"Живі" гроші за проїзд для пільговиків: скільки платитимуть в регіонах

4 червня 2018, 08:00
Коли переходити на монетизацію пільг – кожне місто вирішуватиме саме, а виплачувати планують від 60 грн на місяць

/ Фото: Олександр Яремчук

14 березня Кабмін постановою №197 затвердив "Порядок надання пільг у грошовій формі з оплати проїзду всіма видами транспорту загального користування на міських, приміських та міжміських маршрутах". Відповідно до документа, розмір компенсації повинен щорічно визначатися обладміністраціями, а в столиці – Київською держадміністрацією.

У документі також міститься вимога до обласних і Київської держадміністрації "забезпечити в двомісячний термін з дня набрання чинності цією постановою затвердження розміру щомісячної готівкової виплати 2018 року". Постанова була опублікована і набула чинності з 24 березня, а значить, до початку літа місцева влада мала визначитися з розміром компенсації.

Реклама

Монетизація пільг на проїзд в областях

Черкаська область

16 квітня Черкаська обладміністрація розмістила на своєму сайті проект розпорядження "Про затвердження розміру щомісячної готівкової виплати 2018 року пільг з оплати проїзду всіма видами транспорту...". У ньому йдеться: "У разі прийняття органом місцевого самоврядування рішення про надання пільг у грошовій формі" розмір щомісячної готівкової виплати в 2018 році на одного пільговика становитиме 60 грн на місяць.

Реклама

Харківська область

Планується, що розмір щомісячної компенсації пільговикам становитиме 130 грн. Така цифра вказана в проекті розпорядження голови обладміністрації. Документ зараз проходить стадію обговорення.

На Харківщині потрудилися пояснити, яким чином вийшли на таку суму: "розмір щомісячної готівкової виплати визначається шляхом множення середньої вартості проїзду в міському комунальному транспорті в області 4,33 грн на 30 поїздок".

Реклама

Львівська область

А  ось на Львівщині 27 квітня вже прийняли розпорядження затвердити розмір щомісячної готівкової виплати в сумі 135 грн. Причому для осіб, які мають право на пільги на міжміських маршрутах, розмір виплат збільшиться на 20%. Як визначено Кабміном, для людей з інвалідністю I групи і дітям з інвалідністю (крім дітей до 6 років) розмір виплат подвоюється. А для людей з інвалідністю I або II групи і дітей з інвалідність (крім дітей до 6 років), які навчаються в школах, профтехзакладах або вузах, а також для тих, хто проходить реабілітацію, розмір щомісячних виплат додатково збільшується вдвічі.

Закарпатська область

На Закарпатті також вже прийнято розпорядження про затвердження суми компенсації. Причому воно вже навіть зареєстровано в управлінні юстиції. Крім того, в Закарпатській ОДА не обмежилися формулюваннями Кабінету міністрів, а чітко прописали всі суми з надбавками.

Після введення монетизації транспортних пільг в Ужгороді та області мінімальна сума виплат становитиме 120 грн. Для тих, хто має пільги на проїзд у міжміському транспорті, виплати становитимуть 144 грн на місяць. Люди з інвалідністю I групи і діти з інвалідністю отримуватимуть 240 грн, а якщо вони навчаються або проходять реабілітацію – 480 грн.

Волинська область

Мінімальна сума виплат в регіоні невелика – 69 грн, згідно з проектом розпорядження. Однак в обладміністрації також чітко розписали суми виплат з надбавками. Причому людям з інвалідністю подвоїли не мінімальну суму, а "мінімалку" з 20%-вою надбавкою за користування міжміськими маршрутами. Звичайні пільговики, які мають право на компенсацію проїзду в міжміському транспорті, отримуватимуть 83 грн нав місяць (мінімальна сума + 20%), люди з інвалідністю I групи і діти з інвалідністю – 166 грн, а якщо вони навчаються або проходять реабілітацію – 332 грн. Люди з інвалідністю II групи, які навчаються або проходять реабілітацію, – також отримають 166 грн.

"Розцінки" в інших регіонах

Вінницька область – 96,9 грн (проект)

Донецька область – 106,8 грн (проект)

Кіровоградська область – 97,5 грн

Миколаївська область – 110 грн

Рівненська область – 90 грн (проект)

Тернопільська область – 100 грн (проект)

Чернігівська область – 112,5 грн

Необов'язкова вимога

Кабмін передав місцевим органам влади не тільки питання про розмір компенсації, а й право визначатися: монетизувати пільги на проїзд чи залишити все, як є, тобто і далі продовжувати розраховуватися за пільговиків з транспортниками з місцевого бюджету в безготівковій формі. Причому якщо розмір компенсації повинна встановлювати обладміністрація (або Київська міськадміністрація), то вирішуватиме питання про введення монетизації кожне місто окремо.

