Друга частина інтерв'ю з Володимиром Омеляном: "Бориспіль" зробив все, щоб Ryanair пішов

14 липня 2017, 10:52
Міністр інфраструктури вважає, що на ринку авіаперевезень повинна бути конкуренція

Розвиваємо туризм. Як тільки побудували дорогу до Вилкового, потягнулися туристи і з'явилися готелі / Фото: Олександр Яремчук

— Які ж аеропорти потрібно розвивати зараз першими?

— В Україні тільки два аеропорти мають нормальні злітно-посадочні смуги (ЗПС). Це Бориспіль і Львів. Тут є далекомагістральні смуги, з якісним покриттям, хорошою навігацією. І нам потрібно приводити в порядок смуги і в інших аеропортах. Є програми регіонального розвитку 19 аеропортів. Раз ці смуги знаходяться у власності держави, повинні бути держінвестиції. І це не такі великі гроші.

Реклама

Кожен аеропорт вимагає 100-300 млн грн інвестицій. Цього достатньо, щоб злітна смуга підходила для середньомагістральних літаків. Якщо ж ми говоримо про ЗПС, як в Борисполі та Львові, потрібно 1-3 млрд грн. Таку смугу бажано зробити в Одесі і Харкові. Якщо будуть якісні ЗПС, а з цього починаються аеропорти, піде розвиток авіаперельотів, оскільки можна буде залучати приватні інвестиції для будівництва терміналів з харчуванням, магазинами.

— Якщо вдасться вибити фінансування на будівництво нових злітних смуг вже 2018-го, за які регіональні аеропорти візьметеся спочатку?

— Приємно, що міська влада не чекає і сама шукає кошти на реалізацію цих проектів. У нас гостро стоїть питання аеропорту "Дніпро", який в приватних руках. Тривають судові перипетії. Тут власник звів ринок до монополізації, що призвело до відсутності конкуренції, високими цінами на перельоти. Стосовно Івано-Франківська, він теж у приватній власності. За іншими аеропортам буде пріоритет для Миколаєва, Херсона, Чернівців, Вінниці.

Реклама

Проблема більшості регіональних аеропортів в тому, що вони будувалися під військову авіацію – винищувачі до 20 тонн вагою. А сучасні середньомагістральні авіалайнери важать до 50-70 тонн. І це зовсім інше навантаження на злітну смугу.

Загалом, зараз проблема номер один – вирішити стан наших ЗПС. Гостро стоїть питання і станом аеронавігаційного обладнання, тому що йдеться про безпеку польотів. Але всі ці завдання ми зможемо з часом вирішити.

— Ви торкнулися теми лоукостерів. Які компанії і нові рейси можуть з'явитися до кінця року?

Реклама

— Позиція міністерства чітка: на ринку авіаперельотів повинна бути конкуренція, квитки повинні бути доступні. Як це працює в усій Європі, в усьому цивілізованому світі. Міністерство керується інтересами одних людей – пасажирів. З цією метою ми вели тривалі переговори з найбільшим і найдешевшим перевізником Європи – Ryanair.

Так, ця компанія займає жорсткі переговорні позиції, але це бізнес по-європейськи. Аеропорт Львова успішно провів переговори і підписав угоду з Ryanair, більш того, директор аеропорту зробила все можливе, щоб Ryanair полетів зі Львова вже у вересні, а не в листопаді, як планувалося. При цьому аеропорт зберіг вигідні умови для себе, запропонувавши авіакомпанії середні ціни. В цьому випадку виграли всі: пасажири, аеропорт і авіакомпанія. Це називається просто: якщо хочеш – все реально.

Але Київ виявився зачарованим місцем. Керівництво аеропорту "Бориспіль" зробило все, щоб Ryanair пішов: затягувало переговори, розголошувати комерційні умови, в результаті направило до Дубліна такий варіант договору, який Ryanair порахував неможливим підписати.

Аргументи директора аеропорту однобокі: прораховані збитки в разі, якщо МАУ через прихід Ryanair втратить свою частку ринку. Але не прораховані прибутки аеропорту від збільшення пасажиропотоку, в тому числі і неавіаційні. Не прораховані втрати аеропорту Львова через зрив контракту. А як можна виміряти іміджеві втрати країни в цілому? Про міжнародні конференції із закликами "Інвестуйте в Україну" можна забути. Інвестори не люблять такого ставлення до себе, яке продемонстрував "Бориспіль".

Прем'єр-міністр України заявив, що переговори з Ryanair потрібно відновити. Я особисто сподіваюся, що Україна збереже своє обличчя в цій ситуації і що ситуація з Ryanair вирішиться успішно. Шанс ще є. Ryanair повинен бути в Україні.

— Що чекає на сегмент бюджетних авіаперевезень в разі, якщо Ryanair навряд чи зайде?

— Ryanair, навіть не зайшовши на ринок України, почав чинити на нього позитивний вплив. Кілька авіакомпаній розробили спеціальні пропозиції, які передбачають квитки за доступними цінами. Це сталося через те, що авіакомпанії розуміють: конкуренція буде серйозна. І це добре. Зараз всі гравці шукатимуть успішну бізнес-модель, оскільки в конкуренції з лоукостерами краще розраховувати на невелику прибутковість, але на високі обороти, і тоді хороші заробітки забезпечені. А конкуренція неминуча в будь-якому разі.

З приходом Ryanair багатьом компаніям довелося б переглянути свою цінову політику. І це добре, насамперед – для пасажира. Ми не настільки багаті, щоб купувати дорогі квитки. Парадоксально, але європейці з рівнем доходу 3-5 тис. євро на місяць подорожують за 10-30 євро. Українці, маючи набагато скромніші доходи, змушені купувати квитки на літак за 200-300 євро. Почасти тому ми практично законсервовані усередині країни, мало подорожуємо, бачимо, порівнюємо. Подорожуватимемо, привозитимемо до України європейський, світовий досвід, світогляд, цінності, швидше змінимо країну.

Ціни на авіаквитки знизяться так чи інакше. Протекціонізм, яким зараз займається "Бориспіль", згубний для аеропорту. Все одно до України заходять і заходитимуть лоукост-компанії, їх вплив на ринок неминуче. Ryanair змінив би ситуацію кардинально, саме тому "Бориспіль" зробив все, щоб його не пустити.

Упевнений, якщо ціна квитка знизиться, то і європейці до нас полетять. Є хороший приклад. Як тільки 2017-го ми зробили дороги в Закарпатті, до Буковеля приїхалo Lamborghini з британськими номерами.

— А наша турінфраструктура готова до прийому європейців?

— Цього року ми провели наради з колегами з Міністерства охорони здоров'я, Мінкультури, Міносвіти і запустили так звані ТОП-20. Спільно вибрали ТОП-20 шкіл, лікарень, туристичних пам'яток. До кінця року повинні туди зробити дороги, якщо буде фінансування. І в підсумку ці ТОП-20 плюс зможуть побачити туристи, якщо прилетять до Києва, а потім доберуться туди на авто. Ось побачите, як тільки там будуть зроблені дороги, підприємці побудують готелі і ресторани, буде дано поштовх зеленому туризму. Таким прикладом стало Вилкове – наша українська Венеція. Тільки там зробили дорогу – і відразу з'явилися туристи, відкрилися ресторани, а раніше туди добиралися переважно на човнах.

— Скористалися ви або ваші рідні безвізом?

— Я безвіз ще не тестував, тому що у мене службовий біометричний паспорт. А в приватних поїздках був звичайний закордонний з візою. Але хочемо зробити біометрику. І коли спробуємо, поділимося враженнями. Але ті знайомі, хто вже скористався безвізом в поїздках, щасливі. Як сказав один колега: коли сіли у Франції, українці швидко і спокійно пройшли паспортний контроль, тільки одного нардепа обшукували.

— Які євроміста рекомендуєте відвідати українцям і чому?

— У мене далекі предки італійці – дуже люблю Рим. Це місто, де можна перебувати десятки разів, хоча там був кілька разів, але кожен раз там є що подивитися і отримати масу яскравих вражень. Дуже красива Флоренція, цікава Скандинавія. Головне – подорожувати.

Розумію, в Україні криза і мало хто може собі дозволити їздити. Але щодня бачу черги за біопаспортами, значить, люди хочуть побачити світ. І дійсно, можна полетіти на лоукості, оселитися в хостелі, зате 2-3 дня провести в ЄС. Важливо подорожувати і брати з собою дітей. Треба розуміти, що якщо українці живуть в селі без доріг, каналізації та електрики, це не означає, що так живе весь світ. Треба бачити, як живе Європа – це дозволить змінювати нашу країну на краще.