Ринок палива в Україні чекають зміни: ціни на АЗС різко зміняться

Експерти кажуть про зростання попиту на газ і прогнозують можливість підвищення на нього акцизів

Українські автомобілісти все більше економлять на витратах на паливо, хоча менше їздити не стали, стверджують експерти ринку нафтопродуктів. Перш за все це стосується бензину – його споживання впало в рази за рахунок зростання ринку скрапленого газу. Яким буде паливний ринок в наступному році і чого чекати від цін на АЗС, з'ясував сайт "Сьогодні".

Наші експерти: директор Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн, аналітик ринку скрапленого газу Артем Куюн і замдиректора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев.

Реклама

Тенденції семирічки

На прохання "Сьогодні" аналітики "А-95" надали нам результати своїх досліджень ринку пального з 2013 по 2019 рік.

Як видно з інфографіки, сумарне споживання всіх видів палива – бензин, дизпаливо (ДП), зріджений газ (LPG) – в цьому році нарешті має перевищити рівень 2013 року після різкого падіння у 2014-15 роках. Його причина в тому, що за кризові 2014-15 рр. гривня знецінилася більш ніж втричі, це сильно вдарило по кишенях автомобілістів і змусило їх економити на поїздках і шукати альтернативи.

Реклама

Такою альтернативою для власників автомобілів з бензиновими двигунами став LPG-газ, він же автогаз, що коштував в окремі періоди 2014-15 років в 3,5 рази дешевше за бензин. Витрати на установку газобалонного обладнання (ГБО) становили 300-450 євро залежно від його якості, а термін окупності ГБОскоротився в ряді випадків (якщо багато їздити – Авт.) до півроку.

Цим, за словами Артема Куюна, і пояснюється стрімке зростання попиту на автогаз: якщо в 2013 році його було продано всього 893 тис. т, з них більше половини українського виробництва, то в 2017 році вже в 1,8 рази більше, або 1 млн 587 тис. т. За підсумками 2019 року очікується двократне зростання до 1 млн 820 тис т. Це майже стільки ж, скільки споживається в Україні бензину – 1 млн 850 тис. т в 2018 році. У 2013 році споживалося 3 млн 471 тис. т, або в 1,9 рази більше, в 2017 році – 2 млн 14 тис. т, або в 1,3 рази більше за LPG газ. При цьому імпорт газу складе близько 80% від обсягу його споживання.

Також альтернативою традиційним авто стають електромобілі,хоча їх недоліком є дорожнеча.

Реклама

А ось ринок ДП має зовсім інший вигляд: після просідання на 10% в 2014-15 рр. він вже в 2016-му практично відіграв падіння і надалі тільки зростав. За прогнозами, в 2019 році дизпалива буде продано 6 млн 830 тис. т, або на 14% більше за 2013 рік. Сергій Куюн пояснює таку відносну стабільність тим, що ДП в основному використовує промисловий сектор: залізниця, вантажний автотранспорт і міжміські автобуси. Тобто, вантажі та пасажирів перевозити треба в будь-якому випадку, просто тарифи стали вище. Також свій внесок в динаміку використання ДП вніс і приватний сектор: більшість придбаних машин, особливо б/в, їздять на дизпаливі. Досить поглянути на парк так званих "евроблях".

Диверсифікація: у кого скільки купуємо

На сьогодні український ринок палива виглядає таким чином: бензин – 18%, ДП – 65%, LPG – 17%. Порівняємо з 2013 роком: бензин – 34%, ДП – 58%, LPG – 8%.

Нинішній рік також став знаковим в перерозподілі джерел надходження нафтопродуктів в Україну. Перш за все це пов'язано з падінням поставок російського ДП по трубопроводу через введення мит. Джерел постачання залишилося п'ять, але частка кожного змінилася і часом набагато. Головним імпортером стала Білорусь – 39,3% (+ 6%), далі РФ – 26,9% (-17,1%), морем з далекого зарубіжжя поставляється 14,7% (+ 9,2%), Литва + Польща – 8,2% (+ 2,4%). Нарешті, українського палива стало 10,7% (-1,5%). При цьому на ДП припадає 90% імпорту, на LPG – 80%, на бензин – 50%, в основному це преміальні сорти з Білорусі та Литви. У РФ ми бензин не купуємо.

Бій з "тінню"

Окремо варто розглянути ситуацію з тіньовим ринком нафтопродуктів (див. Інфографіку).

Як бачимо, за сім років обсяги "бодяги" зменшилися майже в 8 разів. Чому – див. в статті "Бродяжі" заправки: економія або збитки для гаманця. Особливо це стосується ринку підробленого бензину, він скоротився в 9,3 рази. Тобто якщо в 2013 році 42% продаваного бензину було "паленим", а в глибинці його частка доходила до 80%, то в 2019-му псевдобензина залишилося лише 8,6%. І тепер треба серйозно "попотіти", щоб залити в бак незрозуміло що. Підробленого ДП стало нині менше в 6 разів завдяки тому, що в кінці 2018 року держава і трейдери "оголосили війну" так званим "волоцюгам" – нелегальним заправкам. А ще в середині 2018 року псевдодизеля було лише в 1,9 рази менше, ніж в 2013 році.

