В Україні побудують платні дороги: де вони з'являться і для кого будуть вигідні

11 листопада 2016, 06:50
Пілотним проектом може стати дорога навколо Києва, але експерти відзначають – масштабних проектів чекати не варто

Платні траси будують у всьому світі. Фото: varlamov.ru

В Україні не вперше говорять про будівництво платних доріг. Наймасштабніші проекти були розроблені до Євро-2012, але за весь час вони так і не з'явилися. Про намір з наступного року будувати в країні платні дороги заявив нещодавно міністр інфраструктури Володимир Омелян в ефірі "5 каналу". Чи є перспективи для платних доріг в Україні, дізнавався сайт "Сегодня.ua".

Навіщо українцям платні дороги?

Реклама

"Якби була альтернатива існуючим дорогам, навіть платним, я б користувався такою можливістю і заощадив би на ремонті машини, на часі і зберіг б свої нерви", – говорить киянин Андрій Молочінський.

Платні траси в усьому світі будуються для скорочення і випрямлення маршруту в обхід населених пунктів. Така дорога зазвичай з'єднує два населених пункти безпосередньо, скорочуючи шлях на 50-100 км, а відтак скоротити паливо і час, але за певну суму. В Україні якісні платні дороги могли б стати альтернативою нинішнім розбитим трасам. Ця ідея для країни не нова, її обговорюють з 1999 року, але з того моменту жодної платної дороги так і не з'явилося. Пілотним проектом ще 16 років тому мала стати дорога до польського кордону Львів-Краковець. У травні 2015 року "Укравтодор" оголосив конкурс на будівництво першої в Україні концесійної дороги Львів-Краковець. Але вже у вересні 2015 року стало відомо, що конкурсні заявки двох претендентів відхилили через невідповідність критеріям.

"Платні або концесійні дороги – це дороги більш високої якості, які відповідають високим стандартам, оскільки головним для користувачів такі доріг буде якість і швидкість пересування. Але реалізація таких проектів може бути тільки при наявності альтернативної безкоштовної дороги. Вона то, можливо гіршої якості і довшою, але в будь-якому випадку, пасажир повинен мати можливість безкоштовно проїхати в пункт призначення", – відзначає директор Центру транспортні стратегій Сергій Вовк.

Реклама

Фото:  Г. Салай, Сегодня

Платні дороги довжиною зазвичай від 25 до 60 км, тому сподіватися, що з'являться дороги з Києва до Одеси не варто. Зазвичай такі дороги будують інвестори за власний рахунок і відшкодовують витрати протягом 10-30 років зі збору плати за проїзд – за доступ і експлуатацію об'єктів дорожнього сервісу, придорожньої інфраструктури, розміщення реклами, логістичних центрів і сучасних ліній зв'язку вздовж дороги.

Реклама

За словами Сергія Вовка, будівництво платних доріг позитивно вплине на економіку країни. "Головна перевага в тому, що держава отримує позитивний економічний ефект від інвестицій в інфраструктуру. В даному випадку інвестиції працюють на те, щоб підняти в цілому економіку країни. Один долар вкладений в інфраструктуру, як правило, повертається в економіку у вигляді 3-5 доларів", – говорить експерт.

Як працюють платні дороги?

Найбільш поширений в світі варіант будівництва платних автомагістралей – передача доріг інвестору або їх будівництво на умовах концесії. Інвестор повинен утримувати і будувати дороги за свій рахунок, натомість він може стягувати гроші за проїзд по цій дорозі з автомобілістів. У багатьох країнах Європи пересування швидкісним автобаном вже давно платне. Але вартість проїзду по таких дорогах і система оплати різні. Підтвердженням оплати служать наклейки на лобовому склі, які зчитують спеціальні рамки, встановлені вздовж дороги. Такі наклейки продаються зазвичай на заправках і називаються стікерами або віньєтами. Вони можуть бути як на час проїзду, так і на кілометраж. Також підтвердженням проїзду є квитанція, яку можна оплатити при в'їзді або виїзді з платної дороги.

"Є абсолютно різні системи, починаючи від того, що оплачується певний період. Є моделі, які прийняті в Німеччині та Білорусі – за проїзд платять тільки вантажні автомобілі", – говорить Сергій Вовк.

