СОТ захистила Японію в торговій "автосуперечці" з Україною

30 червня 2015, 14:23
Токіо виступає проти обмежень на імпорт легкових авто

Японія поскаржилася до СОТ на український збір з імпорту авто. Фото: Автоцентр

Панель арбітрів Світової організації торгівлі (СОТ) визнала справедливими значну частину претензій Японії до України у зв'язку введеними в 2013 році спеціальними захисними заходами щодо імпорту легкових автомобілів.

Арбітри визнали обгрунтованість 10 претензій японської сторони. У той же час по шести претензіями Токіо вони зайняли сторону Києва.

Реклама

Панель рекомендувала Органу з вирішення спорів (DSB) запросити від України приведення захисних заходів у відповідність із зобов'язаннями країни перед СОТ.

Як повідомлялося, Японія наприкінці жовтня 2013-го ініціювала консультації з Україною з приводу введених навесні того ж року обмежень імпорту легкових автомобілів. На думку Токіо, ці заходи були введені врозріз з положеннями Генеральної угоди з тарифів і торгівлі (ГАТТ) та Угоди СОТ про захисні заходи.

Японські власті вважають, що у Києва були відсутні достатні підстави для введення таких обмежень (збільшення імпорту, серйозної шкоди для вітчизняної промисловості, причинно-наслідкові зв'язки). Крім того, на думку Токіо, були порушені процедурні вимоги при введенні захисних заходів.

Реклама

Консультації в листопаді 2013 року і січні 2014-го успіху не принесли, тому генеральний директор СОТ 20 червня 2014-го сформував панель арбітрів для розгляду претензій Японії. Австралія, ЄС, Індія, Корея, Росія, Туреччина і США зарезервували за собою права брати участь в панельному розгляді як треті особи. Це було перше панельне розгляд для України після вступу її до СОТ у 2008 році.

Правила СОТ відводять учасникам спору 60 днів на вирішення спірного питання в режимі консультацій. У разі їх невдачі ініціаторам надається право вимагати від DSB в 45-денний термін формування панелі арбітрів або групи експертів (три-п'ять осіб), якій дається півроку на складання звіту сторонам і ще три тижні – учасникам СОТ. У разі відсутності апеляції DSB приймає рішення в 60-денний термін, в такому випадку вся процедура займає близько року, а апеляція збільшує його ще приблизно на три місяці.

В Україні з 14 квітня 2013-го строком на три роки були введені спеціальні мита на імпорт нових легкових автомобілів об'ємом бензинового двигуна 1000-1500 куб. см у розмірі 6,46% і 1500-2200 куб. см – 12,95% незалежно від країни походження та експорту.

Реклама

Через рік Україна знизила розмір мит на третину, а з 14 квітня 2015-го вони знижені втричі порівняно з початковим рівнем. Київ розраховував, що таке рішення задовольнить імпортерів.

Згідно з даними Держстату, в січні-квітні 2015-го імпорт легкових автомобілів з Японії в Україну склав 2,37 тис. штук на $56,47 млн при загальному імпорті цієї категорії товарів 16,53 тис. на $237,09 млн. Роком раніше з Японії за цей період було ввезено 4,61 тис. легкових автомобілів на $124,31 млн при загальному імпорті таких авто 24,97 тис. на $531,88 млн.