За місяць автогаз подорожчав на гривню: якими будуть ціни в липні

2 липня 2020, 07:00
У червні ціни на пальне зросли через зростання попиту і подорожчання нафти. Експерти розповіли, якими будуть ціни на бензин, дизпаливо та автогаз у липні

/ Фото: Анастасія Іскрицька

З початку червня ціни на ринку палива в Україні зросли як на бензини, так і на автогаз. Експерти пов'язують збільшення цін з тим, що попит на пальне виріс, а також закінчилися запаси пального, виробленого з дешевої нафти. Що буде із цінами на паливо в липні, розбирався сайт "Сьогодні".

Реклама

Чому пальне подорожчало

В Україні ціни на нафтопродукти – бензин, дизпаливо – залежать від їхньої вартості в Білорусі, Росії та Литві. Більше половини експорту палива припадає на ці три країни. В Україні переробляють не так багато нафти, щоб ці обсяги впливали на ціни. Тому значний вплив на вартість автомобільного палива справляє курс валют.

"Ми купуємо бензин за валюту, держава нараховує податки на паливо в євро – валюті, яка по Україні не ходить і перераховується за курсом Нацбанку. А потім оператори через міжбанк пробують за виручені від продажу гривні купити євро, щоб закупити нову партію", – пояснює Леонід Косянчук, експерт нафтового ринку.

Коли національна валюта падає, то наступна закупівля нафтопродуктів обходиться АЗС дорожче, через що доводиться піднімати ціни.

Гривня в червні трималася приблизно на одному рівні й навіть показувала зміцнення. Оподаткування за місяць ніяк не змінилося. Однак на підняття цін вплинуло зростання попиту на пальне після карантину і те, що на заправках закінчилися запаси бензину і дизпалива, які вироблялися з дешевої нафти ще в березні. Тепер на заправки надходять нафтопродукти з нафти, що подорожчала.

Реклама

"Ціни на пальне залежать від цін на нафту і реагують приблизно через два місяці. Запаси пального, вироблені з нафти, яку закуповували в березні, закінчилися. З того часу ціни почали рости. Якщо в березні барель нафти впав до 20 доларів, то тепер він піднявся до 40. Поки нафту продають і купують, потім транспортують, переробляють на нафтопродукти і постачають на заправки, проходить приблизно два місяці. Через це виникає затримка з реакцією цін на бензини, на вартість нафти", – зазначає Антон Зоркін, керівник сектору "Енергетика" Офісу ефективного регулювання.

Однак є й інший складник – це попит. Світ виходить з карантину, люди починають більше користуватися транспортом і активніше купувати пальне, зауважує Олександр Сіренко, аналітик консалтингової компанії UPECO.

"Чому подорожчало пальне на заправках? Підняття цін відбулося в мережах, які за березень-травень в умовах конкуренції сильно впали. Великі гравці не міняли ціни в липні ", – говорить Сіренко.

Що стосується зрідженого газу, то ще в травні ціна стрімко пішла вгору, зазначає Сергій Куюн, директор "Консалтингової компанії А-95".

"Дійсно, скраплений газ за місяць подорожчав на гривню. Цьому передувало кілька причин. У травні з'явилися перші ознаки дефіциту, через який ціни різко почали зростати. Потім попит стабілізувався, але ціна не вичерпала свій потенціал до зростання, тому оператори поступово піднімають ціну. Але буквально днями збільшення ціни зупинилося", – говорить Куюн.

Що буде із цінами в липні

Щодо бензину і дизеля ситуація стабільна, вважає Сіренко. Останні тижні котирування на нафту коливалися в межах кількох відсотків, без стрибків у 10-20%.

Реклама

"Причин для подорожчання і будь-якого руху вниз немає. Липень ми проживемо в тих самих межах, що і в червні, якщо не станеться глобальних подій, наприклад карантину", – відзначає Сіренко.

/ Фото: Анатолiй Бойко, Сьогодні

Антон Зоркін, навпаки, вважає, що ціна на бензин і дизпаливо ще не досягла своєї позначки. Тому ціни продовжать рости.

"Якщо нафта зупиниться на позначці 40 доларів, то і ціна на бензин через півтора-два місяці зупиниться. Поки вона буде рости", – говорить експерт.

Скраплений газ вже зупинився в ціні. Оператори самі розуміють, що автогаз вже дорогий, зазначає Сергій Куюн. Тим більше канали постачання працюють стабільно. Велика частина ринку – 60-70% – забезпечується за довгостроковими контрактами. Постачальник в будь-якому разі постачає, і ринок досить стабільний. У найближчому майбутньому ціна може почати зниження, і це вже відбувається на рівні гуртових цін.

"Десь тиждень ми перебуваємо на зламі, і незрозуміло, як ціна себе поводитиме. Зараз для падіння ціни на гривню потенціалу немає. На сьогодні ми бачимо ознаки, що ціна залишиться стабільною. Однак якщо ціна продовжить падати на ринках Європи, тоді з затримкою в два тижні в Україні піде зниження теж", – говорить Куюн.

Раніше сайт "Сьогодні" писав, що Україна зіткнулася з несподівано низькою інфляцією, і ця тенденція може зберегтися до кінця літа.


Як через новий збір в Україні може подорожчати техніка, дивіться в сюжеті новин "Сьогодні":