В Україні подорожчали поліси ОСАЦВ

10 березня 2016, 08:27
Темпи зростання страхових виплат залишаються низькими

"Автоцивілка" в Україні стала дорожчою / Фото: Олександр Яремчук

Страхові компанії отримали в 2015 році від автовласників 3 млрд грн премій з "автоцивілки", що майже на 20% більше, ніж роком раніше. Але темпи зростання виплат залишаються низькими і навряд чи будуть прискорюватися: підвищення максимальних лімітів призвело до подвоєння розміру франшизи, пише FinClub.

Страховикам вдалося продати в 2015 році 6,83 млн полісів "автоцивілки". Це на 8,7% менше, ніж в 2014 році, коли кількість проданих полісів впала на 14%, повідомили в Моторному (транспортному) страховому бюро України (МТСБУ). Правда, страховики при цьому змогли залучити більше коштів – їх премії виросли на 20%, до 2,97 млрд грн, тоді як роком раніше приріст премій був всього 1,2%. В середньому один поліс в 2015-му "подорожчав" на 31,5%.

Реклама

Основна причина зниження кількості застрахованих – майже повна відмова страховиків від залучення клієнтів в Донецькій і Луганській областях. Наприклад, в СК "Арсенал Страхування" і "Альфа Страхування" розповіли, що вони не приймають на страхування рухоме і нерухоме майно в зоні АТО, а також в іншій частині Донецької та Луганської областей.

А зростання премій допомогла рекомендація МТСБУ відмовитися з червня 2015 року від мінімальних коефіцієнтів при розрахунку вартості ОСАЦВ. Тоді середній тариф виріс на 30% – до 435 грн.

Антимонопольному комітету це не сподобалося. 10 лютого комітет рекомендував МТСБУ "вжити заходів щодо перегляду протокольного рішення засідання в частині виключення положень, які можуть впливати на обмеження самостійності страхових компаній при встановленні вартості послуг по ОСАЦВ", – говориться в рішенні АМКУ.

Реклама

Втім, в бюро вважають, що ціни за поліси "автоцивілки" страховики підвищували і за власною ініціативою. "Збільшення розміру премії викликано застосуванням підвищувальних коефіцієнтів більшістю компаній у зв'язку з різким зростанням вартості імпортованих запчастин для ремонту", – стверджує генеральний директор МТСБУ Володимир Шевченко.

Темпи зростання страхових виплат при цьому залишаються низькими. Страховики в минулому році врегулювали 98,78 тис. Страхових подій (-8,4%), в тому числі 12,5 тис. – за європротоколом. Потерпілим було виплачено 1,09 млрд грн (зростання на 11,4%), в тому числі 73,3 млн грн – за європротоколом. На руки в середньому потерпілий отримував від СК 11,03 тис. грн (за європротоколом – 5,9 тис. грн).

Старіння автопарку – одна з причин, яка гальмує зростання виплат. "Нових автомобілів купується менше, а амортизаційний знос старіючого автопарку призводить до зниження розміру збитку при розрахунку суми страхового відшкодування", – говорить Володимир Шевченко.

Реклама

Страховики частково вирішили питання боргів минулих років. Кількість врегульованих подій виявилося на 553 більше, ніж кількість надійшли страхових вимог (98,2 тис.). МТСБУ зобов'язало компанії, чий рівень виплат нижчий за середній, платити допвзноси до фондів бюро.

Позитивним моментом в МТСБУ також вважають скорочення кількості відмов. Якщо в 2014 році їх частка становила 8,34% (8013 справ), то за 10 місяців 2015 року – лише 4,26% (3147 справ).

У поточному році страховики не чекають сплеску автопродажів і різкого зростання кількості укладених договорів. Крім того, якщо АМКУ змусить бюро відмовитися від рекомендації укладати договори за вищими коефіцієнтами, на ринок може повернутися демпінг. "Страхові компанії, які раніше залучали клієнтів заниженими тарифами і яким рішення МТСБУ" підтяв крила ", зможуть повернутися до своєї звичної практики", – сказав виданню топ-менеджер однієї зі страхових компаній.

У Нацкомфінпослуг поки не мають наміру підвищувати тарифи. "До нас надходило звернення про перегляд тарифів, але при рівні виплат менше 40% у страховиків є запас міцності, щоб працювати за діючими тарифами", – зазначив співрозмовник в Нацкомфінпослуг.

Незважаючи на зростання лімітів по ОСАЦВ в два рази з лютого, це може незначно відбитися на виплатах. "Зростання виплат не буде. Франшиза становить 2% від максимального розміру виплати. При ліміті в 50 тис. грн франшиза становила 1 тис. грн. При підвищенні ліміту в два рази франшиза зросла до 2 тис. грн", – каже голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В'ячеслав Черняховський. Це означає, що розмір кожної виплати зменшиться на 1 тис. грн. За оцінками страховиків, частка страхових випадків, виплати за якими перевищували попередні ліміти, не перевищувала 5%. Ці 5% постраждалих в ДТП виграють від зростання максимальних лімітів, тоді як 95% – програють через франшизи.

До того ж знижується кількість звернень за компенсацією шкоди життю і здоров'ю потерпілих і морального збитку. "У 2014 році їх було 4246, а в 2015-му – тільки 2068", – підрахували в бюро. "Звернень щодо компенсації моральної шкоди – одиниці. Як правило, виплат по ним доводиться домагатися через суд", – нарікає В'ячеслав Черняховський.

Змінити правила в сегменті ОСАЦВ вже не перший рік обіцяють в парламенті. Але депутати досі не вирішили, що саме міняти на ринку. Ухвалення документа в черговий раз відклали.