"24 години Ле-Мана" є найстарішою з нині існуючих автомобільних гонок. Вона проводиться практично щорічно з 1923 р. недалеко від міста Ле-Ман на північному заході Франції. Її організатором є французький Західний автомобільний клуб (АСО). У 2012 р. з окремого події вона перетворилася в етап чемпіонату світу з перегонів на витривалість FIA World Endurance Championship (WEC).
Слідом за "24 години Ле-Мана" по всьому світу стали з'являтися аналогічні 24-годинні змагання. Зараз також проводяться Азіатська і Європейська серії Ле-Ман, що складаються з декількох гонок, організованих за правилами, прийнятим на "24 години Ле-Мана".
Головна особливість цієї гонки полягає в тому, що автомобілі знаходяться на трасі безперервно 24 години, зупиняючись у боксів тільки для дозаправки, зміни водія і дрібного ремонту. Керують ними по черзі три пілоти (коли один за кермом, двоє чекають в боксах). Інша особливість – на трасі одночасно перебувають автомобілі чотирьох категорій, вельми відрізняються за зовнішнім виглядом і технічними параметрами. Абсолютним переможцем вважається автомобіль (екіпаж), який за 24 години проїхав найбільшу відстань (більше кіл). Переможці також визначаються в кожній категорії.

Переможці гонки "24 години Ле-Мана" 2016 р.
Місце | Тип автомобіля | Команда | Відставання, кіл | Категорія |
1 | Porsche 919 Hybrid | Porsche Team | -- | LMP1 |
2 | Toyota TS 050 Hybrid | Toyota Gazoo Racing | 3 | LMP1 |
3 | Audi R18 (дизельный) | Audi Sport Team Joest | 12 | LMP1 |
На старт у цьому році вийшли 13 машин – на одну менше, ніж рік тому. У гонці також бере участь одна машина поза регламентом. Як правило, в ній реалізовані будь-які експериментальні технології. Але в цьому році машина була звичайна, з категорії LMP2. Незвичайний ж один з її пілотів – чотири роки тому через хворобу йому ампутували руки і ноги.
Переможець гонки – екіпаж на боліді Porsche 919 Hybrid
Фото lemans.org
Всього в гонці цього року стартувало рекордну кількість екіпажів – 60 (раніше було не більше 56). Зміни давно назріли – в останні роки число заявок стабільно перевищувало можливості траси, на якій було всього 56 боксів. Але зараз боксів стало на чотири більше. Привернула гонка і рекордна кількість глядачів – 263,5 тис.
Гонка традиційно починається о 15:00 за місцевим часом, триває всю ніч і закінчується в той же час на наступний день. За 24 години в останні роки автомобілі встигають проїхати понад 5000 км. Рекорд – 5410,71 км був встановлений в 2010 р. (переможець Audi R15 TDI plus проїхав 397 кіл).
Ford GT із команди Ford Chip Ganassi
Фото lemans.org
Траса гонки частково прокладена по дорогах загального користування, тимчасово перекривали для руху. Вона одна з найдовших на сьогодні – 13,7 км, що майже вдвічі більше найдовшою траси "Формули 1". Незважаючи на таку протяжність, поворотів на трасі відносно небагато, в основному вона складається з довгих прямих, з'єднаних повільними зв'язками.
Porsche 911 RSR із команди Dempsey-Proton Racing
Фото lemans.org
Тому в гонці дуже важлива потужність моторів і механічна ефективність шасі, а рівень притискної сили (важливий на віражах) відходить на другий план. Оскільки якість покриття доріг загального користування гірше, ніж на спеціалізованих автодромах, це висуває підвищені вимоги до надійності всіх вузлів автомобілів, що беруть участь в гонці. Команди змушені шукати баланс між швидкістю і надійністю, бо часто фаворити перегонів сходили з дистанції саме через поломки.
