та Литви".

Скраплений газ

Реклама

Якщо для обмеження поставок ДТ з Росії є формальні причини, то різке зниження поставок зрідженого газу в Україну російськими компаніями Ніяк не аргументується. У переліку ФСТЕК автогаз не значиться як товар подвійного призначення і не може бути використаний ЗСУ.

Проте основний постачальник автогазу в Україні російська Роснефть в п'ять-шість разів знизила відвантаження ресурсу з кінця вересня, повідомив менеджер компанії-трейдера.

"Ще у вересні з Росії в добу надходило в середньому 1500-3000 тонн скрапленого газу, а зараз відвантаження йде в обсязі не більше 500 тонн, – говорить Сіренко. – При цьому якісь розумні пояснення з російського боку відсутні".

Російський зріджений газ зараз займає близько 70% в частці імпорту, тому замістити його продуктом з інших напрямків в короткий період часу дуже складно.

"До штучних проблем з російськими поставками додалися ще два чинники, – говорить Куюн. – Це зупинка Мозирського НПЗ на ремонт і перехід Речицького газопереробного заводу (Білорусь) на виробництво роздільних фракцій (окремо пропан і бутан – ред.)".

Все це позначилося на внутрішніх цінах. З початку жовтня середні роздрібні ціни на газових заправках підвищилися на 25% – з 7,9 до 9,8 грн/літр.

"Враховуючи невеликі запаси палива у продавців і обмежені поставки з Росії, найближчим часом скраплений газ в Україні продовжить дорожчати", – вважає Сіренко.

"Ми не бачимо чіткого меседжу, що щось зміниться в кращу сторону, – сказав голова групи компаній WOG Сергій Корецький на конференції LPG Ukraine 2015-го. – Зараз існує ембарго і по нафтопродуктах, і по газу. На нашу думку, до кінця року поставки не поновляться".

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...
Хочеш бути в курсі останніх подій?
Підпишись на повідомлення. Показуємо тільки термінові і важливі новини.
Хочу бути в курсі
Я ще подумаю
Будь ласка, зніміть блокування повідомлень в браузері!

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти