Газ наступає і виграє: в зв'язку з ростом цін на бензин, в Україні зростає кількість нелегальних газозаправок

1 квітня 2017, 10:00

Аліна Поліщук

Чим загрожує заправка від нелегальних "бочок" і чому не можна дізнатися якість газу, поки ним не заправишся

Зростання цін на бензин і дизель дає очевидні результати: все більше українців бажають переводити авто на зріджений газ. Водіїв не зупиняє вартість установки ГБО на машину (від 240 до 1,5 тис. євро залежно від моделі авто, виробника обладнання та рівня "гаражних" СТО, де проводиться установка): подвійна економія (11 грн за літр пропан-бутану проти 22 -23 грн за літр А-92) дозволить окупити ці витрати менше, ніж за рік. В результаті темпи "газифікації" в Україні в минулому році побили всі рекорди. Сьогодні в Києві та інших великих містах країни їздить, за різними оцінками, від 25 до 45% машин, які пройшли таку "модернізацію".

"Причина – в співвідношенні цін різних видів моторного палива, – пояснює директор консалтингового агентства" А-95 "Сергій Куюн. – Якщо до 2014 року зростання ринку скрапленого газу було забезпечене за умови, коли ціна газу становила 60% від ціни бензину, то з 2015 року ціна газу становить в середньому близько 45% від ціни бензину. Ринок і раніше розвивався, тепер же він розвивається удвічі швидше за рахунок того, що економія на використанні газу в авто дуже висока. У цьому році динаміка збережеться, тому що пропан-бутан, за нашими прогнозами, продовжить дешевшати п про відношенню до бензина і дизельного палива".

Реклама

НИЖЧЕ РИНКВОЇ. Чим більше машин їздить на газу, тим більше цього газу вони споживають. "Обсяги реалізації автогазу зараз складають більше третини на ринку автомобільних палив", – відзначає директор СТО Motor Gas Роман Матвєєв. Відповідно, зростає число охочих заробити на реалізації цього виду моторного палива. Мова йде не тільки про розширення інфраструктури мережевих заправок, але і про появу напівлегальних чи взагалі незаконних АГЗС, які торгують газом за ціною нижчою за ринкову. Так, в столиці таких заправних пунктів фахівці КМДА нарахували близько 300 – це більше, ніж кількість легальних об'єктів газопостачання! Заправлятися з таких "бочок" багатьом здається дуже вигідно, адже в стихійній роздробі газ може бути дешевше на 2-3 грн.

ПОДВІЙНІ СТАНДАРТИ.Нелегальнігазозаправкиторгуютьдешевшезавдяки тому,щоне платятьподатки.Багатьомнашимспівгромадянам,всилунизькогорівнядоходів,це,за великим рахунком,не має значення-людямважливішасвоя кишеня.Однакмалохтозамислюється,щотакізаправкине проходятьперевірки,азначить,не можнабутивпевненимуякостіпалива,якенадходитьвавто.

"ВУкраїнііснуютьдва стандартиякостідлязрідженихгазів,-розповілинамвгрупікомпаній "СмартЕнерджі".-Це ДСТУ27578-87 "Газивуглеводневізрідженідляавтомобільноготранспорту" таДСТУ4047-2001 "Газивуглеводневізрідженіпаливнідлякомунально-побутовогоспоживання".Автогазповиненвідповідатипершому стандарту,адругийрегламентуєскладтехнічнихсумішей,якібільшепідходятьдляпобутовихпотреб(наприклад,опалення.-Ред.)".

ВідрізняютьсяПБА(пропан-бутануавтомобільний)іСПБТ(сумішпропануібутанутехнічного)за цілою низкоюпоказників.

Алеможнасказати,щоПБА-більш"чиста"суміш,адаптованаспеціальнопідпотребимашини.УСПБТдопустимоменшепропану,більший вмістсірки,рідкогозалишкуіінших"сторонніх"компонентів.Згідно з дослідженнямІнститутуспоживчихекспертиз(проводилосявжовтніминулогороку),мережевізаправкипродаютьспоживачевісамеПБА,а"бочки"майжеповсюдноторгуютьтехнічною сумішшю.

"Дляавтомобіляце несмертельно,-констатуєКуюн.-Алекраще,даліібільшеавтопроїдевсе жнаавтомобільномугазі".Наприклад,рідкийзалишокСПБТнакопичуєтьсявбакахізасмічуєфільтри,апідвищений вмістсіркипідсилюєкорозіюдеталейпаливноїапаратури.Газдляавто,на відмінувідСПБТ,маєзимовуілітнюмарки:взимкувньому маєбутибільшепропану,авлітку-бутану.

