Закрите небо: до чого призведе заборона польотів між Росією та Україною

1 жовтня 2015, 08:08
Від зриву авіасполучення з Росією не постраждають ні Путін зі своїм оточенням, ні бойовики на Донбасі

У список "санкційних" російських авіакомпаній потрапили не всі, хто здійснює польоти до Криму. Фото: ТАСС

Питання санкцій завжди складні. В ідеалі вони повинні діяти точково і адресно, завдаючи шкоди тим, від кого залежить причина, з якої санкції введені. Наприклад, нинішні міжнародні санкції проти РФ були б набагато ефективнішими, якби до їх числа потрапили заходи, націлені на Путіна і його оточення: на їх закордонні активи, на можливість виїзду за кордон членів їх сімей і т. п.

Такі санкції вводити складно, потрібна сильна політична воля. Тому введені санкції широкі, в кращому випадку секторальні. Люди, що приймають в РФ рішення, від них страждають мало, на відміну від населення країни.

Реклама

Питання з введенням заборони на польоти російських авіакомпаній в Україну ще більш неоднозначне. Ці компанії літають до Криму і порушують тим самим українське законодавство, за що повинні нести відповідальність. Але в результаті заборони шлях маси українців у Росію ускладниться і стане більш дорогим (українці формують близько 70% пасажиропотоку на напрямках Україна – Росія). Економічні втрати російських авіакомпаній і аеропортів будуть у відносному вимірі меншими, ніж українських. Гроші українських авіапасажирів принесуть додатковий дохід закордонним авіакомпаніям і аеропортам.

Як були введені санкції

Реклама

Президент України указом від 25 вересня № 549 ввів у дію рішення РНБО від 2 вересня про введення персональних і корпоративних санкцій. У списки потрапили і 27 російських авіакомпаній. Їм заборонено, починаючи з 25 жовтня (з дати початку дії зимового розкладу) здійснювати польоти в Україну. У рішенні РНБО не прописано чітко, але треба розуміти, що ці авіакомпанії робили й роблять заборонені українською владою польоти до Криму.

Реально ці заходи торкнуться одиниць. За повідомленнями російських ЗМІ, три перевізники зі списку вже позбавлені сертифікатів. Основна частина пойменованих авіакомпаній і зараз не літаєє в Україну. Також у списку чотири авіакомпанії для бізнес-перевезень і дві вантажні.

Регулярні рейси в Україну на сьогоднішній день здійснюють лише п'ять російських авіакомпаній: "Аерофлот", його "дочки" "Росія" і "Трансаеро", "Сибір" (S7) і "Ютейр" (UTair).

Реклама

Причому остання з цих авіакомпаній до списку санкцій не потрапила, оскільки не "засвітилася" в прольотах до Криму (її керівники говорили, що ці рейси економічно абсолютно збиткові).

У список внесено спеціальний загін "Росія" управління справами президента РФ. Тому якщо Путін чи Медведєв захочуть здійснити офіційний візит в Україну, то їм, мабуть, доведеться скористатися поїздом.

Напомним, более месяца назад Госавиаслужба Украины ввела для "Трансаэро" и "Аэрофлота" специальный режим выполнения транзитных полетов в Болгарию, Израиль, Турцию, Египет и Грецию. Он предусматривает возможность пересечения воздушного пространства Украины только при условии получения разрешения для каждого рейса. За неделю до этого Россия прекратила транзитные рейсы украинских авиакомпаний, выполнявших полеты через ее воздушное пространство в Азербайджан, Грузию, Армению.

Зате в список чомусь не потрапили авіакомпанії, які зараз досить активно літають в Сімферополь: "ІрАеро", "Грозний авіа", "Ікар", "Саратовські авіалінії", "Іж Авіа", "Алроса", Pegas fly.

Нагадаємо, більше місяця тому Державіаслужба України ввела для "Трансаеро" і "Аерофлоту" спеціальний режим виконання транзитних польотів у Болгарію, Ізраїль, Туреччину, Єгипет і Грецію. Він передбачає можливість перетину повітряного простору України тільки за умови отримання дозволу для кожного рейсу. За тиждень до цього Росія припинила транзитні рейси українських авіакомпаній, які виконували польоти через її повітряний простір в Азербайджан, Грузію, Вірменію.

Реакція у відповідь

Російська влада реалізувала "дзеркальні заходи", заборонивши з 25 жовтня літати в свою країну авіакомпаніям МАУ, "Дніпроавіа", YanAir, WizzAir і "МоторСіч". При цьому YanAir тільки планувала запустити свій перший рейс з Києва до Москви якраз з 25 жовтня. А "WizzAir Україна" вже давно припинила польоти на маршруті Київ – Москва.

МАУ оцінює збиток від припинення рейсів між Україною і Росією приблизно в $ 10 млн. За словами представника компанії, такий обсяг втрат не є критичним, "проте для їх компенсації перевізник буде змушений підвищити вартість авіаквитків на інших напрямках" – але такий причинно-наслідковий зв'язок виглядає дивно.

Одночасно МАУ заявила, що вже більше року страждає від санкцій, введених РФ, що полягають в забороні прольоту транзитом через повітряний простір РФ (при польотах, наприклад, в Пекін і Бангкок), що призвело до значного збільшення протяжності низки маршрутів і фінансових втрат близько $ 6 млн на рік.

Очікувані наслідки

До анексії Криму і початку бойових дій на Донбасі частота авіарейсів між Україною і РФ становила 100-125 на тиждень, а останнім часом – не більше 20-25.

Після 25 жовтня прямі рейси зможе здійснювати тільки UTair, яка зараз щодня робить по два рейси з Києва (Жуляни) і Москви (Внуково). Як повідомив керівник компанії, вони планують збільшити кількість рейсів до України, рішення буде прийняте протягом найближчих двох тижнів.

Прямі польоти Київ – Москва може почати "Atlasjet Україна". Раніше вона планувала вийти на цей маршрут в 2016 р., але зараз може прискоритися.

Альтернативою прямим польотам стане транзит, насамперед, через Мінськ, куди літають як МАУ, так і "Бєлавіа". Додаткові рейси можуть бути відкриті на основі двосторонніх угод, причому до столиці Білорусі, швидше за все, можна буде потрапити вже не тільки з Києва, а й Одеси, Дніпропетровська, Львова. Пересадочні польоти також можливі через Ригу, Вільнюс, Стамбул та інші міста. При цьому є велика ймовірність, що перевізники, розуміючи, що прямих рейсів немає, підвищать ціни на польоти з пересадками.

Для сполучення з РФ Україна не зможе залучити авіакомпанії інших країн, оскільки угода про "відкрите небо" поки не підписана.

Напевно, частина потенційних авіапасажирів тепер буде використовувати для поїздок поїзди і автотранспорт.

Втратять українські аеропорти. Зараз перельоти до Росії здійснюються з Києва, Одеси, Дніпропетровська та Львова. Вони можуть втратити 15-30% пасажиропотоку.

Що трохи втішає – авіакомпанії обіцяють повернути пасажирам, які не літали, вартість перевезення в повній відповідності з умовами застосування тарифу, а також провести перебронювання квитків в/з РФ на більш ранню дату (до 25 жовтня) без додаткового сервісного збору й інших доплат.

Юристи зараз говорять, що дзеркальні санкції, які РФ застосувала до українських авіакомпаній, порушують положення двосторонньої угоди про повітряне сполучення, тому не мають під собою жодних юридичних підстав. Відповіддю на це може бути така аналогія: коли шпигуна (або шпигунів), який працював під дипломатичним прикриттям, висилають з країни, то у відповідь в міжнародній практиці висилають така ж кількість дипломатів, які займали аналогічні посади, що не формулюючи при цьому ніяких конкретних претензій до них.

"Росавіація" заявила, що скасує заборону для авіакомпаній України тільки після аналогічного рішення Києва.