В Україні можуть почати масово закриватися маленькі АЗС – експерти

25 березня 2020, 15:00
Падіння продажів на паливному ринку змушує аналітиків бити на сполох

Заправки оновили ціни на бензин / Фото: Анатолiй Бойко, Сьогодні

Дивлячись на те, що відбувається на паливному ринку в Україні, всі експерти говорять, що минулий тиждень, як і попередній, пройшов під знаком двох різноспрямованих чинників: здешевлення нафти на світовому ринкуі девальвації гривні в Україні. І якщо зниження цін на нафту на 1 долар за барель знижує ціни нафтопродуктів на 35-40 копійок на літрі через 3-4 тижні, то здешевлення гривні до долара на 1 грн, навпаки, підвищує через 2-3 тижні ціну літра палива на 70-80 копійок.

Нагадаємо, в Україні близько 80% нафтопродуктів імпортується, насамперед дизпаливо і зріджений автомобільний газ, тому для нас дуже чутливі коливання вартості як нафти, так і гривні.

Реклама

"Ціни на бензини і дизпаливо у значному гурті впали приблизно на 60 доларів на тонні, це 6-8%, – підрахував заступник директора Науково-технічного центру "Психея" Геннадій Рябцев, – це в підсумку виявилося більше, ніж девальвація гривні, яка не тільки стала дешевшати повільніше, ніж на позаминулому тижні, а й сама девальвація тепер стала контрольованою завдяки діям Національного банку. Тому вартість нафтопродуктів поки не виросла. А ось те, що значно впало споживання їх, особливо в прикордонних регіонах, де через карантин припинився човниковий рух українців на автомобілях за кордон і назад (для закупівлі та перепродажу товарів), може стати серйозною перешкодою для подальшого здешевлення палива. Хоча арифметично його ціна начебто висока".

Сергій Куюн уточнив, що топменеджери і власники кількох великих мереж АЗС повідомили про початок падіння продажів із середини тижня на 15%, до вихідних – на 20% і більше в порівнянні з попередньою суботою.

"Найбільший спад – 40% – у західних регіонах. У лідерах Закарпаття та Чернівці. На станціях в районі прикордонних переходів продажі впали на 90%. Очікування теж більш-менш однакові – зниження реалізації в квітні на 40-50%. Це вельми оптимістично, враховуючи, що в Італії заправки втратили 70-80%, – говорить директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн. – Про ціни. Падіння цін на березневі поставки з'їла девальвація – зміцнення долара з 24 до 27 з гаком гривень. На квітень я закладаю долар по 30 грн. Розрахунок показує потенціал зниження щодо бензину на 3 грн / л, щодо ДП – на 2,5. Якщо долар буде по 28, тоді 4,2 і 3,7 грн / л відповідно. Якби не провал курсу, падіння цін на нафту і нафтопродукти у світі дало б зниження закупівельних цін в Україні у квітні на 6 і 5,5 грн / л для бензину і ДТ відповідно".

За словами аналітика ринку скрапленого газу Артема Куюна, ціни на скраплений газ завжди схильні до впливу двох чинників – вартості нафти і курсу долара. До них під'єдналися падіння продажів і нові умови роботи.

"У роздрібних мережах уже почали падати продажі і впадуть ще, – каже Артем Куюн. – Палива продають менше, а витрати на його продаж стали вище: через карантин треба забезпечувати персонал захисними засобами, не ходить громадський транспорт – потрібне розвезення співробітників, забезпечення їх харчуванням. Деякі мережі вже починають облаштовувати гуртожитки, вахти – так дешевше. Якщо це велика мережева заправка – це один стан справ. А ось у поодиноких АЗС ситуація критична, може постати питання: а чи варто їй працювати, якщо на літрі заробиш 5 гривень, а витратиш 6 гривень? Тобто маржа (націнка на вартість палива в гуртовому продажі. – Авт.) буде зростати, при цьому доходи трейдерів – падати через зростання додаткових витрат".

Детальніше про те, що відбувається на паливному ринку в Україні просто зараз, читайте в матеріалі: На АЗС різко впали продажі: що буде з цінами.

Реклама

Тим часом українці винаходять все нові й нові способи, як взагалі проминати АЗС. Подробиці – в сюжеті: