Замість розмитнення – абонплата: податківці хочуть легалізувати іноземні автомобілі українців

5 грудня 2016, 07:53
У парламенті зареєстровано кілька законопроектів про збільшення часу перебування іноземних автомобілів до року, а фіскальна служба пропонує "розстрочку"

Пропозиції фіскалів і депутатів викликають негативну реакцію / Фото: Олександр Яремчук

Щотижня на західних кордонах України пробки з нерозмитнених автомобілів , щоб вирішити проблему фіскальна служба пропонує водіям замість розмитнення оплачувати митні збори по частинах протягом 33 років , а депутати хочуть за продовження терміну перебування таких машин збирати по 6000 грн . Експерти відзначають , такі рішення створять ще більше проблем .

Оплата всіх митних зборів з автомобіля в Україні становить майже половину його вартості. Українці, які живуть у прикордонних регіонах, купують машини в основному в сусідніх країнах – Польщі, Угорщини і Словаччини, – де вони на порядок дешевше, ніж у нас. А щоб не платити податки на ввезений автомобіль – користуються можливостями законодавства, які дозволяють іноземному авто перебувати на території України до 5-10 днів. Через це на кордоні постійні черги. Разом з тим, власники таких машин, періодично блокуючи дороги, вимагають збільшити термін перебування в Україні, деякі навіть згодні платити фіксовану щорічну суму. Схоже, митники і Верховна Рада вже готові піти на поступки: в парламенті зареєстровано кілька законопроектів про збільшення часу перебування іноземних автомобілів до року, а фіскальна служба пропонує "розстрочку" на розмитнення машини на 33 роки. Чи постраждає від цього ринок автомобілів України і коли машини без української реєстрації зможуть їздити по країні без перешкод, дізнавався сайт "Сегодня.ua".

Реклама

Їздити на іноземному автомобілі рік без штрафів, але за оплату

У Верховній Раді зареєстровано безліч законопроектів, які різним способом пропонують спростити життя власникам автомобілів з іноземною реєстрацією. Так, в парламенті лежить чотири проекти закону, які пропонують збільшити термін перебування іноземних автомобілів. Законопроект №1393 пропонує збільшити термін транзиту для автомобілів до 30 днів, законопроект №1393-1 – до 60, є і проект закону пропонує збирати по 408 грн за продовження перебування на території України. А законопроекти №2359а і №4223 дозволяють громадянам України ввозити автомобіль з іноземною реєстрацією на рік без додаткових вимог. Також нещодавно в ефірі "5 каналу" заступник директора департаменту організації митного контролю ДФС Євген Сафонов заявив, що служба внесла до профільного комітету Верховної Ради пропозицію розбити митні платежі по 0,25% від вартості автомобіля на місяць, але таку можливість хочуть надати тільки для автомобілів з екостандартами нижче Євро-5.

Реклама

Фото: espanarusa.com

" Власникам машин з іноземною реєстрацією буде запропоновано сплачувати по 0,25 % від всіх необхідних митних платежів за розмитнення автомобіля в місяць . Це дасть безпроцентну розстрочку зі сплати митних платежів на 33,3 роки " , – сказав він .

Схожу ідею для іноземних автомобілів старше 5 років озвучив нардеп Володимир Парасюк . Він пропонує , щоб власники автомобілів з іноземною реєстрацією , які не відповідають екостандартам Євро – 5 – а такі машини не можуть бути розмитнені за законодавством , – платили щороку по 6000 грн . Для цього їм потрібно буде отримати номери зі спеціальним індексом .

Реклама

"Для початку буде встановлено тримісячний термін, протягом якого всі власники нерозмитнених авто будуть зобов'язані виїхати за кордон і в'їхати заново, щоб оплатити збір і отримати тимчасову реєстрацію свого авто в Україні. Будуть розроблені номерні знаки з певним індексом, який допоможе відрізняти автомобілі цієї категорії від інших. Оригінальні номерні знаки залишаться у власника, щоб він міг з ними виїжджати за кордон при необхідності. Після закінчення цих трьох місяців – всі, хто не легалізував свій автомобіль, понесуть відповідальність", – розповів в інтерв'ю AUTO.RIA Парасюк.

Не вирішать проблеми , а створять нові?

Такі пропозиції фіскалів і депутатів викликають негативну реакцію , як з боку власників іноземних автомобілів , так і експертів . Оптимальне рішення – знизити митний збір для всіх автомобілів хоча б до рівня пільгових акцизів, прийнятих Радою липні цього року , вважають експерти.

Ідея розбити митні платежі на частини створить масу проблем для самих податківців , вважає директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко . По-перше , для того , щоб контролювати всі автомобілі доведеться збільшити штат податківців , що потягне і збільшення витрат з бюджету . По- друге , створює нерівні умови для автомобілів , які відповідають екологічним стандартам Євро – 5 і Євро – 6 .

"Скільки сотень податківців доведеться взяти на роботу, щоб контролювати сплату? Йдеться про те, що цю процедуру дозволять для автомобілів, які не відповідають Євро-5, тобто автомобілів старше 5 років. Виходить, ті хто купив автомобіль, який відповідає екостандартам не може скористатися таким правом. За стамбульською конвенцією, дозволяється іноземним автомобілям перебувати на території країни рік. Зараз депутати можуть дійсно вирішити такий режим. Але в конвенції не прописано, що автомобіль повинен бути старше 10 років, або відповідати Євро-5", – говорить Олег Назаренко.

Фото: dengi.ua

Проблема не в транзитерах , а в високих податках на імпортні автомобілі , в тому числі і підтримані . Через те , що у держави немає чіткої політики захисту вітчизняного автопрому і з'являються недосконалі закони і пропозиції , вважає експерт з правових питань Програми USAID " Лідерство в економічному управлінні " Андрій Саварець .

" Всі схеми , які періодично з'являються , це наслідок відсутності зрозумілої державної політики щодо так званого " захисту національного виробника " , якого насправді немає . Тому з'являються компроміси начебто закону , яким зменшено акцизний податок на підтримані авто . Що дасть ця ініціатива ? У мене питання , чому саме 33 роки ? Чому не 100 ? За 33 роки ті машини і так не надто нові перетвориться на металобрухт " , – говорить він .

При цьому пропозиції фіскальної служби і депутатів , які створюють умови для старих автомобілів , які не відповідають нинішнім екологічним стандартам , фактично легалізують ввезення в Україну старих автомобілів . " В даному випадку мова йде про легалізацію металобрухту . Оскільки автомобілі на іноземних номерах віком понад 5 років однозначно . Крім того , незрозуміло : дана ініціатива має на меті вивести з режиму транзиту вже ввезені авто або навпаки дозволить ввозити автомобілі в розстрочку " , – пояснює Андрій Саварець .

Якщо ж законом буде дозволено в режимі транзиту ввозити не тільки ті , автомобілі , які в українців давно , то це призведе тільки до зменшення надходжень до бюджету і негативно позначиться на авторинку , вважає експерт . " Це дійсно призведе до зменшення бюджетних надходжень і до руйнування цивілізованого автобізнесу , який і так переживає не найкращі часи . Тому виходом я бачу перегляд взагалі підходу до рівня ставок податків на авто " , – говорить він .

Транзитники проти " розстрочки " від фіскальної служби

Транзитники самі не підтримують пропозицію фіскальної служби і депутатів . Наприклад , власникам автомобілів з польською реєстрацією потрібно кожні п'ять днів перетинати кордон і платити за щорічний техогляд і купувати страховку . По-цьому , додатково платити в Україні не має сенсу – потрібно дати можливість розмитнити автомобіль , вважає заступник голови громадської організації " Західноукраїнська асоціація власників транзитних автомобілів " в м Львів Василя Антонюка .

Фото: zib.com.ua

"Держава забороняє ввозити автомобілі нижче економи Євро-5. Якщо із закону прибрати це обмеження – проблема зникне. Ми пропонуємо зафіксувати пільгові ставки акцизу прийняті влітку на постійній основі або прибрати вимогу про екостандарт Євро-5. А також ввести податкову амністію для автомобілів, які вже їздять транзитом. Дати можливість таким людям розмитнити автомобіль за пільговою ставкою акцизу. Цей платний ввезення автомобіля не вирішує проблему, оскільки, наприклад, в Польщі потрібно платити ще страховку за двигун об'ємом 2,2 л – 200 євро в рік, щорічно проходити техогляд – 50-150 злотих, плюс хочуть зробити за ввезення в Україну щорічну плату", – говорить Василь Антонюк.

За його словами, в цілому на рік власнику автомобілю доведеться платити близько 800 євро, якщо зроблять платне перебування на території України. При цьому активіст вважає, що необхідно відтермінувати екотребованіе про Євро-5 до 2020 року, оскільки це автомобілі дорогі. До того ж в 2018 році в Україні введуть Євро-6, тоді автомобіль повинен бути не старше 2014 року випуску. За словами Василя Антонюка, багато українців їздять на іноземних автомобілях старше п'яти років, оскільки їх в Європі можна купити за кілька тисяч євро. "Навіщо сумарно витрачати 800 євро в рік, якщо один раз можна заплатити за розмитнення 1000 євро. Просто потрібно зняти вимогу про Євро-5. Тоді ці машини будуть зареєстровані і під контролем держави", – вважає він.

Варто відзначити , що поки проектів про зниження податків на ввезення автомобілів немає , але недавно з'явився законопроект про скасування ПДВ . Якщо его дійсно скасують , тоді машини , як і все інше , подешевшають на 20 % . Але , за словами експертів , ймовірність , що цей податок скасують , дорівнює нулю .