Morgan-Nissan із команди Pegasus Racing
Фото lemans.org
Саме так сталося і в цьому році. Команда Porsche стартувала з першого ряду і вважалася фаворитом гонки. Але на дистанції автомобілі Toyota виявилися швидше й надійніше. Але всього за три хвилини до закінчення часу гонки лідирував екіпаж Toyota через технічні проблем зупинився і пропустив Porsche. А оскільки цей автомобіль Toyota так як і не зміг закінчити гонку, то згідно з правилами, він виявився поза фінального заліку, незважаючи на те, що проїхав більшу дистанцію, ніж Porsche, визнаний переможцем.
ТОП-5 автовиробників за підсумками перегонів "24 години Ле-Мана"
Компанія | Число абсолютних перемог |
Porsche | 18 |
Audi | 13 |
Ferrari | 9 |
7 | |
Bentley | 6 |
ТОП-5 пілотів за підсумками перегонів "24 години Ле-Мана"
Пілот | Число перемог | Громадянство |
Том Крістенсен | 9 | Данія |
Жакі Ікс | 6 | Бельгія |
Дерек Белл | 5 | Великобританія |
Франк Біла | 5 | Німеччина |
Емануеле Пірро | 5 | Італія |
Гонка стартувала під дощем
Фото lemans.org
Автомобілі виставляють команди, які організовані різними способами. Їх створюють спортивні підрозділи виробників автомобілів, гонщики-професіонали та аматори, які представляють своїх спонсорів.
- LMP1 – головна категорія прототипів, в ній можуть бути представлені як заводські, так і приватні команди. Вони мають багато можливостей експериментувати з технологіями і конфігурацією.
Допускаються машини з переднім і задньомоторним компонуванням, що використовують різні двигуни, а також гібриди. Це найпотужніші автомобілі, тому вони мають більше шансів на перемогу, проте бувало, що представники слабших класів перемагали завдяки більш високій надійності їх автомобілів.
У нинішньому сезоні всі заводські (Porsche, Toyota і Audi) екіпажі LMP1 (шість машин з дев'яти) використовують гібридні силові установки (така установка має кращу економічністю, ніж навіть дизельна, що теоретично дозволяє здійснювати менше зупинок для дозаправки).
Останнім часом машини LMP1 стали занадто швидкими, потужність їх силових установок наблизилася до 1000 л. с., і в цілях безпеки їх кілька приборкали.
- LMP2 – молодший клас прототипів. Технічні характеристики схожі з LMP1, але обмежень більше. Команди не можуть використовувати заводську підтримку.
В останні роки ця категорія користується найбільшою популярністю в учасників – в минулому році на старт в цьому класі вийшло 19 машин, а в цьому – вже 23.
- LM GTE Pro – категорія спортивних автомобілів, побудованих на базі серійних спорткарів "гран туризмо". Щоб бути допущеним до гонки, автомобіль повинен вироблятися серійно з певним мінімальним кількістю в партії.
Гоночна версія повинна зберегти вид оригінальної машини. Дозволяється підтримка виробників. Допускається використання безнаддувних моторів об'ємом до 5,5 літрів, або турбированних – до 4 літрів. Пілотами повинні бути професіонали, серед них були й є і колишні гонщики "Формули 1".
Число учасників в цій категорії за рік також помітно зросла – з 9 по 14. Автомобілі виставили заводські команди Ford, Ferrari, Chevrolet, Porsche і Aston Martin, а інші команди виступали на машинах Ferrari і Porsche.
- LM GTE Am – технічні вимоги до авто в цьому класі такі ж, як і в LM GTE Pro, але на старт допускаються тільки торішні або більш старі машини.
Хоча б одним з пілотів повинен бути любитель автоспорту, а не професійний гонщик.
Читайте також:
- У "АвтоВАЗі" хочуть створити "Копійку-2"
- Верховна Рада знизила акциз на імпортні машини
- Майбутнє настало: безпілотний автобус виїде на дороги вже в цьому році
- Ексклюзивний Mercedes-Benz G63 AMG 6x6 "відзначився" в Китаї
- Забороняти переобладнати авто ніхто не буде – глава ВААІД
- Як виглядає найбільший трактор у світі