Однак, за словами експертів, проблема залишається серйозною, особливо це стосується нелегальних продажів зрідженого газу, "бочки" з яким в окремих регіонах, включаючи Київську область, стоять мало не під кожним парканом.

Чому газ може стати дорожче, а бензин дешевшим

Зростання споживання автогазу боляче вдарило по українських виробниках бензину, які почали боротися за споживача не зовсім ринковими методами. Так депутатське лобі в Раді намагається перерозподілити податкове навантаження на нафтопродукти, різко піднявши ставки акцизів на LPG та ДП і знизивши на бензин.

За оцінками експертів Консалтингової групи "А-95", в разі реалізації цієї пропозиції ціна автогазу може зрости на 2,8 грн/л, або до 15 грн/л. Бензин може подешевшати на 1,4 грн/л (А-95 до 27 грн/л). Податок на дизпаливо пропонується залишити без змін, щоб не вдарити по промисловості. Переробники кажуть, що зміни дозволять збільшити споживання вітчизняного бензину і зупинити зростання споживання скрапленого газу, який переважно імпортується. Також збільшаться надходження до бюджету.

Експерти в цьому не впевнені.

"Наростити споживання бензину дуже важко, попит на цей вид палива падає у всій Європі. Після напливу в Україну б/в транспорту з Європи перекіс убік дизпалива збільшився", – говорить Артем Куюн.

За його оцінками, після ухвалення цих ініціатив, в кращому випадку споживання скрапленого газ знизить темпи зростання, а в гіршому – перейде в так зване плато (рухатиметься з темпом +/- 1-2% на рік). Артем Куюн вважає, що навіть якщо бензин стане понад привабливим, то помітне збільшення попиту можна очікувати в перспективі 5-7 років.

Експерт пояснив, що в розвинених країнах люди змінюють автомобіль раз на 2-3 роки, порушуючи питання вибору палива. У нас це відбувається раз в 5 років і рідше. А більшість автомобілів, які купуються з бензиновим двигуном, переобладнуються на газ впродовж півроку-року.

Геннадій Рябцев упевнений, що українські виробники могли б збільшити свою присутність на ринку бензину, якби знизили ціни.

"Років п'ять тому літр бензину українського виробництва коштував на 2-3 грн дешевше за імпортний, зараз різниця в ціні мінімальна, а то й однакова. В результаті споживач голосує гаманцем, вибираючи привізне паливо", – зазначив Рябцев.

Прогнози на 2020 рік

Експерти кажуть, що ринок палива вийшов на докризовий рівень і споживання в 2020 році буде рости далі. Сергій Куюн оцінив зростання в 2-3% (200-300 тис. Т на рік). Провідна роль, за його словами, залишиться за ДТ, так як автопарк України поповнюється в основному за рахунок дешевих дизельних машин з Європи. Що стосується бензину і автогазу, то багато чого буде залежати від того, чим закінчаться дебати з приводу акцизів.

"Основна інтрига – чи ухвалять депутати закон про перегляд акцизів, – говорить Сергій Куюн. – Якщо ухвалять – зростання ринку автогазу зупиниться, ні – продовжиться, але більш повільними темпами, ніж у 2019 році (очікується до 7% – Авт.)".

Геннадій Рябцев нагадав, що закон про Держбюджет на 2020 рік вже ухваленийі доходи від акцизу на паливо розраховані за діючими ставками.

"Це означає, що в першому півріччі вносити до держбюджету якісь зміни в плані коригування ставок акцизів не можна, тому можна прогнозувати, що тенденції споживання збережуться", – стверджує Рябцев.

А ось ціни на паливо в наступному році, за його словами, залежатимуть тільки від курсу гривні до долара, так як серйозних змін котирувань нафти, від яких залежить ціна нафтопродуктів, Рябцев не прогнозує. Нагадаємо: здешевлення гривні на 10 копійок підвищує ціну літра нафтопродуктів на 7-8 копійок. З огляду на те, що в держбюджеті-2020 закладено середньорічний курс долара 27 грн/$ (зараз він 24,2 грн/$), зі сказаного експертом можна зробити висновок: за літр палива, можливо, доведеться в наступному році викласти на 1,5-2 грн більше, ніж зараз.

Нагадаємо також, що нещодавно в Україні набув чинності закон, за яким водіїв штрафуватимуть за перевезення дітей без автокрісел:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,55
53,04
50,82
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,53
55,20
55,04
27,56
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
52,16
51,05
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

66772.77

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3239.94

Litecoin (LTC)

85.23

Ripple (XRP)

0.55

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти