У Європі вимагають ввести "податки на цукор"

7 травня 2018, 11:55
Німеччина впритул зайнялася питаннями ожиріння і діабету у населення, а по всьому Євросоюзу хочуть схвалити нове маркування продуктів

Фото з відкритих джерел

Більше 2 тис. німецьких лікарів написали відкритого листа канцлеру Німеччини Ангелі Меркель, міністрам її уряду і лідерам партій, закликавши вести боротьбу із зайвим вживанням цукру на федеральному рівні.

За аналогією з обмеженнями на вживання тютюну медики пропонують комплексні законодавчі заходи, включаючи податки і акцизи на продукти з високим вмістом цукру (в першу чергу, солодкі напої), а також заборони на адресовану дітям рекламу.

Реклама

"Іншими заходами поширення ожиріння та діабету в Німеччині не зупинити", – вважають автори 5-сторінкового документа, пише Handelsblatt.

Поки уряд ФРН на відкритий лист медиків офіційно не відреагувало, повідомляє Deutsche Welle. Ряд членів кабінету від ХДС, партії Меркель, вважають, що державі слід не наказувати населенню, що воно повинно або не повинно є, а посилено пропагувати здорову їжу і в цілому здоровий спосіб життя.

Однак представники соціал-демократів, які також входять в урядову коаліцію, вважають, що пропоновані обмеження, включаючи податок на цукор, будуть доцільними. Так, експерт парламентської фракції соціал-демократів з питань охорони здоров'я Забіне Діттмар з великою часткою впевненості припустила, що податок на цукор все-таки буде введений в Німеччині, причому бундестагом нинішнього скликання, тобто вже в найближчі три роки

Реклама

Ініціаторами виступили Професійна асоціація дитячих і підліткових лікарів (BVKJ), Німецьке товариство діабетологів (DDG) і берлінська неурядова організація Foodwatch, що займається захистом прав споживачів у сфері продуктів харчування.

За місяць до цього, 4 квітня, Foodwatch представила в Берліні 100-сторінкове дослідження під назвою "Coca-Cola-Report", в якому стверджує, що найбільший в світі виробник безалкогольних напоїв через свою "безвідповідальну маркетингову і лобістську діяльність несе вирішальну частину відповідальності за епідемію таких хвороб, пов'язаних з харчуванням, як ожиріння і діабет 2-го типу".

Тоді ж Foodwatch запропонувала ввести на рівні всього Євросоюзу маркування у вигляді "світлофора", де червоним кольором позначалися б продукти харчування з надмірним вмістом цукру, жиру і солі. Крім того, організація виступає за впровадження по всій Німеччині рекомендованих вченими мінімальних стандартів харчування в дитсадках і школах.

Реклама

Німецькі активісти пропонують наслідувати приклад інших країн: з 6 квітня у Великобританії і Ірландії почав діяти податок на солодкі газовані напої, що містять більше 5 г цукру на 100 мл. Щоб уникнути податку, багато виробників заздалегідь знизили вміст цукру в своїй продукції. Так, за даними Foodwatch, в Fanta британського розливу міститься тепер не 6,9 г цукру, як раніше, а 4,6 г. Для порівняння: в Німеччині компанія Coca-Cola додає в Fanta приблизно 9 г цукру.

Аналогічний шлях обрали і інші держави, включаючи Францію і Португалію, Мексику і Чилі, Шрі-Ланку і В'єтнам.

Разом з тим економісти і соціологи засумнівалися в дієвості податку на цукор та інших подібних заходів. Зільке Тіле з Інституту харчової промисловості та споживання (IFE) при Кільському університеті наводить як приклад неефективного впливу податок на жирну їжу, введений в Данії восени 2011 року. Цей податок викликав таке зростання цін, що менш забезпечені верстви населення стали частіше купувати у дискаунтерів дешевші і менш корисні продукти харчування. Внаслідок вже до кінця 2012 року податок було скасовано.

Недоліком введеного у Великобританії податку на цукор Тіле вважає те, що під нього підпадає тільки цукор, в результаті виробники тепер активно використовують цукрозамінники. "Такий ефект небажаний, адже завдання полягає в тому, щоб знизити попит на солодке взагалі", – підкреслює експерт.

Втім, раніше ВВсесвітня організація охорони здоров'я висловила підтримку країнам, що вводить додатковий "цукровий податок" на солодкі продукти і напої. Згідно з доповіддю ВООЗ, збільшення ціни на солодкі напої навіть на 20% призводить до зниження їх споживання і сприяє переходу населення на більш здорове харчування в цілому.