За прикладом Молдови: як в Україні можна вирішити проблему з "євробляхами"

17 січня 2018, 07:50

Віталій Андронік Віталій Андронік

Голова комітету Ради з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна заявила, що в Україні питання можна вирішити, користуючись досвідом сусідів

Дешеві старі авто українці купують в Польщі і Литві, самі або через посередників. А щоб не платити податки в Україні, не знімають машину з іноземної реєстрації.

Реклама

Всього в країні знаходиться приблизно 400 тис. автомобілів на іноземній реєстрації, половина з них – з порушенням термінів перебування. За оцінками організації "АвтоЄвроСила", близько мільйона українців – власники автомобілів з єврономерами. Це проблема, тому що до казни не надходять податки, водії таких машин ніде не реєструються і не несуть відповідальності за порушення правил дорожнього руху.

Періодично транзитники протестують: блокують дороги на кордоні і вимагають парламент збільшити термін перебування машин до року і знизити митні збори.

Схожа проблема є і у сусідів – молдовани ввозять до країни автомобілі румунської і болгарської реєстрації. Але Молдова рік тому почала боротися з транзитниками. Голова комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна заявила, що Україна може спробувати перейняти досвід Молдови.

Сайт "Сегодня" дізнався, як вирішують проблему з транзитниками в Молдові і що пропонують зробити в Україні.

Що зробили в Молдові

Реклама

У Молдові автомобілі з іноземними номерами можуть перебувати півроку. Тому транзитнику не потрібно перетинати кордон кожні вихідні. Це ще більше спонукало ввозити машини до країни без розмитнення.

Щоб вирішити проблему, в країні вирішили діяти методом батога і пряника. З січня 2017 року по березень молдаванам дозволили розмитнити автомобіль зі знижкою на акциз в 70%. Єдина умова: до Молдови вони повинні бути завезені до 1 листопада 2016-го.

Потім "знижку" продовжили до 31 червня.

Фото: А. Бойко

Фото: А. Бойко

Реклама

Розмитнення машини з двигуном три тисячі куб. см знизилася з 11 тисяч євро до 3300 євро. Щоб оформити автомобіль з іноземними номерами, потрібно було зняти його з обліку в тій країні, звідки її ввезли.

Право ввезення автомобіля на 180 днів збереглося, але для цього потрібно заплатити "віньєтку". Це дорожній збір, що стягується з незареєстрованих в країні транспортних засобів. Зараз він коштує 180 євро на півроку.

Машину без віньєтки евакуюють на штрафмайданчик і депортують до країни реєстрації. При цьому витрати на перевезення машини лягають на водія – 15 євроцентів за кожен кілометр. Водія визначають миттєво – при покупці віньєтки потрібно вказувати паспортні дані, ідентифікаційний номер, номери автомобіля і електронну пошту. Штраф за відсутність віньєтки – від 2272 до 9090 леїв (від 3 822 до 15 289 гривень).

Що можна зробити в Україні

Ніна Южаніна, голова парламентського комітету з податкової і митної політики, в інтерв'ю розповіла "Новому времени" своє бачення вирішення проблеми з "євробляхами".

За її словами, Україна також може ввести понижуючі коефіцієнти до ставок акцизу та інших податків. Свої пропозиції депутат передала громадським активістам. При цьому Южаніна підкреслила, що ні в якому разі не можна надавати транзитник амністію або дозволити розмитнити машину за безцінь.

В тренді
Ринок пального: чи буде подальше подорожчання бензину
Реклама

"Я думаю, що буде справедливо, якщо до чинної шкали ставок акцизного податку ми застосуємо певний коефіцієнт. Наприклад, вони заплатять 25-30% від встановленої ставки акцизного податку. Але з урахуванням тієї шкали, яка у нас зараз є за ставкою акцизного податку залежно від віку автомобіля", – розповіла парламентарій.

Також Южаніна вважає, що потрібно заборонити українським громадянам в'їжджати до України на машині з іноземними номерами. Це повинно бути доступно тільки для нерезидентів. За її словами, такі обмеження діють в Білорусі і Молдові.

Фото: zaknews.in.uaФото: zaknews.in.ua

Зараз у Верховній Раді лежать кілька законопроектів, які потенційно можуть вирішити проблему.

Законопроект №5562 пропонує продовжити пільгові акцизи на ввезення до України старих автомобілів і зняти обмеження щодо ввезення – один автомобіль на одну особу, машина повинна відповідати нормам Євро-5, а також заборону на перепродаж авто в Україні протягом року.

У законопроекті № 5561 депутати пропонують скасувати вимогу Євро-5 до старих автомобілів. Це екологічний стандарт, який забороняти ввозити до країни автомобілі, вироблені раніше 2010 року. І власники машин на єврономерах не можуть розмитнити автомобілі, які не відповідають екостандартам. Замість Євро-5 пропонується ввести обов'язковий техогляд для б/в авто, які ввозяться до України.

Остання з пропозицій депутатів – дозволити українцям першу реєстрацію автомобілів, які відповідають стандартам Євро-3 і Євро-4, на 10 років. Законопроект №7457 депутати зареєстрували під Новий рік.

Українське законодавство і зараз дозволяє боротися з нелегальним авто

Адвокат з митного праву Ольга Ніколаєнко зазначає, що в Україні законодавство дозволяє боротися з нелегальними авто штрафами та конфіскацією. Однак в країні слабо взаємодіють митна служба і поліція.

"Поліція не може відстежити, в якому режимі і на яких підставах перебуває той чи інший автомобіль з іноземною реєстрацією. Є морально-етична проблема: ми розуміємо, що громадяни можуть і повинні користуватися дешевими авто, а з іншого боку – є міжнародні зобов'язання і правові норми. Оскільки держава посіла бездіяльну позицію – проблема наростає, як снігова куля. Вже зараз власники нерозмитнених авто вимагають особливих умов. Згідно із законом потрібно складати протоколи і вилучати такі автомобілі. Законодавчо все врегульовано, але нічого не виконується", – зазначає виконавчий директор об'єднання "Митні адвокати".

 Фото: архивФото: архив

Сьогодні без реєстрації їздити на машині з іноземними номерами українці можуть п'ять днів в одній області і десять днів – при пересуванні в декількох областях. Іноземцю користуватися нерозмитненою машиною годі й більше одного року.

Якщо автомобіль перебуває в країні на одну добу більше, ніж належить за митним кодексом, водієві загрожує штраф в 85 гривень. Якщо ж авто затрималося в країні від 1 до 10 діб – доведеться заплатити штраф у розмірі 3400 гривень, більше 10 діб – 8500 гривень. Якщо автомобіль належить іноземцю, а за кермом українець – машину можуть конфіскувати. А машину українця можуть заарештувати в тому випадку, якщо він відмовиться платити штраф.

Нагадаємо, на початку листопада Приморський суд Одеси виписав рекордний штраф в 3 млн гривень власниці машини на литовських номерах. Вона не провела розмитнення Cadillac Escalade 2007 року. Суд визнав, що жінка ухилялася від сплати митних платежів, і зобов'язав заплатити 300% від суми, яку вона повинна була сплатити на митниці.

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти