Почути народ: названі складності винесення земельного питання на референдум

25 жовтня 2019, 08:56
Фахівці розповіли про законодавчі тонкощі і конституційні заборони

Питання про відкриття ринку землі деякі політсили пропонують винести на референдум. Однак юристи застерігають про низку нюансів. Про це, зокрема, говорили учасники дискусії "Референдум щодо земельної реформи: можливо? Доцільно?".

Як нагадала член правління Центру політико-правових реформ Юлія Кириченко, головна складність в тому, що порядок проведення референдуму в Україні досі не прийнятий.

Реклама

"У нас елементарно немає закону про Всеукраїнський референдум – не можна провести референдум без нього. На сьогодні є три зареєстровані законопроекти – найстаріші з попереднього скликання і які очевидно не підтримає більшість, і вони не пройдуть в парламенті ... Парламентська більшість не зареєструвала свого законопроекту", – зазначила вона.

Водночас продовжила вона, міжнародний досвід передбачає низку обмежень щодо питань, які виносяться на референдум.

"У нас є два документи – Кодекс належної практики проведення референдумів і Керівні принципи проведення Конституційних референдумів (обидва – Венеціанської комісії. – Ред.). Там є таке питання як придатність питань до референдумів. Питання має бути чітким, на яке можна дати відповідь "так" або "ні". Питання типу "скільки" не можуть виноситися ... ", – сказала вона.

Водночас її колега, член науково-консультативної ради при Верховному Суді Анатолій Мирошниченко, зазначає, що коло питань, які не можна виносити на референдум, ширше, ніж ті, які прямо прописані в Конституції.

"Є конституційні заборони прямо позитивно сформульовані щодо питань, які не можна ставити на референдум – щодо питання бюджету не можна проводити референдум ... Але зрозуміло, що коло цих заборон набагато ширше, ніж те, що позитивно сформульовано. Багато заборон випливають з Конституції. Наприклад, не можна на референдумі вирішити питання про обмеження конституційних прав. Я думаю, що таким питанням є питання мораторію", – сказав він.

Проілюстрував Мірошниченко це так: "Не може 51% проголосувати, що 49% потрібно розстріляти. Те ж саме: не може 51% на референдумі проголосувати за те, що потрібно порушити основоположне право власності 49%".

Реклама

Нагадаємо, раніше профільний комітет Верховної Ради визначився з моделлю ринку землі. Комітет розглянув 11 законопроектів про відкриття ринку сільгоспземель і рекомендував до прийняття проект № 2178-10. Цей депутатський законопроект був зареєстрований як альтернатива урядовому. Варіант Кабміну раніше розкритикував президент України Володимир Зеленський.

Так, у вересні-2019 Кабмін вніс до Ради законопроект № 2178, який передбачав, що сільгоспземлю зможе купити будь-який громадянин України або юридична особа, зареєстрована в Україні, територіальні громади та сама держава. Таким чином, передбачалося, що іноземці зможуть купувати землю, зареєструвавши підприємство в Україні. У документі пропонувалося дозволити продаж землі з 1 жовтня 2020 року.

10 жовтня в ході прес-марафону Зеленський розкритикував цей законопроект, після чого група депутатів зареєструвала в парламенті оновлений документ. Оновлений законопроект про обіг земель передбачає заборону на продаж ділянок компаніям, бенефіціаром яких є іноземці, до 2024 року. Заборона не стосується іноземних громадян, які вже більше трьох років працюють на українській землі і платять податки до держбюджету.

Реклама

Читайте також – Відкривати продаж землі хочуть поетапно: "за" і "проти" нової моделі ринку

Раніше новини "Сьогодні" також розповідали, що принесе Україні відкритий ринок землі і чи зростатиме економіка. Відповіді на ці питання дізнавайтеся в нашому сюжеті: