В Україні заборонили російські вантажівки і автобуси

23 травня 2017, 15:40
Санкцій техніка переважно використовується в комерційних цілях

Менше всіх від санкцій постраждав КАМАЗ. Фото: ТАСС

Крім широко обговорюваної заборони в Україні соціальних мереж, російських сайтів і ПО, до списку санкцій потрапила й інша продукція з РФ. Всього в цьому переліку майже 500 юросіб, серед яких виявилися і російські автомобільні виробники ПАЗ, ГАЗ і КАМАЗ, передає UBR.

Найменше від санкцій постраждав останній. Бо, якщо КАМАЗу обмежили лише торговельні операції, то іншим російським компаніям – право користуватися і розпоряджатися майном, виводити капітал з України, а також зупинили виконання економічних і фінансових зобов'язань і т.ін.

Реклама

Без катафалків і шкільних автобусів

Санкційна техніка переважно комерційна. В Україні її використовували в багатьох галузях: логістиці, аграрному секторі, будівництві, перевезеннях. Навіть похоронні контори закуповували ПАЗики.

"Російські автовиробники представляють так звану бюджетну групу і залучають потенційних покупців доступною ціною. Зрозуміло, тепер продажі цієї техніки знизяться або зовсім припиняться", – зазначив генеральний директор інформаційно-аналітичної групи "Автоконсалтинг" Олег Омельницький.

У той же час проблем з поставками в Україну запасних частин, необхідних для обслуговування і ремонту вже проданої техніки виникнути не повинно, кажуть експерти.

Реклама

Варто також відзначити, що введення санкцій проти російських компаній не означає повну заборону на продаж їхньої техніки в Україні: її, як і раніше, можна буде знайти в наших салонах (принаймні, поки не будуть розпродані залишки).

Але українські дистриб'ютори тепер не зможуть брати участь в державних тендерах. А це для російських виробників практично рівноцінно втраті своєї частки ринку.

Наприклад, ПАЗ в останні роки більше був орієнтований саме на бюджетні закупівлі. Йому вдалося за минулий рік стати лідером із закупівлі шкільних автобусів через систему ProZorro за формальними критеріями. Пази були найчастіше найбільш доступними.

Реклама

Що стосується ГАЗів, то довгі роки вони також булилідером ринку і лише в останні 2 роки почали здавати позиції. Проте, залишилися одним з найпотужніших гравців на ринку комерційних автомобілів. Ці автомобілі вважали за краще купувати бізнесмени. Головний коник ГАЗів, знову-таки, доступна ціна.

Шукають лазівки

КАМАЗ начал терять свои позиции еще до войны 2014 года. В 2014 году поставки авто этой марки в Украину прекратились, но на рынке было много "зависших" КАМАЗов, которые распродавались все эти годы.

"КАМАЗ і раніше був під санкціями. Проте, підприємці знайшли спосіб їх продавати – санкції стосувалися юросіб, тому продавці просто перереєструвалися на ФОПи, і реалізовували їх таким чином. Адже ніхто не може заборонити мені, як фізичній особі, продати моє майно. Не виключаю, що тепер такий приклад можуть наслідувати й інші виробники", – зазначив у розмові з UBR.ua генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко.

З введенням норм Євро-5 в Україні, про КАМАЗи почали забувати і все частіше поглядати на європейські іномарки, а також на турецький Ford. Місце КАМАЗа на українському ринку зайняли білоруський МАЗ, а також Ford, IVECO, MAN, SCANIA, VOLVO.

"Дивно, але український КрАЗ не скористався ситуацією і так і не зміг зайняти місце російського конкурента, хоча їхня продукція за багатьма позиціями схожа", – зауважив Олег Омельницький.

Наприклад, як розповіли нам в Асоціації міжнародних автоперевізників України (АсМАП України) наші перевізники використовують переважно сучасні вантажівки (автобуси) з Європи – Mercedes, MAN, Volvo, IVECO і інші.

"Тому, заборона на поставки авто російського виробництва на територію України, жодним чином не позначиться на роботі вітчизняних міжнародних перевізників", – запевнили нас в АсМАП України.

У разі, якщо санкції затягнуться, споживачі просто переорієнтуються на інші бренди, і навіть після повернення російських марок на ринок, їх продажу вже не повернутися на колишній рівень, кажуть експерти.

"Цей же шлях російська автотехніка пройшла в Прибалтиці і країнах Східної Європи, звідки вона "поїхала "в 90-ті і так і не змогла повернути собі популярність. Як би це не банально звучало, але українці просто відучаться купувати ці авто. Тому указ дуже серйозно позначиться на цих брендах. Хоча Україна довгі роки була ринком №2 для ГАЗу і ПАЗу і ринком №3 для КАМАЗу", – зауважив Олег Омельницький.

Пересядуть на б/у

Втім, відкритим залишається питання про доступність марок-конкурентів російської техніки. Альтернатив українського виробництва у нас немає, а іномарки українського виробництва, наприклад, Хюндай, хоч і якісніші, але дорожчі за російську продукцію.

У зв'язку з цим, експерти не виключають посилення активності на вторинному ринку, де за останній час продаж однозначно знизилися.

"Для бізнесу нерідко набагато актуальніша оренда або лізинг техніки, ніж її купівля. Однак, зниження продажів російських ГАЗ, КАМАЗ і ПАЗ спостерігається тривалий період. Ці автомобілі поступаються в надійності та якості своїм конкурентам. У зв'язку з чим, можливо, ми не побачимо великих змін на ринку", – помітив в бесіді з UBR.ua незалежний автоексперт Сергій Довгоборський.

У той же час, за словами Олега Омельницького, ті компанії, які будуть змушені з часом позбавлятися російських авто, замінюючи їх більш дорогими, навряд чи будуть закладати витрати на техніку в вартість своїх послуг і продукції, бо існуючий парк машин в Україні дуже великий і на оновлення доводиться лише частка відсотку.