"До Москви будуть ходити тільки ведмеді": Україна розглядає процес припинення пасажирських перевезень в Росію

17 вересня 2018, 08:50
Українці так і не відмовилися від подорожей до Росії – хіба що стали більше на них витрачати

"До Москви будуть ходити тільки ведмеді", – рівно місяць тому про це заявив міністр інфраструктури Володимир Омелян. Стосувалося це документа за підписом міністра про припинення пасажирського сполучення з Росією. В даний час цей документ під грифом "Таємно".

Звичайно, процес припинення пасажирських перевезень зі східним сусідом – копітка річ. Адже тільки з України в Росію переїжджають за рік чотири мільйони наших громадян.

Реклама

Журналісти "Сегодня" вирішили перевірити, на чому можна дістатися до Москви, якщо буде необхідно, а залізничне або будь-яке повідомлення все ж заборонять. Хто на цьому в такому випадку запрацює, і головне – скільки це буде коштувати і чи безпечна дорога.

Поїзд Львів – Москва. Пасажирам цього поїзда – працівникам у відрядженні, заробітчанам або тим, хто їде до рідних, – ймовірно, пощастило застрибнути в останній вагон. Хоча і квиток не з дешевих: від 2 до 4 тисяч гривень коштує подорож в країну-агресор залізницею. Бонус – грунтовна бесіда з російськими прикордонниками.

Але незабаром мандрівників в Росію може очікувати квест значно складніший.

Реклама

"Підписав один історичний документ. До Москви будуть ходити тільки ведмеді, як в старі добрі часи", – заявив міністр інфраструктури Омелян.

Пізніше міністр пояснив: скасування пасажирських поїздів – тільки перший крок. Уряд готує комплекс заборон у відповідь на окупацію територій і блокування українських судів в Азовському морі.

За даними Держприкордонслужби, в 2017 році українці з'їздили в РФ 4,4 мільйони разів. Вперше за час війни цифра зросла, досягнувши рівня 2014 року. Росіяни ж подорожують до нас в три рази рідше. Їх залізниця закрила маршрути в Україну ще в минулому році.

Найдешевший альтернативний варіант – автобус. Тільки з київських вокзалів щодня відправляється по 8 автобусів. Квиток до Москви обходиться в 600 гривень. Однак першою несподіванкою стала відсутність туалету. Інший сюрприз – ніхто не знає часу прибуття.

Реклама

Дорога непередбачувана. За чотири години можна дістатися кордону. Спочатку – український контроль. Півтори години виходити з автобуса заборонено. Від задухи паморочиться голова, кондиціонер вимкнений, люк не відкривається. На російській стороні людей нарешті випускають, щоб закрити знову. Ще годину потрібно чекати перевірки документів. І проходять її не всі.

Після чотирьох годин очікування, перевірок і без трьох пасажирів в салоні автобус, нарешті, відправляється далі. Попереду ніч в дорозі. У підсумку – 17 годин в автобусі. Правда, зовсім без комфорту, від незручного сидіння дуже болить шия, зате заощадили.

На маршруті в основному українські автоперевізники. Здавалося б, саме вони виграють від закриття залізничного сполучення. Але в одному з інтерв'ю міністр інфраструктури попередив – автобусні маршрути теж перекриють.

Поїздка в такому транспорті – справжня російська рулетка, адже перевіряє його справність тільки власник. І немає ніякої гарантії, що на кордоні пропустять. Але яка альтернатива? Зараз в Росії тільки за офіційними даними проживають 3 мільйони громадян України – кожен 12-ий. І якщо ви вже там, а поїзди і автобуси скасували, як повернутися додому?

Журналісти знайшли лазівку. Заборона на залізничні перевезення між Україною та Росією не буде стосуватися транзитних поїздів.

Наприклад, на поїзді Москва – Кишинів можна доїхати до Києва за 3,5 тисячі гривень. Кордон знімальна група пройшла без ексцесів – поїзд повинен прийти за розкладом, тому на перевірку виділено рівно 40 хвилин. Так само і на українському кордоні. Перевірка по базі даних і готово – ласкаво просимо додому!

Лампа не працює, ліжко вологе і ще й брудне. Але якщо українські потяги не будуть ходити, навіть такий відносний комфорт буде недоступний.

В "Укзалізниці" вже повідомили – готові зупинити перевезення, тільки надійде розпорядження. Хоча така заборона буде коштувати не менше 180 млн гривень на рік. Адже 3 з 5 найбільш прибуткових напрямків – україно-російський.

"Прибуток, який виходив державним українським підприємством "Укрзалізниця" буде йти в дохід від державних залізниць Молдови. А "Укрзалізниця" змушена буде скоротити 5 тисяч співробітників у різних частинах країни", – зазначив Олександр Кава, заступник міністра інфраструктури 2014-2015рр.

Залишається, звичайно, авіасполучення. 5000 гривень коштує квиток на літак з Києва в Москву – в обхід санкцій, через Білорусь. Закриття неба коштувало Україні 20 мільйонів євро. Тим часом, Білорусь за рахунок небувалого зростання транзитних рейсів збільшила повітряний флот. Але українці так і не відмовилися від подорожей до Росії – хіба що стали більше на них витрачати.

Раніше Омелян уже неодноразово виступав за скасування залізничного сполучення з Росією. За його словами, також буде "вестися розмова" і з автобусними перевізниками. Як пояснював міністр, в питанні залізничного сполучення з Росією є дві складові – вантажна і пасажирська.

Експерти сумніваються в доцільності таких ініціатив. Політолог Руслан Бортник вважає, що ймовірність перекриття пасажирського сполучення між країнами висока, і пов'язує це з наближенням виборів, однак зазначає, що це згубно відіб'ється на економіці.