Бум "зелених" машин в світі: чому Україна досі не виробляє електромобілі

Наша країна має свої розробки електрокарів

Україна в п'ятірці країн з розвитку ринку електричних машин. 2017 року українці купили 2697 авто – це в 2,3 раза більше, ніж 2016-го. Переважно це вживані Nissan Leaf.

Цього року попит на електромобілі буде ще більший – парламент знизив податки, і купити електрокар стало дешевше на 17%. До 2035 року кожен четвертий автомобіль в Україні буде електричним, прогнозує Центр Разумкова.

Переорієнтація на електромобілі – глобальний тренд. Країни Європи, Китай і Індія заявили, що відмовляться від продажів машин з двигуном внутрішнього згоряння (ДСВ) через 10-25 років. Та й самі автовиробники почали орієнтуватися на виробництво гібридів і електромобілів. Наприклад, Volvo оголосила, що до 2019 року у всіх нових машин буде акумулятор і електродвигун. Плани переходу на електричні приводи оголосили BMW, Daimler і Volkswagen Group.

Українські автовиробники програли у виробництві машин з ДВЗ. Але зайняти свою нішу в електромобілебудуванні ще не пізно.

Експериментальні розробки електрокарів в Україні з'явилися ще 1973 року, також були кілька моделей після проголошення Незалежності. Однак в серійне виробництво вони так і не пішли, хоча в країні є всі умови для будівництва електричних машин: споживчий попит, поклади літію і машинобудівні заводи.

Що заважає Україні виробляти електрокари, розбирався сайт "Сегодня".

П'ять спроб налагодити виробництво електромобілів

В Україні не раз намагалися випустити електромобіль. Першим вважається ЗАЗ-968 Електро. Експериментальну машину розробив Запорізький машинобудівний інститут 1973 року. Автомобіль мав електродвигун потужністю 4 кВт і систему рекуперації енергії – тобто, батареї підзаряджалися при гальмуванні. Батарея машини важила близько 400 кг, а на одній зарядці "Електрозапорожець" міг подолати 100 км. Через рік електромобіль отримав золоту медаль на Всесоюзній виставці науково-технічної творчості молоді. Його збиралися запустити в серійне виробництво. Але фінансування на ЗАЗ-968 Електро так і не виділили.

__23

ЗАЗ-968 Електро. Фото: mashyna.com.ua

Після виходу України зі складу СРСР Інститут електродинаміки НАН і ЗАЗ представили "Таврію-Електро". ЗАЗ 11091 оснастили електромотором потужністю 25 Квт. Заявлений запас ходу – 130 кілометрів, максимальна швидкість – 90 кілометрів на годину. Для повного заряду батареї потрібно вісім годин. Завод продав кілька партій кузовів електромобілів Німеччині та Швейцарії. До запуску електромобіля в серійне виробництво справа так і не дійшла через брак коштів на заводі.

2005 року Інститут електродинаміки і ЗАЗ розробили гібрид ЗАЗ 110206 "Таврія-Гібрид". Однієї ємності десяти батарей вистачало на 50 км пробігу, а з працюючим бензиновим мотором запас ходу збільшувався до 750 км.

Ще через п'ять років ЗАЗ представив Lanos Pick-up Electro на "Столичному Автошоу 2010". Електричний пікап оснастили електродвигуном продуктивністю 15 кВт і вісьмома акумуляторами, заряду вистачало на 100 км. Тоді ж керівництво заводу заявило, що серійного випуску електропікапа не буде, оскільки він обходиться на 60% дорожче бензинової версії.

685645_main

Synchronous. Фото: electricmarathon.com

2016-го компанія Electric Marathon International презентувала в Монако електромобіль Synchronous. Машину представили як український електромобіль. Дизайн авто виконаний київською студією Prystrast, двигун "Слов'янка" – розробка одеської компанії EcoFactor, виготовлення кузова також проводилося в Одесі. Запас ходу на одній зарядці акумуляторів – 130-160 км. На даху автомобіля розміщені сонячні батареї. Synchronous розвиває швидкість 60-70 км /год. За словами розробників, зовнішній вигляд, що нагадує середньовічну карету, дозволяє електромобілю стати ідеальним засобом пересування в місті як таксі, шаттл для готелів і екскурсійне авто.

Держпідтримки – немає, ринок – маленький, а інвестори не зацікавлені

Виробляти електромобілі дорого. Собівартість навіть промислових партій електричних машин в Китаї – найбільшому автовиробнику в світі – дуже велика. Тому більшість країн заохочує виробництво і продаж електрокарів. У тому ж Китаї Chery QQ коштує 6000 дол., а його електрична версія Chery EQ – 15000 дол. Але держава компенсує покупцеві 60% вартості машини, тому Chery EQ обходиться в 6000 дол., як і бензиновий аналог.

Електрокари подешевшають автомобілів з ДВЗ тільки через 10 років, прогнозує Bloomberg New Energy Finance. Зараз батарея становить приблизно половину вартості електрокара. Через сім років ціни на "зелені" авто будуть на рівні машин на бензині і дизелі. А 2030-го електрокари стануть на 10-20% дешевше і продовжать знижуватися в ціні.

680879_main

Фото: autocentre.ua

Тому поки в Україні неможливо виробляти електрокари без держпідтримки автовиробництва в цілому і стимуляції покупки таких авто, вважають в "Укравто", якій належить ЗАЗ.

"Останні зміни в законодавстві поставили українського виробника в нерівні умови з імпортером. При імпорті електрокара не сплачується 20% ПДВ, а стосовно Податкового кодексу український електрокар звільняється тільки на 1,5% -2%, а не на 20%, тому що виробник повинен весь вхідний ПДВ віднести до витрат", – пояснюють в прес-службі корпорації.

Ще одна причина – низька платоспроможність населення. Українці, які їздять на євробляхах за 1500 євро, навряд чи можуть дозволити собі електромобіль.

Держпрограми дійсно не вистачає, вважає виконавчий директор Центру глобалістики "Стратегія ХХІ" Андрій Чубик: "Але, насамперед, український автопром відстає від світових виробників як технічно, так і дизайнерськи. Найбільша проблема – відсутність технологій виробництва сучасних акумуляторів".

Плюс, бізнес-клімат в Україні не приваблює інвесторів, говорить директор компанії-імпортера електромобілів "Грін Вілс" Олег Маслов. Внутрішній ринок не готовий і не може перетравити промислові, рентабельні партії електромобілів. Експорт теж поки що не вигідний.

"За умовами договору про асоціацію з ЄС українські автомобілі обкладаються митом. Східний напрямок, звісно, закрито", – зазначає Маслов.

Чи є в українського електромобіля майбутнє

2015 року Інститут електродинаміки спробував зібрати самостійно 20 тис. грн на виробництво електромобіля. Вчені розмістили проект на краудфандінговому майданчику "На старті" і назвали його "Доступний український електромобіль". Планувався запуск серійного виробництва електричних ЗАЗ Lanos-pickup і ЗАЗ Lanos Sedan з пробігом 250 км на одному заряді. Коштував би такий електромобіль 15 тис. доларів. Українці перерахували на проект лише 17 351 гривню.

Імовірність запустити національний електрокар мізерна. Поки українські розробники намагалися зробити Lanos електричним, виробництво електромобілів в світі зробило крок далеко вперед. В Україні більше перспектив виробляти комплектуючі для електромобілів, вважає Ярослав Пилипчук, експерт з економічного аналізу та транспортній інфраструктурі аналітичного центру "Український інститут майбутнього".

"Щодо електромобілів велика ймовірність зробити чиюсь локалізацію і постачати комплектуючі. Ми проводили дослідження, в Україні можна локалізувати виробництво електрокарів на рівні 60-70%", – коментує Ярослав Пилипчук.

До того ж, в країні попит випереджає розвиток інфраструктури, зазначає аналітик. Українець, який купив електромобіль, може звернутися за сервісом всього до кількох точок в Києві. При подальшому розвитку ринку проблема тільки зростатиме.

"Тут відразу є ніша – створити сервісне обслуговування, робити комплектуючі. В цьому напрямку зараз більше потенціалу. Але в майбутньому ми можемо виробляти електромобілі. В Україні повинні робити економічні розрахунки і планувати розробку електрокарів, тому що попит і інфраструктура розвиватимуться", – додає Пилипчук.

social-m3-meta

Tesla Model 3. Фото: tesla.com

Український електрокар може бути створений тільки за умови, що ринок споживатиме кількасот тисяч машин. При продажах 80 тисяч авто за підсумками минулого року виробництво електрокарів – швидше далека перспектива, ніж потреба ринку, зазначають в "Укравто".

При цьому компанія "Єврокар", яка випускає автомобілі Skoda, розглядає можливість виробництва електромобілів і комплектуючих на ринок ЄС. Про це в інтерв'ю LIGA.net повідомив Олег Боярин, власник групи "Атолл Холдинг" (до неї входить "Єврокар"). Підприємство розглядає кілька варіантів. Перший – налагодити співпрацю з американськими і європейськими брендами для запуску виробництва електромобілів і акумуляторів. В Європі таких виробництв практично немає. Другий – стати майданчиком для виробництва китайських електрокарів для поставки на Захід. Але для початку в Україні потрібно підготувати інфраструктуру і законодавство, каже Боярин.

Над цим працює Міністерство інфраструктури. Минулого року відомство представило концепцію розвитку ринку електротранспорту. Вона складається з трьох етапів.

Перший – розвиток ринку електричного транспорту на протязі п'яти років. На другому десятирічному етапі міністерство планує залучати інвесторів для виробництва електромобілів і зарядних станцій. І фінальний етап, який триватиме 15 років, спрямований на локалізацію виробництва комплектуючих і батарей для електрокарів.

Для стрімкого розвитку ринку міністерство планувало до 2023-го року звільнити від ПДВ і акцизу ввезення в країну електротранспорту і зарядних станцій. До 2028 року скасувати ПДВ на комплектуючі до електротранспорту. І до 2033-го планувалося введення нульової ставки ПДВ на вироблений в Україні електричний транспорт, комплектуючі до нього, зарядні станції. Однак поки що законопроект навіть не зареєстрували в парламенті.

За словами міністра інфраструктури Володимира Омеляна,  іноземні інвестори вже зацікавилися виробництвом електромобілів в Україні – вони чекають ухвалення закону. Міністр пообіцяв зареєструвати законопроект у Раді найближчим часом.

car-2056009_1280

Українці переважно купують уживані Nissan Leaf. Фото: pixabay.com

Випускати свої електромобілі Україна поки не готова. Не готові і українці купувати вітчизняний автомобіль. Навряд чи б покупці підтриманих Nissan Leaf переорієнтувалися на електричний Lanos, якби ЗАЗ раптом би запустив його у виробництво. Незважаючи на високі темпи зростання ринку електрокарів, тільки 3,3% машин, які купили українці минулого року – електричні. Цього недостатньо, щоб зацікавити Nissan або Tesla хоча б відкрити офіційні точки продажу в Україні, не кажучи вже про виробництво.

Але виробники можуть почати з комплектуючих і акумуляторів. На них знайдеться попит і на внутрішньому ринку, з огляду на, що українці купують переважно б/в електрокари. Інвестори і виробники почнуть випускати електромобілі, як тільки доходи українців зростуть, а попит на машини стане істотніше декількох відсотків. Поки що причин випускати електрокари в Україні немає.

Читайте також:

Реклама на segodnya.ua Реклама
Всі новини
Показати ще
Реклама на segodnya.ua Реклама
Допомога під час війни
Більше новин
Фінанс-дайджест
Більше новин
Industry
Більше новин
Квартирне питання
Більше новин
Час заробляти
Техно
Більше новин
Комуналка
Більше новин
Наші гроші
Більше новин
Війна в Україні
Більше новин
Money-лайфхакер💰
Головне про гроші
Всі новини
Останні новини
Показати ще
Валюта
Курс долара в касах банків (купівля/продаж)
1
ПУМБ ПУМБ
35.8/36.3
2
ПриватБанк ПриватБанк
35.5/36.3
3
Ощадбанк Ощадбанк
35.7/36.15
4
Райффайзен Банк Райффайзен Банк
36.4/37.1
5
Укрексімбанк Укрексімбанк
36.2/36.7
6
Альфа-Банк Альфа-Банк
35.5/36.7
7
Укргазбанк Укргазбанк
35.4/36.4
8
Універсал Банк Універсал Банк
35.4/36.9
9
OTP Bank OTP Bank
31.95/35.0
ЗАПРАВКИ
Паливо сьогодні
95+
95
ДП
ГАЗ
53,45
52,91
51,01
27,60
55,88
53,88
54,88
26,89
56,49
55,07
54,99
27,76
56,90
54,90
54,09
28,64
56,99
55,99
56,68
28,98
59,88
56,91
56,99
28,79
59,99
57,99
57,99
29,47
59,99
57,99
57,99
29,48
60,99
59,99
59,99
29,48
-
51,80
51,11
26,81
Відставка Бориса Джонсона
Нова обкладинка The Economist
Рейтинг цін
Скільки коштує житло у новобудовах Києва (грн за м²)
1
Печерський Печерський
90 592
2
Шевченківський Шевченківський
57 791
3
Оболонський Оболонський
54 494
4
Подільський Подільський
51 178
5
Голосіївський Голосіївський
46 989
6
Святошинський Святошинський
36 659
7
Дніпровський Дніпровський
35 882
8
Дарницький Дарницький
35 881
9
Деснянський Деснянський
35 364
10
Солом'янський Солом'янський
31 688
Прогноз 🔑
ТОП-5 у сфері IT
Затребувані спеціалізації
Програмування

Програмування

Інженер

Інженер

Системи управління підприємствами

Системи управління підприємствами

Web-інженер

Web-інженер

Web-майстер

Web-майстер

Актуальні пропозиції 🔥
Вибір українців 🚘
Які нові легкові авто купували у червні
1
Toyota Toyota
456
2
Renault Renault
327
3
Volkswagen Volkswagen
263
4
Hyundai Hyundai
172
5
Skoda Skoda
168
6
Mitsubishi Mitsubishi
162
7
BMW BMW
120
8
Nissan Nissan
102
9
Mercedes Mercedes
94
10
Ford Ford
87
Детальніше
Must Know
Штрафи для власників тварин в Україні

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак небезпечних порід без намордника — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Вигул собак у заборонених місцях — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Неприбрані за твариною екскременти — від 170 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Нанесення твариною шкоди майну чи здоров'ю людини — від 1700 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн

Знущання з тварини — від 3400 грн
Детальніше
Класи житла
В чому різниця?
Економ

Зазвичай, це типові багатоповерхівки без надмірних архітектурних рішень, схожі одна на одну, але їхнє основне завдання – універсальність та забезпечення квартирами якомога більшої кількості людей. У Києві середня ціна за квадратний метр у "економі" становить 27 тис. грн.

Комфорт

У таких будинках передбачені зони для зберігання дитячих колясок чи велосипедів, є вбиральні, охорона на території, покращений дитячий майданчик та паркінг. У Києві за такі квартири у новобудовах просять у середньому 35,3 тис. грн за кв. м.

Бізнес

У новобудовах є великі підземні паркінги, з одним паркомісцем на квартиру. Зазвичай такі будівлі охороняються, є консьєрж, покращені дитячі майданчики, а для догляду за територією наймають садівників. Мешканці столиці в середньому платять 57,7 тис. грн за квадратний метр у такій квартирі.

Еліт

Над дизайном житла працюють солідні дизайнери. Територія охороняється, а паркомісця облаштовують із запасом. У таких житлових комплексах будують тенісні корти, басейни, супермаркети, приватні школи тощо. У Києві один квадратний метр такого житла коштує в середньому 98,8 тис. грн.

1 /2
Все про квартири
статистика
Курс криптовалюти сьогодні

Валюта

Ціна, usd

Bitcoin (BTC)

63767.44

Dogecoin (DOGE)

0.16

Ethereum (ETH)

3055

Litecoin (LTC)

80.9

Ripple (XRP)

0.5

Наша економіка
5 головних цифр
1
Споживча інфляція Споживча інфляція
18%
2
Облікова ставка Облікова ставка
25%
3
Офіційний курс євро Офіційний курс євро
29,7 грн
4
Офіційний курс долара Офіційний курс долара
29,25 грн
5
Міжнародні резерви Міжнародні резерви
$22,8 млрд
Знати більше💡

Натискаючи на кнопку «Прийняти» або продовжуючи користуватися сайтом, ви погоджуєтеся з правилами використання файлів cookie.

Прийняти