В Україні може збільшитися штраф за непристебнутий ремінь безпеки: коли і на скільки

6 травня 2019, 11:24
За даними Центру демократії та верховенства права, лише 23% співвітчизників пристьобуються в машині

Невтішна для деяких автолюбителів новина – штраф за непристебнутий ремінь безпеки може вирости в десять разів. Законопроект уже в парламенті.

Реклама

В Україні наймізерне в Європі покарання – менше двох євро. У сусідній Молдові – 15. У Західній Європі – від 30 до 140 євро. У Східній – 70. Торік депутати теж спробували збільшити штраф. До 850 грн. Не вийшло – досі це 51 грн. Тепер пропонують 510.

Стрічка ременя безпеки сплетена з волокон поліестеру і витримує навантаження понад трьох тонн. Стільки важить вісімдесятикілограмовий водій легковика, який стикається з нерухомою перешкодою на швидкості 80 км на годину. І неважливо, де ви сидите – попереду або позаду. Хто не пристебнувся, травмує і себе, і сусіда.

Ярослава і його дружину врятував пристрій, який може знадобитися тільки один раз у житті, і він їм знадобився. Вони отримали травми, але вижили в страшній аварії. За статистикою, понад сімдесят відсотків людей в ДТП рятує звичайна смужка міцної тканини. Щоб дізнатися про ремені безпеки більше, журналісти вирушають до шведського Гетеборга, де їх радо зустрічають і пропонують цікаву машину.

Реклама

Це перший автомобіль у світі, на який був установлений серійний ремінь безпеки. Звичайно, це музейний експонат, але нам дозволили на ньому проїхатися.

Над ременями працювали сотні людей. Але в історію увійшло ім'я інженера-конструктора Нільса Боліна.

"Чому стільки зусиль витратили на розробку і вдосконалення ременя? Справа в тому, що близький друг тодішнього президента Вольво Гуннара Інгеллау потрапив у жахливу аварію. Це неабияк вплинуло на керівника, і він наказав інженерам з безпеки розробити більш надійний ремінь", – розповідає Пер Акефроберг, старший менеджер компанії VolvoCars.

Його назвали триточковим – за кількістю місць кріплення до каркасу. Після запуску лінії по установці ременів компанія "Вольво" зробила неймовірне – патент на його виробництво виклала у відкритий доступ. Будь-хто міг цим скористатися і скористався.

Реклама

"Ми закликали встановлювати ремені на всі авто в світі. Я вважаю, що з усіх інновацій в області безпеки ця врятувала найбільше життів", – говорить експерт.

Винахід виявився настільки вдалим, що з часом всі країни зробили використання ременя обов'язковим. Порушників обклали штрафами. 40 років тому в радянських правилах дорожнього руху додався пункт 3.3, який зобов'язує пристьобувати себе і пасажирів.

Лотта Якобсон – професор, головний технічний спеціаліст з безпеки – проводить екскурсію по лабораторії, де народився не тільки відомий нам ремінь, а й дитяче автокрісло.

"Автори дослідження зібрали дані з усього світу і визначили вплив ременя на невисоких людей, тому що тоді вважалося, що він шкідливий для дітей і людей низького зросту. Вчені дали відповідь, чи загрожує дитині ремінь безпеки, і представили результати дослідження на конференції. На підставі цього аналізу вони розробили перше в світі дитяче автокрісло", – розповідає вона.

Сотні манекенів, які по статурі, вагою та анатомії повторюють людину, розбиваються в аваріях. Так фахівці вивчають наслідки зіткнень.

Крім лабораторних дослідів, спеціальна група інженерів-конструкторів виїжджає на реальні ДТП, щоб зрозуміти, як ще краще захистити пасажирів від травм. Лотта спростовує легенду про те, що ремінь заважає вибратися, коли автомобіль горить або тоне. Сьогодні пристрій легко розмикається за будь-яких обставин.

"Ми зробили крок дуже далеко: додали розумні технології, зокрема натяжитель або обмежувач навантаження, щоб ремінь ще краще адаптувався до різних ситуацій і людей", – говорить вона.

Потрапити на завод можна тільки в спецодязі. А також в особливому взутті, яке пропонується за розмірами.

У Анджело – високооплачувана і відповідальна робота. Він кріпить ремені безпеки до каркасу автомобіля. В очі кидається ідеальна чистота складального цеху.

На лінії кріплення трьохточкового ременя безпеки люди працюють, як і на інших лініях, в білих рукавичках. Відпрацьовані рукавички викидають в сміттєвий бак.

Тому йде постійне вдосконалення ременів безпеки, сотні тисяч разів доведена необхідність їх використання.

Але українці не цінують своє здоров'я і життя. За даними Центру демократії і верховенства права, лише 23% співвітчизників пристьобуються в машині.

"Коли держава говорить, що за певне порушення – мізерний штраф, а він зараз 51 гривня, це для людей точний сигнал – це щось погане. Ну навіщо звертати увагу на те, за що штрафують на 51 гривню", – говорить Тарас Шевченко, директор Центру демократії і верховенства права.

Наступного тижня на розгляд парламентаріїв в черговий раз повинен зайти законопроект щодо підвищення штрафів. Перший пропонував стягувати більше тисячі гривень, другий – 850. Нинішній – 550.

Пристьобуватися або не пристьобуватися? Таке питання в Швеції, наприклад, не стоїть. Тому штраф за непристьобнутий ремінь безпеки – півтори тисячі крон або чотири з половиною тисячі гривень.

Журналісти опитали водіїв і пасажирів з США і Бельгії. Ось їхня думка.

"Ви можете отримати штраф, навіть якщо хтось інший в машині не пристьобнутий. Це завдання водія – упевнитися, що всі пристьобнуті", – говорить Роберт.

"Можна втратити сотні доларів. І це гроші. Сотні доларів тільки тому, що ти проігнорував ремінь безпеки", – зазначає Лоренс.

"Я завжди пристьобнута за кермом. Роблю це, щоб захистити себе. Я люблю життя. Так я відчуваю себе безпечніше. Мої друзі також пристьобуються. Я навіть прошу зробити цетих, що сидять на задньому сидінні", – стверджує Аманда.

"Коли сідаю в машину, це вже рефлекс – відразу пристебнути ремінь. Без нього – ніяк", – говорить Казимир.

"Ремінь – це наша безпека. І це дуже важливо. Бельгійці, як правило, завжди пристебнуті", – зазначає бельгійський водій.

Їхня статистика свідчить: 97-99% користуються ременями, у нас 77% не користуються. Це поки не збільшили суми покарання. І наостанок, кого штрафувати?

"Пункт 2.3. Правил дорожнього руху говорить про те, що саме на водія покладається обов'язок пристібатися особисто і не перевозити пасажирів, які не користуються цими пасивними засобами безпеки, якими є в тому числі і ремені безпеки", – зазначає Олексій Білошицький – перший заступник начальника департаменту патрульної поліції.

Тобто за всіх не пристебнутих в машині штраф повинен сплачувати водій. А користуватися ременями необхідно і пасажирам на задньому сидінні.

Раніше подібні законопроекти вже складалися. У грудні минулого року штрафи за такі порушення пропонували підняти в 17 разів. У зв'язку із цимжурналісти "Сьогодні" вирішили дізнатися, що думають про це самі водії.

Також українцям загрожують штрафи за відсутність дитячих крісел в автомобіляхЗ такою пропозицією виступили народні депутати. Якщо відповідний законопроект схвалять, встановлювати такі крісла зобов'яжуть не тільки батьків, але і таксистів, а також маршрутників.