Вся справа в ручці: вибираємо між механічною та автоматичною коробкою передач

2 вересня 2014, 03:40
"Автомат" зручніший, але довго "думає", а "механіка" економніша, але швидко втомлює

Тип коробки сильно впливає на ціну машини та її обслуговування.

Під час купівлі автомобіля кожен водій замислюється: з якою коробкою передач купити машину – механічною (МКПП) чи автоматичною (АКПП). Якщо ще років 10-15 тому бувалі водії заявляли, що з "автоматом" краще не зв'язуватися, мовляв, він ненадійний, вимагає складного й дорогого обслуговування, а також збільшує витрату палива, то зараз це твердження в більшості випадків невірне. Сучасні АКПП служать стільки ж, скільки і двигун, а сервіс не пов'язаний з якимись космічними витратами. За витратою палива машини з автоматичними коробками нічим не відрізняються від "механіки". Водночас постійні дорожні затори нагадують, що керувати авто на механіці вкрай виснажливо. Багатьох зупиняє тільки те, що машини з АКПП коштують дорожче, ніж автомобілі з механікою. Крім того, навіть невелика помилка водія може призвести до поломок автоматизованих коробок.

"Сегодня" зважила всі "за" і "проти" прихильників кожного типу трансмісії.

Реклама

АКПП: ставка на комфорт

Головна перевага – на "автоматі" легше їздити. Так, багато людей, які спробували їзду на авто з "механікою", вважають, що у них взагалі ніколи не вийде стати водіями. Але як тільки їм пропонують спробувати їзду на авто з АКПП, вони докорінно змінюють свою думку. Здача іспиту для отримання прав проблемою не буде: ДАІ дозволяє робити це на своєму авто.

Другий плюс – велика надійність таких трансмісій. У авто з "автоматом" зчеплення служить в 2-3 рази довше, а на "механіці" диск потрібно міняти вже через 3 роки експлуатації. Практично вічним є і ручне гальмо: в положенні "P" авто не котиться, і на нього майже немає навантаження.

Реклама

Головні недоліки "автомата" (якщо не йдеться про авто преміум-класу) проявляються взимку. По-перше, виїзд із замету призводить до постійних пробуксовувань і перегрів коробки, по-друге, якщо сяде акумулятор (сезонна проблема), авто не можна завести зі "штовхача". Якщо ж машина зламалася, її не можна буксирувати (можна лише викликати евакуатор). Також недоліком недорогих авто з АКПП є "задумливість": швидкі маневри не завжди вдається здійснити.

МКПП: для практичних

Водій, який звик їздити на "механіці", зазвичай захищає цей тип трансмісії. І хоча через декілька років зношується диск зчеплення (350-400 грн) і вижимний підшипник (600 грн), плюс у тому, що при їзді на "механіці" зберігається відчуття контролю над машиною. Наприклад, перехід на знижену передачу (для різкого старту, швидкого розгону або виходу з аварійної ситуації) відбувається без паузи, а якщо стоїть завдання заощадити паливо, водій трохи раніше, ніж належить по техпаспорту, може перемикатися на підвищені передачі. Незважаючи на можливі проблеми зі зчепленням, механічну трансмісію можна відремонтувати на будь-якій СТО, куди можна (на відміну від авто з "автоматом") доїхати на буксирі. Взимку ж, якщо потрібно, наприклад, вибратися із замету, можна без побоювання для техніки експериментувати з перемиканням передач "до перемоги".

Реклама

На жаль, всі ці переваги згасають після руху автомобіля по міських пробках. Багато водіїв скаржаться, що після 2-3 годин водіння у них починають боліти литкові м'язи, а сам механізм перемикання відволікає від керма.

РІЗНИЦЯ У ВАРТОСТІ

Хоча авто з механікою за інших рівних умов завжди буде дешевше від версії з автоматом, різниця наразі не дуже значна. Так, 5-дверний Citroen C1 з МКПП коштує зараз 140 тис. грн, а з роботизованим автоматом за нього просять 151 тис. грн. Інший приклад – Hyundai i30cw (новинка на ринку): варіант з механічною коробкою передач коштує 257 тис. грн, а з автоматом – 276 тис. грн.

Ми порівняли ще з десяток моделей: різниця в ціні в кожному випадку не перевищує 15-20 тис. грн. А що з обслуговуванням? На одному зі столичних СТО нам розповіли, що у авто з АКПП потрібно раз у 60 тис. км (або 2-2,5 роки) міняти мастило і трансмісійний фільтр. Коштує така послуга 336 грн, плюс потрібно за 1,5 тис. грн купити саме мастило. Але якщо умови експлуатації важкі (постійна їзда в пробках, повне завантаження салону, їзда з причепом або в сільській місцевості), то додатково раз на рік потрібно доливати трансмісійне мастило – такий вид робіт обійдеться в 150-200 грн (ще 300-400 грн піде на мастило). У авто з механікою мастило міняють лише раз у 5 років, і обходитися це буде лише в 150-200 грн, включаючи вартість трансмісійного мастила.

ПОМИЛКИ ПРИ ВОДІННІ

Надійність АКПП залежить не стільки від техніки, скільки від кваліфікації водія. Ми вибрали типові помилки, які призводять до поломки таких трансмісій або аварій.

РІЗКИЙ СТАРТ. Якщо на селектор КПП немає спортивного режиму (S), авто не розраховане на гонки. Часті різкі натискання на педаль газу знизять ресурс коробки в рази (до 3-5 років замість 10-12).

ПАРКОВКА. Різкий перехід з паркінгу (Р) і заднього ходу (R) на рух вперед (D) призводить до виходу з ладу зчеплення, а також шестерень трансмісії (ремонт обійдеться в $800-1000). Щоб уникнути цієї помилки, краще після кожного перемикання робити секундну паузу, під час якої звіряти показання передачі на панелі приладів з положенням селектора.

ПЛУТАНИНА З ПЕДАЛЯМИ. Водії, які пересіли з "механіки" на "автомат", часто плутають газ і гальмо. Результат – ДТП. Особливо великий ризик потрапити в аварію, коли водій одночасно натисне на педаль і гальма. Помилка з цієї ж серії – гальмування лівою ногою, яка повинна завжди знаходитися на підлозі і не брати участь у процесі управління.

ВТРАТА ВІДЧУТТЯ ШВИДКОСТІ. Водії авто з "автоматом" часто їздять занадто різко, постійно змінюючи ряди. Пов'язано це з тим, що якщо на авто з "механікою" водій перед маневром переходить на знижену 2-гу або 3-ю передачу, завчасно знизивши швидкість, то на "автоматі" цього не потрібно. Якщо водій не перейде на більш плавну їзду, він стає небезпечним на дорозі.