У світі змінюються правила торгівлі: що принесе транстихоокеанське партнерство

15 жовтня 2015, 08:32
Значимість СОТ, в яку так прагнула Україна, падатиме

Світова торгівля змінить обличчя. Фото: 2000.ua

5 Жовтня представники 12 країн – США, Японії, Малайзії, В'єтнаму, Сінгапуру, Брунею, Австралії, Нової Зеландії, Канади, Мексики, Чилі і Перу – підписали торгову угоду, яка має привести до створення транстихоокеанського партнерства (ТТП), міжнародної торгово-економічної організації.

Її метою оголошено створення зони вільної торгівлі в Азійсько-Тихоокеанському регіоні (АТР), який зараз фактично став головним мотором світової економіки, і його значущість в найближчим часом буде рости. Тайвань, Колумбія, Філіппіни, Південна Корея говорять про свою зацікавленість приєднатися до ТТП.

Реклама

Сторони йшли до цієї угоди з 2010 р., було проведено 19 раундів переговорів. Повний його текст поки не опублікований (це обіцяно зробити приблизно через місяць), для аналізу доступний тільки його реферат, опублікований на сайті уповноваженого США з торгових переговорів.

Учасники ТТП, як очікується, стануть ще активніше торгувати між собою і поступово перетягувати на себе азіатські виробничі ланцюжки. Багато експертів стверджують, що поява такого партнерства є продовженням американської політики по збереженню контролю над Тихоокеанської зоною, створенню економічного блоку для протистояння зростаючому впливу Китаю.

У цьому відношенні президент США Барак Обама висловився цілком відверто:

Реклама

"Коли більше 95% потенційних клієнтів живуть за межами наших кордонів, ми не можемо дозволити таким країнам, як Китай, писати правила світової економіки. Ми повинні самі написати ці правила, відкриваючи нові ринки для американських товарів, встановлюючи високі стандарти для захисту робочих та збереження навколишнього середовища".

Щоб угода набула чинності, його потрібно ратифікувати в 12 парламентах. Найбільші складнощі очікуються в конгресі США, тим більше що ратифікація буде проходити в рік президентських виборів. Складнощі очікуються і в Канаді, де доля угоди буде вирішуватися відразу після загальних виборів, які відбудуться 19 жовтня. Антикитайські спрямованість партнерства повинна сприяти його проходженню через конгрес. Великий бізнес виступає за ратифікацію, але проти профспілки, які вважають, що угода може викликати переведення частини промислового виробництва із США, а це втрата робочих місць.

Нюанси ТТП

Реклама

Угода передбачає, що партнери підпорядкують свою державну систему цією угодою. Воно є більш жорстким, ніж договору в рамках СОТ, не кажучи вже про таких аморфних утвореннях, як Азійсько-Тихоокеанське економічне співробітництво (АТЕС).

ТТП стане першим подібним угодою, яка зобов'яже його учасників під загрозою санкцій дотримуватися положень про захист навколишнього середовища та охорони праці. Тому, наприклад, Малайзії та В'єтнаму доведеться істотно перебудуватися, щоб відповідати міжнародним стандартам організації праці.

США належить ініціатива установи в рамках партнерства особливого суду для розгляду спорів між транснаціональними корпораціями та урядами.

З початком роботи партнерства будуть поступово скасовані 18 000 торгових мит, якими обкладають товари з США учасники угоди: автомобілі, верстати, IT-продукція, споживчі товари та сільськогосподарські продукти. Для американських виробників стане доступним молочний ринок Канади, практично закритий для них сьогодні. Виробники м'яса зможуть розширити поставки на японський ринок, де поступово, протягом 15 років, зникнуть високі тарифи, що захищають зараз від конкуренції японську яловичину.

Але одночасно угода відкриває країнам-учасникам доступ на ринок США. Наприклад, будуть обнулені мита на японські автомобілі на північноамериканському ринку. Тому компанія Ford вже виступила із заявою про те, що угода збільшить торговельний дефіцит США через "маніпуляцій з курсами національної валюти" у ряді країн Тихоокеанського регіону, і закликала конгрес голосувати проти угоди.

Питання про девальвацію як інструменті конкуренції – один з найбільш суперечливих в рамках ТТП. Заборона на валютне маніпулювання активно проштовхував автомобільна індустрія США, яка побоюється конкуренції з боку японських виробників. Але в самій угоді про партнерство такий пункт не з'явився. Проте міністри фінансів країн – учасниць ТТП домовилися про укладення паралельної угоди, що заборонила б девальвацію з мета підтримки вітчизняного виробника.

Вигоди від партнерства сподіваються отримати всі його учасники. Створюється ще один спільний ринок, в якому мита та бар'єри поступово будуть скасовуватися. Наприклад, за даними Інституту міжнародної економіки Петерсона, В'єтнам отримає від реалізації угоди додатково $89 млрд до 2025 р. У той же час не ввійшли в партнерство Китай і Гонконг втратять за цей же період $59 млрд. Зрозуміло, що Китай не може залишатися байдужим до ТТП.

Можлива реакція Китаю та наслідки для інших країн

Експерти кажуть, що найбільш очікувана реакція Китаю на ТТП – поступова адаптація до нових правил гри. Він конкурує в регіоні за ті ж ніші, що і учасники партнерства, тому буде змушений підтягуватися під встановлювані ними стандарти.

Крім того, зараз Пекін просуває свій проект для АТР – Всеосяжний регіональне економічне партнерство (ВРЕП). Цілком імовірно, що багато норм ТТП будуть впроваджуватися у ВРЕП та національне законодавство, як це було свого часу з нормами СОТ.

І хоча ТТП обговорювалося в тому числі і як інструмент стримування Китаю, позиція Вашингтона останнім часом пом'якшилася.

Влада США кажуть, що формат відкритий, права вето у них немає, але тепер для приєднання до партнерства є чіткі критерії та стандарти: ви або виконуєте їх цілком, або не приєднуєтеся. Але стандарти ТТП (а це в основному американські стандарти) в цілому вище, ніж у Китаю. І якщо він почне дотримуватися їх, то у нього виросте собівартість. Для Китаю ж собівартість дуже важлива, т. К. Зараз його економічну перевагу – дешевизна.

Наскільки створення ТТП відіб'ється на інших країнах, говорити поки рано. Але в загальному випадку ефекти від створення подібних економічних союзів бувають двох типів:

  • коли просто збільшується взаємний обмін, так званий ефект створення торгівлі;
  • ефект відхилення торгівлі, коли більш ефективні постачальники з третіх країн витісняються постачальниками всередині союзу, торгуючими без бар'єрів.

Майбутні економічні союзи

Експерти вважають, що закладені в угоді принципи розв'язання торговельних суперечок можуть стати прикладом для майбутніх міжнародних економічних союзів. ТТП ще не вступило в силу, а на підході ще одна, навіть масштабну угоду – Трансатлантичне торговельна та інвестиційна партнерство (ТТІП), що означає створення режиму вільної торгівлі між США та Європейським союзом. Нова зона вільної торгівлі буде являти собою потенційно найбільше регіональне угоду про вільну торгівлю в історії, на яке буде припадати 46% від світового ВВП.

На тлі створення ТТП, ТТІП та інших аналогічних спілок типу "Нового Шовкового шляху", ВРЕП тощо. Складається враження, що СОТ стає все менш значущою через застій в її діяльності. Відбувається фрагментація світової економіки, нові регіональні економічні союзи створюються для того, щоб домовлятися, що часто погано виходить в рамках СОТ. Тому можна припустити, що діючі правила світової торгівлі будуть змінюватися.

Що це означає для України

На перший погляд, створення ТТП Україну не зачепить. Майже весь наш експорт у країни АТР сировинний, який не потрапляє під правила нової угоди. А найбільший торговий партнер в регіоні – Китай, сам залишився за бортом ТТП.

Але якщо Україна не хоче закостеніти на світових ринках в ролі постачальника сировини, то ТТП та інші регіональні союзи бажано серйозно вивчати. І хотілося б, щоб держава і бізнес в даному випадку нарощували знання у швидше, ніж це відбувалося з СОТ.