Реклама

БОДЯЖНИЙ І НЕБЕЗПЕЧНИЙ

Технічний газ замість автомобільного не найбільший недолік нелегальних заправних пунктів. "Крім того, що такі заправки не платять податків, вони відбивають свою привабливу ціну постійними недоливами, – стверджує Куюн. – На мережевих заправках газові колонки регулярно перевіряються на точність наливу, а ось до" бочок "такі перевірки не доходять. Тому нерідкі ситуації, коли авто на кшталт повному балоні їде на 30-50 км менше, ніж зазвичай". Виміряти точність наливу газу самому практично неможливо: їх не пропустиш через мірну склянку і не наллєш в каністру. На відміну від паливного індикатора в бензиновому баку, в газовому балоні параметри відображаються дуже умовно. Так що зрозуміти, заощадили ви або заощадили на вас, можна лише по кілометражу.
Крім того, реальні ризики залити в авто забруднене, а то і зовсім "бодяжний" газ.

"РезервуаринаАЗСповинніпроходитиперіодичнігідравлічнівипробуванняівнутрішнійогляд,аджез часомвнихнакопичуютьсявідкладення(волога,конденсат,механічнідомішки.-Ред.),-розповілинамвкомпаніїShell.-Недобросовісніучасникиринкуможутьігноруватицюпроцедуру.Такожводіямможутьпропонуватинеякіснийгаз,аждопідмішуваннявкінцевусумішнепереробленогоШФЛУ-цеширокафракціялегкихвуглеводнів(сировина,зякоївпроцесіпереробкиможнавиділитисумішпропан-бутану)".

Такіекспериментине дужедобрепозначаютьсяназдоров'їавтомобіля.

"Нашсервісстикавсязтим,щоклієнтам,якірегулярнозаправлялисянатакихстихійнихзаправках,згодомдовелосямінятибільшу частинузусієїсистемиГБО:балон,магістралі,редуктор,форсунки.Посуті,церівнозначно тому,щобзанововстановитиГБО",-підкреслюєМатвєєв.

new_image2_339

Реклама

За законом. Можна вимагати забір "арбітражної" проби

ОЦІНКА ЗА ПОВЕДІНКУ

На жаль,визначитиякістьавтогазудотого,яквинимзаправилися,нереально.Безумовно,наАГЗСповиненбутисертифікатнареалізованемоторнепаливо,ібудь-якийводіймаєповнеправилознимознайомитися.Алеосьзрозуміти,чи відповідаєзалитепаливоз цим документом,можналишепо поведінцімашини.

"Можеспалахнутизначокcheck engine,якийсигналізуєпро помилкудвигуна,-перераховуєМатвєєв.-Автоможе нерозвиватиналежнупотужність.Двигунможестихнутичерез100мпіслязаправки.Якщотакісимптомиприсутні-вамзалилисміття.СпеціалізованіСТОможутьдіагностуватиполомкуівидативисновок,щонесправностіГБОвикликанівикористаннямпалива,яке не відповідаєстандартамякості.ЗтакимвисновкомводійможевимагатиуАГЗСкомпенсаціювартостіремонту".

ЗасловамиМатвєєва,цеможеспрацюватизмережевимизаправками:доситьчекапро покупкускрапленогогазутаекспертного висновку.Алесірі"бочки"будутьвсіляковідмовлятисявідпретензій,томучекзберігайтезавжди.Аякщопроблемизавтомобілемвиниклибезпосередньопіслязаправки-берітьсвідківіповертайтесядлявідборупробпідозрілогогазу.

"Згідно із законом покупець має право зажадати відбір так званої арбітражної проби, – акцентують в групі компаній "Смарт Енерджі". – Проба відповідним чином поміщається в контейнер, опечатується, вказується час і місце відбору. Обов'язково повинна стояти підпис оператора АГЗС, який відібрав цю пробу, і самого покупця. Ця проба передається в сертифіковану лабораторію, яка визначає склад продукції і її відповідність стандартам". Але, природно, вимагати виконання закону ви можете тільки у заправок, за цим законом встановлених.

Реклама

Всі подробиці в спецтемі Тарифи на газ

Підпишись на наш telegram

Лише найважливіше та найцікавіше

Підписатися

Реклама

Читайте Segodnya.ua у Google News

Реклама

Новини партнерів

Загрузка...

Новини партнерів

Загрузка...
загрузка...

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти