"Укрзалізниця" піднімає ціни на квитки: чи буде в поїзді комфортно

18 лютого 2018, 07:50
Проїзд в поїзді подорожчає. Укрзалізниця обіцяє підвищити комфорт в вагонах

Фото: А. Іскрицька

Цього року залізничні квитки подорожчають двічі. "Укрзалізниця" збирається підвищити ціни у квітні на 12%, і ще раз на 12% в листопаді.
Зараз проїзд в Інтерсіті в другому класі з Києва до Львова коштує 313,02 гривні . У квітні проїзд обійдеться в 350,58 грн . А з жовтня – 392,64 грн . У підсумку , до кінця року проїзд на поїзді подорожчає на 25,4 % .

В " Укрзалізниці " пояснюють подорожчання квитків загальним зростанням цін по країні . Останній раз залізничники підвищували вартість проїзду в 2014-му . З того часу споживчі ціни в Україні зросли на 60-70 % , в 4-6 разів подорожчала комуналка , аргументує директор з економіки та фінансів компанії Андрій Рязанцев .

"По всій номенклатурі товарів, які потрібні залізниці, істотно зросли ціни", - констатує він.

Але все ж поїзд залишиться найдоступнішим варіантом поїздки . Адже , наприклад , квиток на автобус з Києва до Львова обійдеться в 400 гривень . Інша справа , чи стане поїздка залізницею комфортнішою в зв'язку з подорожчанням квитків . У цьому розбирався сайт " Сегодня" .

Підвищення тарифів можна було уникнути

За рахунок підвищення тарифів " Укрзалізниця " покращить якість пасажирських перевезень , запевняють в компанії . У 2018 -му залізничники планують купити 60 пасажирських вагонів , 265 вагонів – модернізувати .

"Полученные средства направим на развитие пассажирской инфраструктуры. Сейчас мы закупаем пассажирские вагоны, которые производит национальный производитель. Достаточно быстрыми темпами осуществляется модернизация вагонов, инвестируем в ремонт подвижного состава", – рассказал Андрей Рязанцев.

Але цього замало. Приблизно 87 % складу українських поїздів – зношені . Для порівняння , в парку залізниць 4,54 тис . вагонів , з них в робочому стані – 3,1 тис .

" Укрзалізниця " щорічно повинна купувати 300 вагонів , щоб через кілька років відновити парк , вважає колишній заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. Саме купувати , а не модернізувати . Більшість вагонів випущені до 1991 року. Їх просто доведеться списати через кілька років . При цьому купувати вагони повинна держава , а не " Укрзалізниця " за свій рахунок . Так роблять європейські країни – пасажирські перевезення зазвичай дотаційні .

Реклама

"Повышения тарифов можно было избежать. Правительство фактически устанавливает заниженные тарифы для Укрзализныци. Если бы госбюджет компенсировал железной дороге разницу между себестоимостью и тарифом подорожания для пассажиров бы не было. К сожалению, этот механизм у нас в стране не действует. С одной стороны, государство устанавливает тарифы, но никакой компенсации железной дороге не дает", – комментирует Кава.

При цьому проїзд в електричках не подорожчає. Місцева влада повинна давати свою згоду на індексацію тарифів . Також вони зобов'язані співфінансувати ремонт і покупку нових електричок . Цього вони не роблять . Тому приміські поїзди в країні зношені на 85-97 % – всі вони зроблені в 60-90 – х роках минулого століття .

Яким буде комфорт в поїздах

Нова постільна білизна , вагони – трансформери і поліпшення якості поїздки , якими періодично хваляться в " Укрзалізниці " – це точкові зміни . В основній масі поїзди не відповідають навіть санітарним нормам , каже координатор проекту " ПОЇЗДка " Олександр Бондаренко .

Фото: AFP/YURIY DYACHYSHYN

Реклама
Основні проблеми – недотримання температурного режиму , погано випрана білизна і брудні вагони .

Дохід за рахунок підвищення тарифу може покращити комфорт в поїздах , вважає Кава. Але не у всіх .

"За эти деньги можно что-то отремонтировать, но в целом не стоит ждать, что кардинально все поменяется", – комментирует он.

Належного ефекту " Укрзалізниця " може не отримати і через застаріле тарифоутворення , вважає голова громадського контролю " Укрзалізниці " Віктор Гаврон .

"Тариф должен учитывать подвижную, инвестиционную, инфраструктурную составляющие. Этого всего нет. "Укрзализныця" не получит выгод, которых хочет. Во-первых, тариф формируется еще по советским нормам. И государство жестко регламентирует тарифы "Укрзализныци". Поэтому компания не может самостоятельно влиять на стоимость билетов", – говорит Гаврона.

