Третій тиждень поспіль на оптовому ринку палива зберігається вкрай неприємна ситуація. І хоча для пересічного українця вона може здаватися цілком сприятливою, за зниженням цін на бензин ховається лякаюче підґрунтя. Всі експерти говорять, що вже третій тиждень ситуація на оптовому ринку палива не змінюється. Триває протистояння кількох трендів: позитивного – здешевлення нафти на світовому ринку, і негативних – девальвації гривні в Україні і падіння продажів в зв'язку з карантином.
Нагадаємо, в Україні близько 80% моторних палив нафтопродуктів імпортується, тому для нас дуже чутливі коливання вартості як нафти, так і гривні.
Дедалі більшої ваги набирає падіння продажів палива в роздріб.Як розповів нам Сергій Куюн, очолювана ним "Консалтингова група" А-95" замовила фахівцям з соціологічної компанії Factum Group дослідження серед споживачів паливного ринку.
За даними соціологічного опитування, проведеного у всіх містах України з населенням понад 50 тис. осіб, 46,4% опитаних респондентів скоротили, в тому числі 8,3% зовсім припинили, заправляти особисті автомобілі через введений в країні карантин. Це, на думку експерта, стало важливим фактором, що підштовхнув вартість палива вниз.
"Ситуація на ринку складна і має всі передумови до поглиблення, – констатував Сергій Куюн. – Витрати ростуть, а обсяги продажів падають. Крім стандартних витрат, найбільшою статтею яких є зарплата персоналу, додалися витрати на транспорт для співробітників, протикарантинні заходи (закупівля масок, дезінфектантів). Резерви ще є, але реалізація продовжує падати, в квітні ринок очікує скорочення на 40-50%".
Геннадій Рябцев взагалі песимістичний. Він стверджує, що трейдери на межі паніки, оскільки протоки (обсяги продажів) скорочуються набагато швидше, ніж планувалося.
"Найбільше падіння – на рівні регіонів: немає автобусних перевезень, багато, хто їздив на роботу своїм транспортом, пішли в неоплачувану відпустку, ринки закриті, а значить – немає припливу покупців з навколишніх сіл, – аналізує Рябцев. – Все це призвело до того, що серед АЗС виникла жорстка конкуренція. Щоб стимулювати попит і утримати лояльних клієнтів, трейдери наввипередки знижують ціни".
За словами Артема Куюна, через падіння продажів газу в роздробі багато заправок були змушені знизити ціни на нього майже до неприбуткових.
"Приходять нові партії газу, законтрактованого раніше, а ще не продано паливо з колишньої партії, – каже Артем Куюн. – Тому клієнтів стимулюють ціною, щоб купували більше. Зараз обґрунтована ціна газу – 10,30-10,40 грн/л, а є мережі, де він коштує навіть 9,45-9,60 грн/л".
Детальніше про те, що відбувається на паливному ринку прямо зараз і прогнози на найближче майбутнє, читайте в матеріалі: Ринок палива в Україні на межі зриву: що відбувається і чого чекати
У той час як паливо дешевшає, продукти, навпаки, дорожчають. Чому так відбувається – дивіться в сюжеті: