До України приходять лоукости: куди туристи зможуть дешево полетіти влітку

23 травня 2017, 08:16
Експерти не виключають, що між авіакомпаніями можуть початися "цінові війни"

Туреччина та Єгипет можуть подорожчати через Росію. Фото: AFP

Українські та зарубіжні авіакомпанії на низькому старті – починається літній сезон, який традиційно є для них найхлібнішим. Перевізники розширюють географію польотів і сподіваються на зростання пасажиропотоку. Але чи стане авіаційне літо-2017 в нашій країні по-справжньому спекотним – поки що питання, пише UBR.

Нинішнє українське літо в планах авіакомпаній і аеропортів виглядають досить багатообіцяючим. Про появу нових і розширення вже існуючих маршрутів рапортують як зарубіжні, так і вітчизняні авіаперевізники. Рейси планують запускати не тільки з Києва, а й з регіонів, при цьому новинки анонсовані і для сезонних чартерних напрямків, і для регулярних. Втім, є думка, що реальних передумов до зростання на українському ринку авіаперевезень практично немає.

Реклама

Генеральний директор авіакомпанії "Атласджет Україна" Ярослав Красножон пояснює, що українські перевізники розширюють маршрутну мережу в основному за старими напрямками, польоти за якими були припинені на піку подій 2013-2014 років. А багато авіакомпаній просто збільшують частоту рейсів на вже освоєних напрямках.

Незважаючи на удаване різноманіття заявлених зарубіжними перевізниками планів, про створення в Україні "дочки" в жодному з випадків не йдеться. Як і про польоти до нашої країни нових великих зарубіжних авіаперевізників.

Появи реальних нових маршрутів і операторів можна очікувати лише після набрання чинності безвізового режиму з ЄС. Швидше за все, після цього про п'ять-шість нових маршрутів заявлять в Wizz Air. Це можуть бути рейси на польсько-німецьких маршрутах компанії, наприклад, з Одеси чи Харкова. Причому нові маршрути від угорців можуть з'явиться навіть цього літа.

Реклама

"Можливо, що рейси зі Львова до Барселони додасть після скасування віз іспанський бюджетний перевізник Vueling", – вважає голова Friendly Avia Support Олександр Ланецький.

"Також цього літа в Україні зміг би почати літати іспанський лоукостер Volotea. Авіакомпанія має в своєму розпорядженні вільні потужності на італійському напрямку, а їхня додаткова реєстрація в Італії тільки б сприяла польотам до України", – додає Ланецький.

Літні перспективи з візами і без

Реклама

Однозначно позитивних прогнозів на літо-2017 експерти не дають. "Порівнянно з торішнім літом, спекотні місяці нинішнього можуть виявитися не такими вже й жаркими в плані обсягу перевезень", – допускає екс-заступник міністра інфраструктури і транспортний експерт Олександр Кава.

На його думку, цього року для українців вже не буде ультрадешевих, як минулого, турів до Туреччини. Як відомо, минулого року авіасполучення між Росією і Туреччиною було припинено, і російські туристи не могли їздити на популярні турецькі курорти. У відповідь уряд Туреччини почало щедро дотувати свій туристичний бізнес, що дозволило пропонувати тури за гранично низькими цінами, щоб ті забезпечили країні потрібний обсяг туристів з інших держав, зокрема, з України.

"Зараз заборону знято, а значить турецькі курорти більше не демпінгуватимуть. Відповідно, ціни на тури для відпочиваючих з України до Туреччини зростуть", – вважає Кава. Він додає, що вартість авіаперевезень може "підрости" і на маршруті з України до Єгипту – якщо Росія відновить в найближчому майбутньому перерване авіасполучення і з цією країною.

На думку Красножона, після введення безвізу українці можуть частково переорієнтуватися на літній відпочинок в Європі. Тому традиційні напрямки на Анталію, Даламан, Ларнаки, а також Туніс може очікувати деякий спад попиту.

Експерт вважає, що цього літа взагалі не варто очікувати повторення торішнього рекорду щодо зростання пасажиропотоку на чартерних рейсах. Адже в минулому сезоні просто реалізувався відкладений попит, що сформувався в кризові 2014-2015 роки.

"Через невпевненість в завтрашньому дні багато українців під час кризи відклали поїздки аж до 2016 року", – пояснив він. Але, за підсумками нинішнього року, на зростання пасажиропотоку експерт, проте, розраховує.

"Якщо ґрунтуватися на тому, що 1% зростання ВВП дає приблизно 4% зростання пасажиропотоку, і не відбудеться жодних істотних негативних змін, можна розраховувати на зростання в 5-7%", – допускає Красножон.

"Скасування віз не спрацює для більшості громадян. Летабельность наших соотечественні-ков збільшиться тільки з ростом їхнього добробуту", – впевнений Кава. Наразі достатніми для закордонного відпочинку засобами може похвалитися не більше 4-5% населення України.

Крім того, в Україні не так багато власників біометричних паспортів, які є обов'язковою умовою для виїзду до ЄС без віз. "Тим не менш, якщо якийсь сплеск і буде, то, швидше за все, на перших порах. Чи позначиться відкладений попит на Європу – насамперед за рахунок тих, кому раніше відмовляли в отриманні Шенгенської візи", – вважає голова Friendly Avia Support. Але і такі громадяни навряд чи літатимуть часто, адже відпочинок в Європі недешевий.

Найзапекліші скептики вважають, що безвізовий режим призведе хіба що до збільшення нелегальної міграції робочої сили за кордон. Але ця категорія пасажирів їздить, зазвичай, автобусами, а не літаками. Заробляючи в Європі 1 тис. євро на місяць, мало хто з них готовий витрачатися на авіаквитки. Втім, наприклад, в Молдові введення безвізового режиму привело до зростання пасажиропотоку на 20%.

Квиткова формула

Вартість квитків на європейські напрямки залежатиме не тільки від самого маршруту, а й тієї цінової політики, якої дотримуватимуться оператори. На особливо масових маршрутах не виключені цінові війни.

Наприклад, якщо на маршруті Вільнюс – Київ з литовської сторони літає Wizz Air, а з української МАУ, то найчастіше остання пропонує нижчу ніж у лоукостера ціну. Якщо ж йдеться про маршрут Амстердам – Київ, на якому з голландської сторони літає KLM – недешевий перевізник, то МАУ також триматиме там велику вартість.

В цілому ж, з огляду на сьогоднішню загальноєвропейську тенденцію до падіння середньої ціни квитка і нарощування лоукостерами свого флоту, останні, а особливо – EasyJet, Wizz Air, Ryanair, Norwegian Air всі посилюють конкуренцію між собою і б'ють по мережевих перевізниках.

В Україні зниження вартості перевезень додатково продиктовано падінням платіжеспроможності українців. Авіакомпанії змушені опускати ціни, оскільки літаки заробляють, тільки коли знаходяться в повітрі. Красножон додає, що практично весь потенціал зниження цін наші перевізники вже використали. "Якщо не буде значних курсових коливань, ціни залишатимуться приблизно на тому ж рівні, що і зараз", – вважає експерт.

Водночас, на думку Кави, вже у вересні, після старту польотів в Україну ірландського лоукостера Ryanair, все може зміниться.

Запустити з України до країн Східної і Північної Європи по 15 авіарейсів на тиждень Ryanair збиралася з жовтня-листопада 2017 року. З Києва 3 рейси – до голландського Ейндховена, 5 і 3 відповідно – до англійських Лондона і Манчестера, і 4 – до шведів, до Стокгольма. Зі Львова Ryanair  має намір літати і до Німеччини – до Берліна та Меммінгена, Польщі – до Вроцлава і Кракова, а також до Угорщини – до Будапешта. Пізніше було вирішено рейси до Великої Британії, а також зі Львова до Берліна запустити раніше – у вересні.

Але і це не врятувало Ryanair від конкуренції з МАУ. 28 квітня Державіаслужба схвалила отримання прав українському перевізнику на експлуатацію повітряних ліній за маршрутами Київ-Манчестер та Київ-Ейндховен. Також МАУ дозволили змінити аеропорт в Стокгольмі: основний аеропорт столиці Швеції – "Арланда" на другий в місті за величиною – "Скавста", куди збирався літати і Ryanаir. Польоти за цими напрямками МАУ вже запустила 1 травня.