Як створювався український тролейбус

Перший тролейбус вийшов на вулиці Києва 80 років тому

5 листопада 1935 на вулиці Києва вийшов перший тролейбус. Це був московський ЛК-5 (ЛК – скорочення від Лазар Каганович). Перший маршрут пролягав по Червоноармійській вулиці від площі Льва Толстого до вулиці Загородньої. Але вже з другої машини виробництво дивовижного транспорту було освоєно в Києві. З тих пір київську школу інженерів-конструкторів (тролейбусників) стали вважати однією з провідних на просторах СРСР, а столиця України ледь не стала найголовнішим містом з виробництва тролейбусів. І саме в Києві створювали перший тролейбус вже незалежної України, пише AUTO-Consulting..

Перші тролейбуси

Реклама

Перший тролейбус для Києва був виготовлений у Москві на заводах СВАРЗ і "Аремкуз", а інші шість тієї ж серії за московськими кресленнями зібрали на нашому заводі ім. Домбаля (згодом – Київський завод електротранспорту ім Ф. Дзержинського).

1446744017tnk0_h

ЛК-5 за нинішніми мірками – це невеликий двовісний тролейбус. Він був розрахований на 47 місць, 37 з яких були сидячі. Такі машини ходили по Києву до Великої Вітчизняної війни.

Реклама

Відразу після перемоги по зруйнованому місту їздили (1945-1947 роки) трофейні тролейбуси MAN, що вміщали по 50 пасажирів (у тому числі 30 сидячих).

1446743988xiq0_h

1446743951ruft_h

Реклама

Трохи пізніше до Києва почали поставляти і знамениті за старими фільмами московські післявоєнні тролейбуси МТБ-82Д. З 1947 по 1952 рік їх робили на Тушинському авіазаводі №32. Але ні трофейних, ні московських, ні імпортних машин Києву не вистачало і в 50-і роки в Києві відродили випуск власних тролейбусів. З 1958 по 1971 роки Київський завод електротранспорту випустив 1556 пасажирських тролейбусів моделі "Київ" п'яти модифікацій, а з 1972 року освоїв випуск вантажних тролейбусів.

tr_01

tr_02

У цей період Київ навіть міг стати головним містом з виробництва тролейбусів для всього СРСР, але в Москві вирішили закуповувати чеські тролейбуси Skoda 9Tr. І червоно-жовті "дев'ятки" на багато років стали частиною київського пейзажу і його візитною карткою.

1446743971nza3_h

Навіть з імпортними тролейбусами київський інженер Володимир Веклич зміг розробити і реалізувати свою давню ідею – тролейбусних поїздів. Потім цей київський винахід стали тиражувати вже і в інших містах СРСР.

1441107615apgn_h

1441107604n3ga_h

Перші тролейбуси незалежної України

Тролейбус Київ-11

На рубежі 1990-х основні постачальники тролейбусів в Україні з Чехословаччини та Румунії почали переходити на взаєморозрахунки з СРСР в доларах. Через гострий дефіцит валюти в країні намітилася криза міського електротранспорту. Єдиним виходом з нього могло стати освоєння виробництва власного українського тролейбуса.

В інженерному середовищі київських електротранспортників приступили до створення зчленованого українського тролейбуса моделі "Київ-11" (моделі з першої по шосту випускали в період 50-70 рр, а з сьомої по десяту – були вантажними).

tr_03

Володимир Пилипович Веклич (винахідник тролейбусного поїзда) розробив технічне завдання, здійснював наукове керівництво проектом і випробуваннями нової моделі. Конструкторська документація була розроблена під керівництвом В'ячеслава Савельєва. Головним завданням, що стояло перед розробниками машини, була вимога при її створенні використовувати якомога більше вітчизняних комплектуючих, навіть на шкоду якості, адже купувати за валюту було вже не просто. Все це було реалізовано за винятком ведучих мостів "Раба" угорського виробництва.

tr_veklich_02

Модель була обладнана двома тяговими електродвигунами потужністю 115 кВт кожен. Кузов мав четверо дверей, салон розрахований на 160 місць, 53 з яких були сидячими. Так як тиристорно-імпульсну систему управління можна було придбати тільки за кордоном, в тролейбусі була застосована вже морально застаріла на той час реостатно-контакторна система управління (РКСУ), що значно знизило ККД моделі.

Тиристорно-імпульсна система управління (ТІСУ) надавала не тільки можливість плавного розгону і гальмування тролейбуса, але й на 20-25% (залежно від складності рельєфу маршруту) піднімала ККД транспортного засобу за рахунок рекуперації (повернення в контактну мережу енергії, що виробляється тролейбусом при гальмуванні ). У реостатній системі ця енергія розсіюється при нагріванні реостатів і не виконує ніякої корисної роботи.

8 січня 1991 р. з воріт Київського заводу електротранспорту на випробування виїхав перший дослідний зразок "Київ-11", а з 20 жовтня Почалася експлуатація його на маршрутах вже в незалежній Україні. У цьому ж році була розроблена конструкторська документація на "Київ-11у" – двовісну модифікацію тролейбуса місткістю 100 пасажирів, що мала 37 сидячих місць. Перший регулярний рейс з пасажирами він зробив 20 грудня 1991 року.

tr_04

На жаль, через проблеми з постачанням комплектуючих від суміжників і обмеженими виробничими потужностями завод не зміг налагодити серійне виробництво цих машин. Всього було випущено 54 тролейбуси, з яких 7 зчленованих. Але з'явилися вони дуже вчасно і своє завдання виконали.

Модель мала безліч недоліків, проте до честі творців слід зазначити, що вони "вичавили" максимум можливостей з тих застарілих комплектуючих і технологій, які були в їх розпорядженні. І головне, що молода країна отримала свій власний тролейбус.

tr_05

Мінський завод Белкоммунмаш за ліцензією киян освоїв випуск тролейбусів "Київ-11". На ньому було зібрано 5 машин, що експлуатувалися в Мінську та Могильові.

Тролейбус ЮМЗ

Виходячи з досвіду створення тролейбуса, Володимир Веклич розробив стратегію розвитку українського тролейбусобудування. Вона знайшла своє втілення в затвердженій Кабінетом Міністрів України Програмі.

tr_06

Програма передбачала розгортання робіт з виробництва нових типів українських тролейбусів у цехах Дніпропетровського південного машинобудівного заводу, які через припинення гонки озброєння здебільшого були незавантажені.

Згідно зі стратегією почалися роботи в двох напрямках: освоєння виробництва тролейбусів за відомими технічними рішеннями (тривісного зчленованого ЮМЗ-Т1 і двовісного ЮМЗ Т2) і створення перспективного тролейбуса ЮМЗ-Т3 за принципово новим технічним рішенням.

tr_07

Оскільки освоєння випуску тролейбуса нового покоління ЮМЗ-Т3 вимагало створення та відпрацювання практично усіх агрегатів і систем на принципово новій основі, програма передбачала великий обсяг науково-дослідних і дослідно-конструкторських робіт.

Науковим керівником робіт зі створення тролейбусів марки ЮМЗ був призначений Володимир Пилипович Веклич (1938-1993), а головним конструктором Став Михайло Іванович Галась (1929-2006) – один з головних творців космічних ракет "Циклон" і "Зеніт".

tr_09

Отримавши від киян документацію на тролейбус "Київ-11", дніпропетровці змогли значно поліпшити машину. Наявність на заводі унікальних ракетних технологій дозволила використовувати в конструкції кузова тролейбуса низку високоефективних рішень, які раніше не застосовувалися. Вперше в конструкції тролейбуса застосована кабельна електрична мережа з малогабаритними роз'ємами, що широко використовувалася в ракетно-космічній техніці, що забезпечувало швидкий пошук несправностей у вузлах машини. Проте використання застарілих агрегатів і систем (РКСУ, керованого моста, рульового управління, підвіски та ін.) не дозволяло домогтися високої надійності тролейбусів ЮМЗ-Т1 і ЮМЗ Т2.

tr_08

Перші три зчленовані тролейбуси ЮМЗ-Т1 були виготовлені в січні 1992 року, а з липня 1 993 почалося їх серійне виробництво. У цьому ж році була налагоджена збірка ЮМЗ-Т1 на дочірньому підприємстві "Південмашу" в Павлограді. Машина була розрахована на 180 місць, 35 з яких були сидячими. За рахунок двох тягових електродвигунів потужністю 130 кВт кожен, 18-тонна машина могла долати 12-процентні ухили.

Останній тролейбус ЮМЗ-Т1 був випущений у Павлограді в 1997 році. Всього цієї моделі була зібрана 471 машина, 33 з яких були експортовані в Білорусь, Естонію, Молдову і Росію.

tr_10

У кінці 1993 року з воріт "Південмашу" виїхав на випробування перший двовісний тролейбус ЮМЗ-марки Т2, повністю уніфікований з моделлю ЮМЗ-Т1. Номінальна місткість тролейбуса становила 103 людини, включаючи 26 місць для сидіння. Двічі в конструкцію машини вносилися незначні зміни (в 2000 і 2006 роках).

У 1998 році для траси Сімферополь-Ялта був розроблений "гірський варіант" тролейбуса, що одержав індекс ЮМЗ-Т2.09. Він має незалежне електродинамічне гальмо та інші удосконалення для роботи на гірських лініях. Всього було вироблено 18 таких машин.

tr_11

Крім міст України, тролейбуси ЮМЗ-Т2 експлуатувалися в Москві, Ростові-на-Дону, Кишиневі та Ашхабаді. Єдиними містами України, в яких ніколи не експлуатувалися тролейбуси ЮМЗ, були Львів, Черкаси, Антрацит і Стаханов.

У 1995 була спроектована модель ЮМЗ Т3-К, яка за рахунок застосування ТІСУ дозволяла економити електроенергію на 20-25%. Однак ця модель не була запущена у виробництво, а 2 досвідчені зразки були відправлені до Донецька. Зовні вони нічим не відрізнялися від моделі ЮМЗ-Т1, хоча за первісним технічним завданням планувалося, що це буде машина нового покоління з низьким рівнем підлоги. Незабаром, через небажання ремонтників працювати зі складною електронікою, у цих тролейбусів була проведена заміна ТІСУ на РКСУ і вони стали нічим не відрізнятиметься від ЮМЗ-Т1.

tr_12

У 2008 році Маріуполь отримав ювілейний 1000-ний тролейбус ЮМЗ. У цьому ж році виробництво власних тролейбусів на "Південмаші" було припинено. Через кілька років відновили збірку на базі готових кузовів і агрегатів тролейбуса МАЗ Т103. Український Дніпро Т103 почали закуповувати лише в 2015 році.

"Крилатий тролейбус "Авіант"

Після розпаду СРСР Київський державний авіаційний завод "АВІАНТ" позбувся значної частини своїх замовлень. Одним з рішень цієї проблеми став випуск тролейбусів. За прототип своєї машини вони взяли тролейбус "Київ-11". Антонівці запропонували зробити кузов своїх тролейбусів "Київ-12" з легких алюмінієвих сплавів і композитних матеріалів, що застосовуються в авіабудуванні. Це зробило їхні машини більш легкими, довговічними і дозволило скоротити витрати електроенергії на їх рух.

tr_13

Перший дослідний тролейбус (з бортовим номером 3000) моделі "Київ-12" почав здійснювати пробні поїздки 4 листопада 1993 року. Технічне завдання на його розробку і програма випробувань була написана Володимиром Векличем, проектування і виготовлення машини здійснювалося під загальним керівництвом генерального конструктора "КБ Антонов" Петра Васильовича Балабуєва (1931-2007), головного інженера В. Короля та його заступника А.Рабічева.

tr_14

Кожна модифікація тролейбуса, що розроблялася, мала свій індекс від К12.00 до К12.08, але більшість модифікацій так і не пішли у виробництво.

Найбільш затребуваними виявилася машини з індексом К12.03. Це був зчленований тролейбус, розрахований на 182 пасажири, з чеською тиристорно-імпульсною системою управління. Сьогодні тільки в Києві їх експлуатується 80 одиниць.

tr_15

Тролейбуси ЛАЗ

Останнім на зорі ери українського тролейбусобудування до клубу виробників тролейбусів приєднався Львівський автобусний завод. Підприємство на початку 1960-х випустило кілька тролейбусів марки Київ-5 (ЛАЗ-695Е) на основі автобуса ЛАЗ-695В.

tr_16

Навесні 1994 року завод на основі автобуса ЛАЗ-52521 зібрав перші два двовісні тролейбуси ЛАЗ-52522, які влітку пройшли випробування. Після цього в конструкцію машини внесли невеликі зміни і почали їх серійне виробництво. Експлуатувалися вони в основному у Львові. У процесі виробництва вносилося багато змін, встановлювалося нове електрообладнання, а з 2005 року тролейбус почали випускати на основі автобуса ЛАЗ-52527. Всього було зібрано 85 машин, 6 з яких пішли на експорт (2 в Москву, 4 в Ашхабад).

Вже в 2007 році в Україні з'являється ще один великий виробник – "Богдан", і кілька примірників тролейбусів випускають у Чернігові. Але це вже зовсім інша історія.

1439216542qgqn_h

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,02
54,97
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,67
51,11
26,87
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63448.06

Dogecoin (DOGE)

0.15

Ethereum (ETH)

3067.65

Litecoin (LTC)

81.1

Ripple (XRP)

0.5

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти