"Укртелеком" став заробляти на нових послугах

1 березня 2019, 14:39
Триває підключення до провідного інтернету сіл і райцентрів. А Київ став лідером за кількістю крадіжок мідних телефонних проводів

/ Фото: Григорій Салай

Попит на послуги традиційної фіксованої телефонії(зв'язку по провідних телефонах) стабільно знижується. Не тільки в Україні, а й в усьому світі. Сучасні українці, як і жителі інших країн, вважають за краще більше спілкуватися по мобільних телефонах або інтернет-зв'язку (Skype, Facebook та ін.). У зв'язку з цим найбільша українська компанія на ринку зв'язку – "Укртелеком" розвиває нові напрямки, щоб зберегти дохід. Про це йшлося на прес-конференції, присвяченій фінансовим результатам діяльності компанії в 2018 році.

Якісний інтернет

Як розповів директор ПрАТ "Укртелеком" Юрій Курмаз, в першу чергу, компанія зробила ставку на розвиток інтернет-послуг. (В минулому році дохід від цього напрямку діяльності склав 40% в загальній структурі телеком-доходів компанії.)

Реклама

"Зменшення прибутковості від послуг традиційної фіксованої телефонії в значній мірі компенсується ростом доходів від надання послуг доступу до інтернету. І частка послуг, заснованих на застосуванні IP-технологій, стрімко зростає. На кінець 2018 року вона склала майже 40%, і це демонструє правильність обраної нами стратегії на модернізацію інфраструктури і на надання нашим клієнтам послуг, заснованих на сучасному, цифровому оптичному доступі до інтернету", – каже Юрій Курмаз.

Також "Укртелеком" продовжував надавати послуги інтерактивного телебачення, заснованого на IP-технологіях. Такою послугою на сьогодні користується приблизно кожен десятий українець, підключений до інтернету "Укртелекому", – близько 90 тис. абонентів.

За словами керівників "Укртелекому", серед бізнес-клієнтів зростає популярність послуги з кіберзахисту, або анти-DDoS. Крім того, "Укртелеком" почав заробляти і на оренді комерційної нерухомості. Він став однією з перших недержавних компаній, яка веде цю діяльність через електронну систему ProZorro. За минулий рік доходи від комерційної оренди майна, незадіяного у виробничих процесах, виросли на 52% (до 220 млн грн).

Проте в компанії не збираються відмовлятися і від традиційного, провідного телефонного зв'язку. У минулому році компанія продовжувала надавати послуги фіксованої телефонії більш ніж 3 млн абонентів, хоча доходи від телефонії знизилися на 6,6% – з 3 до 2,8 млрд грн. З них в категорії домашніх абонентів – на 7,3%. Однак зростання доходів від інтернет-послуг – на 7,7% – частково компенсує ці втрати. Хоча приросту вдалося досягти в основному за рахунок зростання надання послуг бізнес-клієнтам.

Реклама

Інтернет в села

Як відомо, на сьогоднішній день основною перешкодою для розвитку електронних платежів, сервісів і послуг є відсутність інтернету в невеликих населених пунктах. Компанія "Укртелеком" в міру сил намагається ліквідувати цей вакуум.

Так, в 2018 році "Укртелеком" провів кабельний оптичний інтернет в 195 населених пунктів. Як розповів Юрій Курмаз, в основному підключалися невеликі населені пункти – села і райцентри. У 44 з них до цього не було ніякого доступу до послуг фіксованого інтернету.

Таким чином, на сьогоднішній день вже 2260 населених пунктів отримали доступ до швидкісного (і) оптичного інтернету від "Укртелекому". Це 1,2 млн приватних абонентів і понад 160 тис. бзнес-клієнтів.

Реклама

У компанії підкреслюють, що 30% нових підключень в минулому році проводилися "з оптики", пов'язуючи таке досягнення з поточними роботами із заміни мідних кабелів на оптоволоконні лінії.

У 2018 році прокладено понад 3,1 тис. км оптичних ліній в Полтавській, Київській, Запорізькій, Волинській, Рівненській та інших областях. Капітальні інвестиції компанії в розвиток склали понад півмільярда гривень.

Крадіжки і борги

Серйозних збитків компанії, як і раніше, завдають крадіжки мідного дроту, в зв'язку з чим сотні і тисячі абонентів не можуть нормально користуватися телефоном. За минулий рік кількість випадків крадіжок перевищила 20 тисяч. І, крім загального зниження популярності фіксованої телефонії, саме крадіжки і неможливість користуватися телефоном призводять до скорочення числа абонентів "Укртелекому".

"Основна причина зниження клієнтської бази обумовлена банально вирізами мідної інфраструктури. З крадіжками ситуація катастрофічна. Ми побудували в минулому році більше 3 тис. км оптики, при цьому майже 3 тисячі км мідної інфраструктури у нас вкрали. Це 7,6 км в день! Або 5,3 м в хвилину! І це реалії", – каже Юрій Курмаз.

Лідером за кількістю крадіжок в минулому році став Київ. Однак в "Укртелекомі" вважають, що причина – в тому, що основні групи злочинців, що промишляють крадіжками телефонного обладнання, періодично змінюють регіони своєї "діяльності", і в даний час вони "працюють" в столиці.

Розгулу крадіжок сприяє те, що реальних покарань за подібні злодіяння не передбачено.

У відповідь на ситуацію, що склалася "Укртелеком" почав експеримент по заміні дротових телефонів радіотелефони для тих абонентів, які постраждали через крадіжки телефонного кабелю. Тарифи для них при цьому не змінюються. Спочатку експеримент проводився в Дніпропетровській області, зараз він розширений ще на Харків, Запоріжжя, Ірпінь і ряд інших населених пунктів. Сьогодні приблизно 1000 абонентів користуються такими телефонами.

Ще одна причина того, що компанія не може показати більш високих фінансових результатів, – заборгованості бюджетів з компенсації за послуги, надані пільговикам.

В цілому компанії вдалося в 2018 році зберегти стабільний дохід – 6,4 млрд грн. Хоча чистий прибуток "Укртелекому" знизився з 864 млн у 2017 році до 474 млн грн в 2018-м. Значення EBITDA склало 1,6 млрд.

При цьому розмір податків, сплачених до бюджетів всіх рівнів, зріс з 1,795 млрд грн до 2,002 млрд. Основну частину складають податки на землю і податок на нерухомість.