В Україні можуть спростити будівництво: хто виграє від зміни законів

25 лютого 2017, 08:17
Документ вже схвалив профільний комітет Ради, але не обійшлося і без зауважень

Проектування будівель хочуть довіряти тільки людям

У Верховній Раді працюють над урядовим законопроектом про зміну умов ведення будівництва в Україні (№ 5587). На цьому тижні документ розглянув парламентський комітет з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства.

Комітет за підсумками обговорення рекомендує Раді включити документ до порядку денного шостої сесії і за результатами розгляду в першому читанні прийняти за основу з комітетськими поправками. Виправлення прибирають з документа норми, які вже міститися в законодавстві України.

Автором законопроекту значиться прем'єр-міністр України Володимир Гройсман, а в пояснювальній записці зазначено, що документ покликаний врегулювати вимоги до ведення будівельної діяльності в Україні. Зміни, згідно з проектом, будуть вноситися в різні закони України, в тому числі про архітектурну і про містобудівну діяльність.

Експерти PolitEyes допомогли "Сегодня" розібратися з тим, що саме зміниться, якщо закон буде прийнятий. В цілому фахівці позитивно оцінили законопроект і відзначили, що його прийняття допоможе Україні піднятися в рейтингу Doing Buisiness, що є одним з поточних пріоритетів влади. Так, міністр юстиції Павло Петренко підрахував, що зростання всього на один пункт до рейтингу Doing Business дасть Україні 630 млн доларів інвестицій
.

Ключові новації і факти:

Реклама
  • Кваліфікаційний сертифікат і допуск на будівельний ринок зможуть отримати тільки архітектори ( а також інженери – проектувальники , інженери технічного нагляду , експерти з перевірки проектних рішень і креслень і т.п. ) з вищою профільною освітою.
  • Скасовується необхідність отримувати технічні умови від Державної служби України з надзвичайних ситуацій.
  • Кабінет Міністрів отримає повноваження встановлювати перелік об'єктів , будівництво яких не зажадає дозвільних механізмів і прийняття в експлуатацію.
  • Вводиться єдине поняття " замовник " , права якого будуть надані тільки особі, яка має зареєстровані права на земельну ділянку під забудову.
Аналітики також виділили плюси і мінуси документа.
Позитивні риси законопроекту:
  • Обов'язкова кваліфікація кадрів забезпечить більшу якість , надійність і безпеку побудованих об'єктів.
  • Українське законодавство узгоджується з міжнародними стандартами регулювання будівельної діяльності.
  • Спрощує процедури для здійснення будівельної діяльності та закриває шляхи для " індивідуальних домовленостей " ( корупції ).
  • Дозволить підняти позиції України в рейтингу Doing Business за компонентом " Отримання дозволів на будівництво".
  • Скасування вимоги щодо забезпечення нових будинків телефонного та радіозв'язком.
  • Дозволяє врегулювати будівництво в зоні бойових дій.

" Вимога про наявність вищої освіти у осіб , які розробляли проектну документацію і здійснювали технічний нагляд за будівництвом , надає власникам будівель додаткову гарантію їх безпеки " , – упевнений провідний юрист Офісу ефективного регулювання BRDO Денис Малюська .

Негативні риси законопроекту:

  • Необхідність врегулювати питання визначення рівня вищої освіти для виконавців архітектурних робіт . З тексту законопроекту неясно , чи буде допущений до сертифікації бакалавр
    .
  • Відсутність врегулювання питання про використання раніше отриманих сертифікатів особами , які не мають вищої освіти . Наприклад , необхідно встановити правило про анулювання сертифікатів особам , які не мають вищої профільної освіти.
  • Відсутність чіткого обмежувального переліку будівельних робіт , які не потребують дозвільних документів на їх виконання , створює ризики корупції.
  • Відсутність вимоги статистичної звітності про прийняття в експлуатацію завершених об'єктів будівництва.
    Потребує вдосконалення контролю за саморегульованими організаціями.

Андрей Ерашов

сопредседатель Комитета по развитию предпринимательства в СУП

Законопроект гарантирует, что строительные работы и услуги будут осуществлять только квалифицированные кадры. Это положительное изменение для граждан (потенциальных владельцев или арендаторов), поскольку они могут быть уверены, что строительные работы осуществляли лица с соответствующим уровнем профессионального образования.

Реклама

Законопроект также устанавливает четкие критерии для обязательного проведения экспертизы проектов строительства. Определение "правил игры" положительно влияет на работу застройщиков.

Принятие законопроекта позволит Украине подняться на 19 позиций в рейтинге Doing Business по показателю "Получение разрешений на строительство" (без учета прогресса других стран рейтинга).

Вместе с тем, считаю необходимым включить в закон требование статистической отчетности о принятии в эксплуатацию завершенных объектов строительства. Кроме того, в законе необходимо определить четкий перечень строительных работ, не требующих разрешительных документов на их выполнение. В целом рекомендую Верховной Раде принять законопроект за основу.

Реклама

Любомир Черний

старший эксперт Программы USAID "Лидерство в экономическом управлении городом"

Законопроект должен устранить отдельные административные барьеры при осуществлении строительной деятельности, что является положительной целью. Однако документ предусматривает сегментарное, не всегда оправданное и иногда некачественно прописано вмешательство в регулирование строительной деятельности.

Основные негативные новации – это коррупционные риски, связанные с внедрением отдельных норм законопроекта.

Речь идет, в частности, о предоставлении Кабинету Министров Украины права утверждать перечень строительных работ, не требующих разрешительных документов принятия в эксплуатацию. Поскольку такой перечень четко не определен и не имеет ограничений ни в действующем законодательстве, ни в предлагаемом законопроекте, такое право может создать пути для коррупции.

Кроме того, существенной доработки требуют изменения в определение понятия "заказчик".

Важно устранение норм, которые создают риск коррупции.

Многие из стандартов и нормативов, которые сегодня используются в строительной отрасли в Украине, являются устаревшими и не соответствуют новым экономическим и технологическим реалиям.

Отрасль, прежде всего, требует пересмотра государственных строительных нормативов, унификации требований к строительной и инженерно-технической документации, отмена отдельных видов разрешений и согласований и тому подобное.