"У разі неприйняття органом місцевого самоврядування рішення про надання пільг у грошовій формі... відповідні пільги продовжують надаватися в безготівковій формі", – йдеться в постанові.

Тобто переходити на видачу готівки – не обов'язково. Принаймні офіційні документи не вимагають, щоб місцева влада робили це негайно і в обов'язковому порядку.

Якщо місцева влада прийме рішення про монетизацію пільг , вона повинна протягом місяця після цього проінформувати Міністерство соціальної політики, а міністерство зобов'язане опублікувати список регіонів, де пільги на проїзд монетизовані, на своєму офіційному сайті.

Станом на 1 червня такого списку на сайті Мінсоцполітики немає.

"На сьогодні навіть теоретично не може бути цього списку, оскільки тільки закінчився термін затвердження облдержадміністраціями мінімального розміру компенсації. А без розуміння мінімального розміру виплат не можна порахувати і затвердити загальну суму", – пояснив "Сегодня" директор Департаменту державної соціальної допомоги Мінсоцполітики Віталій Музиченко.

Перспективи отримувати пільги готівкою

У регіонах неоднозначно ставляться до монетизації субсидій на проїзд. Хтось вважає, що суми виплат не покриють витрати пільговиків. Десь влада скаржиться, що в бюджеті немає грошей. Хоча в Кабміні ще раніше попереджали, що аргументи про нестачу грошей на монетизацію пільг не братимуть до уваги, оскільки після децентралізації місцевих бюджетів зросли майже вдвічі: з 2016 по 2018 рік – з 146,6 млрд до 231 млрд грн.

Є регіони, які активно готують пакет документів і вже заявляють, що монетизації – бути. Але є і такі, де влада зберігає цілковите мовчання про перспективи монетизації, змушуючи жителів гадати: чи збережуться старі правила, чи потрібно готуватися до нових?

Останнього дня травня питання про форму компенсації за перевезення пасажирів пільгових категорій обговорювалося з перевізниками у Львівській облдержадміністрації. Дійшли згоди, що пільговики, як і раніше, їздитимуть в міських, приміських і міжміських автобусах безкоштовно, а місцева влада до середини червня повинні остаточно визначитися з формою компенсації за проїзд: платити пільговикам, по-новому, чи перевізникам, по-старому.

За даними Львівської ОДА, монетизацію вже затвердили в Пустомитівському районі. Водночас у Львові та Стрию вирішили проводити компенсацію по-старому. Зокрема, мер Львова Андрій Садовий аргументував це рішення тим, що цього року в бюджеті міста не передбачено коштів на монетизацію, тому монетизація відкладається до 2019 року.

Київ, зайнятий підвищенням цін на проїзд, за останній час не зробив жодних повідомлень і не оприлюднив жодних документів, що стосуються компенсації проїзду пільговиків. Повідомлялося лише, що після подорожчання проїзду в столичному комунальному транспорті пільговики, як і раніше, зможуть їздити безкоштовно.

Тим часом, наприкінці квітня Київська міська рада прийняла зміни до програми "Турбота", збільшивши розмір компенсації КП "Київпастранс" та КП "Київський метрополітен" за пільговий проїзд киян майже на 30% – до 1 млрд 24 млн грн.

Крім того, Київ готується запровадити автоматизовану систему обліку оплати проїзду в міському пасажирському транспорті. У проекті розпорядження з цього приводу, який розміщений на сайті КМДА 25 травня, говориться, що після запуску цієї системи 99% пасажирів-пільговиків їздитимуть за електронними квитками. Однак ця інформація не проливає світло на питання, чи перейде Київ на монетизацію пільг.

Судячи з висловлювань посадових осіб, в Краматорську Донецької області планують ввести монетизацію після завершення всіх формальностей. А ось в Маріуполі – ні, посилаючись на відсутність грошей у бюджеті.

Таким чином, чутки про повсюдну монетизацію пільг на проїзд 2018 року, найімовірніше, не підтвердяться. У кращому випадку до осені ми почуємо про такі експерименти лише в деяких регіонах.