У 2017 році " Укрзалізниця " заявила про плани ввести в " нічних експресах " три класи комфорту : " економ " , " стандарт " і " комфорт " . Так , поїзди класу " комфорт " будуть не старше 10 років . Кожен вагон обладнають біотуалетами , кондиціонерами та холодильниками . Пасажири зможуть придбати повноцінну їжу і користуватися холодильником і мікрохвильовкою .

Рухомий склад " стандарт " -класу буде віком до 20 років . Пасажирів не буде гарантуватися розетка в кожному купе і підсвічування підлоги вагона . А вік постільної білизни не обмежать шістьма місяцями , як це хочуть зробити в " комфортних потягах " . Плацкартні вагони залишать без кондиціонера і біотуалету .

Найнижчий рівень комфорту забезпечать в поїздах класу " економ " . Наприклад , з харчування буде тільки чай . Розеток не буде ні в плацкарті , ні в купе .

"Три класса комфортности сделает услугу более предсказуемой для пассажиров. Соответственно пассажир, покупая билет, будет знать, какой уровень комфорта ему стоит ожидать", – отмечает Александр Кава.

Але є зворотний бік введення класів комфортності . Таким чином " Укрзалізниця " узаконить невиконання існуючих норм , вважає Бондаренко . Проїзд в " комфортних " і " стандартних " поїздах буде на порядок дорожче ніж в " економних " . В силу зношеності парку залізниць може виявитися , що левова частина поїздів стане " економом " .

Реклама

"Эта инициатива – попытка ослабить нормативную базу, чтобы не нести ответственность за ухудшение комфорта проезда. Само повышение тарифов не обеспечит комфортного проезда. Инфляция съест все повышение и, в лучшем случае, все останется на том же уровне", – отмечает Александр Бондаренко.

Але для введення класів комфорту Укрзалізниця повинна отримати згоду Кабміну на самостійне визначення тарифів в " Нічний експрес " .

Найефективніший спосіб боротися за комфорт – це розголос , вважає координатор проекту правової підтримки пасажирів Бондаренко .

"Писать жалобы не имеет никакого смысла. Единственный действенный механизм – через социальные сети поднять шум, тегнуть министра инфраструктуры или главу "Укрзализныци". Обычно только после резонансного случая принимаются меры", – добавляет он.

Читайте також: Сервіс в "Укрзализниці": які права є у пасажира поїзда і як їх захистити

Як купити квиток і заощадити

Є дні , коли залізничні квитки дешевше . В окремі періоди можна заощадити до 30 % .

В " Укрзалізниці " рік розділений на 13 періодів , коли вартість проїзду може зменшуватися або збільшуватися . Періоди затверджені наказом Мінінфраструктури №170 про тарифи на перевезення залізничним транспортом .

Найдорожчий проїзд – перед Новим роком , з 25-30 грудня, він підвищується на 10 % . При цьому найдешевший день для поїздок – 31 грудня , тоді вартість квитка нижче на 30 % ніж в інший день . Дешевше можна їздити з 21 по 31 січня на 14 % і весь лютий на 5 % . Влітку проїзд дорожче на 7 % .

Також вартість квитка залежить від дня тижня . У вівторок і середу їздити дешевше , ніж в інші дні . А найдорожчий проїзд – в п'ятницю та неділю . У понеділок і суботу вартість проїзду не змінюється . На 30 % дорожче обійдеться проїзд на поїзді , який призначається додатково . Часто " Укрзалізниця " запускає їх влітку і перед святами .

При поїздках за кордон можна заощадити , купуючи два квитки на те ж саме місце і в той же вагон до кордону і від кордону .

Вартість поїздки не залежить від місця у вагоні : верхнє або нижнє , бічне або ні , ближче до провідника або подалі . Однак на ціну квитка впливає клас вагона : купейний , плацкартний , загальний , з місцями для сидіння першого , другого і третього класу . Їх вартість в одному поїзді може значно відрізнятися .

Деякі квитки на українські потяги можна купувати з пільговими знижками . Дітям з 6 до 14 років квиток обійдеться в 75 % від " дорослого тарифу " . Для дитини дошкільного віку , якщо вона не займає окремого місця , квиток купувати не потрібно .

Студенти за проїзд оплачують 50 % вартості квитка . Можна заощадити , не купуючи постіль, її вартість становить в квитку 25 грн .

Для тих , хто їздить на Інтерсіті , діє спеціальна бонусна програма , але тільки для пасажирів першого класу : за кожні 100 витрачених гривень можна отримати на бонусний рахунок 10 гривень . Їх можна витратити на покупку квитків , але скористатися грошима можна тільки після десятої поїздки .

Нагадаємо , раніше сайт " Сегодня" писав , що " Укрзалізниця " розглядає можливість поліпшити якість сигналу Wi – Fi в швидкісних поїздах за рахунок включення цієї послуги у вартість квитка.

Також нещодавно повідомлялося про проблему , з якою зіткнулися пасажири " Інтерсіті" – в вікна вагонів на ходу летить каміння.