У Польщі, наприклад, вартість кілометра проїзду по платній дорозі становить три євроценти з обмеженням швидкості до 130 км. В Італії – від семи євроцентів за кілометр. У деяких країнах проїзд по платних дорогах оплачується за певний період, наприклад, в Словенії за сім днів потрібно заплатити 15 євро, в Австрії 10 днів – 8 євро, в Угорщині 10 днів – 13 євро.

Платна дорога в Гонконзі. Фото: wikipedia.org

Чому концесійні дороги можуть бути не вигідні в Україні

Через те, що в Україні відносно невелика інтенсивність руху на автомобільних дорогах, у нас в країні не буде масового будівництва платних доріг, впевнений колишній заступник міністра інфраструктури і радник голови "Укравтодору" Олександр Кава. "Великої кількості концесійних доріг в наших умовах бути не може. Але це можуть бути невеликі проекти з протяжністю 25-60 км. Якихось масштабних проектів, наприклад, автобанів через всю країну на умовах концесії, у нас приватні інвестори не будуватимуть. І причини тут досить об'єктивні: низька щільність населення країни і низька купівельна спроможність", – говорить він.

Для інвесторів вигідно будівництво концесійних доріг, якщо в добу потік буде становити не менше 18 тис. автомобілів. За словами Олександра Кави, такий показник досягається тільки на окремих під'їздах до міст-мільйонників. Загалом, в Україні в середньостроковій перспективі можна побудувати не більше п'яти концесійних доріг, які можуть окупатися і бути цікавими для приватних інвесторів.

"Це було б вигідніше для громадян України тим, що було б більше доріг в чудовому стані. Але перспектив масового будівництва концесійних доріг немає. Це можуть бути не великі проекти, наприклад, нова швидкісна автомагістраль за європейським коридором Е95 в обхід всіх населених пунктів від Білої церкви до Києва і нова швидкісна дорога на східному підході до Львова по трасі коридору Е40. Максимум по країні зараз можна сформувати портфель з п'яти реальних проектів не більше", – говорить Олександр Кава.

Для порівняння, в Стамбулі через протоку Босфор недавно побудували платний тунель, де середньодобовий потік автомобілів становить 100 тис., такого показника немає ні на одній дорозі навіть Києва. А в Україні не збудували жодної дороги за 15 років через те, що всі ці роки до інвесторів ставилися як благодійників, не враховуючи критеріїв, яким повинна відповідати дорога.

"Інвестори цікавляться будівництвом доріг в Україні, але у них є критерії, яким не відповідає більшість вітчизняних проектів. Серед цих критеріїв ключовий – інтенсивність руху. Неодноразово інвесторам пропонувалася дорога на кордоні з Польщею: від Львова до Краковця. Але інтенсивність цієї дороги набагато менша, ніж необхідний мінімальний рівень в 18 тис. авто на добу. Раніше чиновники чомусь вважали, що інвестори – благодійні фонди, які будуть фінансувати всі ті проекти, на які в державному бюджеті немає грошей. Це неправильний підхід. Проекти повинні бути цікаві інвесторам, окупати вкладені ними інвестиції та приносити прибуток", – відзначає Кава.

Фото:  Г. Салай, Сегодня

За словами екс-заступника міністра, одним з вигідних проектів концесійних доріг може бути дорога з Києва до Білої Церкви з обмеженням швидкості руху до 150 км/год, яка дозволить доїжджати з міста в столицю за півгодини.

Вартість проїзду по платній дорозі буде залежати від багатьох факторів: від габаритів автомобіля, довжини самої дороги і інших показників. Як зазначає Олександр Кава, в європейських містах плата за проїзд концесійною дорогою становить 15-20 євроцентів за кілометр або 4,34-5,78 грн/км.

Варто відзначити, що "Укравтодор" розглядає введення платного проїзду для вантажівок. Зараз в Україні вантажівки платять тільки в разі переваги допустимих норм – 40 тонн на загальних дорогах і 25 тонн на місцевих. Розглядається два варіанти: або все вантажні машини будуть платити, або тільки іноземні, які перетинають Україну транзитом. Про плани ввести платний проїзд для всіх вантажівок заявив глава "Укравтодору" Славомир Новак в інтерв'ю "Еспрессо".