Укрзалізниця піднімає тарифи на вантажоперевезення в наступному році

13 грудня 2015, 20:11
Звістка обурила український бізнес

Укрзалізниця піднімає тарифи на вантажоперевезення в наступному році. На 15 відсотків з січня, і ще на 15 – у липні. При тому, що на початку цього року тарифи вже зросли на третину. Звістка обурила український бізнес, а експерти кажуть – це вдарить не тільки по підприємствах. Що загрожує кожному українцеві?

Підняли і ще піднімемо. Міністр інфраструктури Андрій Пивоварський у четвер на засіданні Ради експортерів у Кабміні всіх переконував – Укрзалізниці потрібно терміново оновлювати рухомий склад і ремонтувати полотно.

Реклама

"Так ми в лютому зробили одне підняття, яке допомогло, і ми це плануємо зробити в 2016 році, якщо ми разом з вами не знайдемо механізм – відновлення основних фондів, а це можна зробити за рахунок тарифу в основному – у нас буде біда в принципі" , – зазначив Андрій Пивоварський міністр інфраструктури України.

З таким підходом експортерів в Україні скоро не залишиться, говорить керівник центру транспортних стратегій.

"Якщо подивитися на ситуацію гірничо-металургійного комплексу. Зараз період рекордно низьких цін взагалі за весь період, за який проводився аналіз цін. Якщо тарифи будуть підвищені, зросте вартість логістики і ціла низка виробництв просто випаде з рентабельності. Виробляти товар і експортувати буде просто невигідно", – зазначив Сергій Вовк, директор Центру транспортних стратегій.

Реклама

Економіст Борис Кушнірук переконаний – підвищення тарифів – це найпростіший шлях, але не найефективніший. Замість механічного підняття тарифів, до якого звикли в держкомпанії, слід провести обіцяну реформу. Як мінімум – віддати вагони з локомотивами в приватні руки, а рейки залишити державі.

"Це шлях у нікуди, поки там не проводиться кардинальна реформа, яка максимально передбачає виділення з компанії природної монополії, пов'язаної з рейками, а все решта має бути приватизоване і створено конкурентне середовище", – говорить Борис Кушнірук, голова експертно-аналітичної ради Українського аналітичного центру.

Про створення конкурентного середовища на залізниці говорять уже майже десять років. Але нової стратегії реформування Укрзалізниці – навіть після обіцянок у профільному міністерстві – так і не представили. На сайті держкомпанії розміщено документ, підписаний у 2006-му – тоді ще прем'єр-міністром Віктором Януковичем. Ось кілька пунктів:

Реклама

- Розмежування в системі залізничного транспорту природно-монопольного і конкурентного секторів, створення умов для демонополізації окремих сфер діяльності галузі та розвитку конкуренції, забезпечення доступності інфраструктури залізниць для користувачів;

- Удосконалення системи тарифів на послуги залізничного транспорту.

Якщо не створити конкуренцію на ринку залізничних перевезень до підняття тарифу, це провокує стрибок цін. Першими подорожчають зерно, нафта, нерухомість, продукція металургійної та хімічної галузей, будівництво та ремонт доріг. Для них реальної альтернативи залізничним перевезенням немає.

Відгукнеться підвищення тарифів і самій Укрзалізниці. Частина компаній перейде на послуги автоперевізників. І тоді всі бажання монополії заробити обернеться лише втратою клієнтів.

Але збільшення автоперевезень також несе в собі проблеми для всієї України.

"Як тільки тариф зростає – вони відразу пересідають на автомобілі. Ми відразу отримаємо перевантаження автомобілів – при відсутності контролю за навантаженням ми відразу отримаємо руйнування тих залишків доріг, які ми маємо. І ми відразу повинні діставати десятки мільярдів гривень, щоб відновлювати дороги", – говорить Сергій Вовк, директор центру транспортних стратегій.

Але найболючіше новий тариф Укрзалізниці вдарить по вугільній галузі.

"Суттєво збільшиться вартість вугілля на теплоелектростанціях. За підрахунками фахівців галузі десь 150 грн на тонні буде перевезення. Це додасться до поточної ціни продажної, за якою реалізується паливо шахтами для теплоелектростанцій", – говорить Дмитро Марунич, співголова фонду енергетичних стратегій.

Якщо врахувати, що ТЕС спалюють вугілля мільйонами тонн на рік, підприємствам додатково доведеться викладати сотні мільйонів гривень. Ці витрати неминуче приплюсують до тарифу для населення. А якщо ТЕС знизять обсяги закупівель вугілля у шахт, гірники, з якими і так не розраховуються місяцями, зовсім залишаться без зарплат.

"Що, давайте знищувати тоді вугільну галузь? Ніхто цього не дозволить зробити. Шахтарі вже готові, як у 90-х роках, взяти в свої руки. Виганяти корумпованих директорів з вугільної галузі. Ми пропонуємо владі: шановні, давайте підходити збалансовано, давайте проведемо консультації, давайте прорахуємо і подивимося, до чого ми можемо прийти", – зазначає Михайло Волинець, голова незалежної профспілки гірників.

Обговорити і знайти компроміс Укрзалізниці і виробникам потрібно вже до кінця року.

Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "События недели" на каналі "Україна".