"Укравтодор" по-польськи: очікування та ризики від Новака

21 жовтня 2016, 08:15
На батьківщині голова "Укравтодору" запам'ятався автобаном, скандалами і зменшенням кількості ДТП. В Україні він обіцяє створити державний дорожній фонд і зробити технічний аудит доріг

Для якісного ремонту доріг України, на думку Новака, потрібно спочатку провести аудит  

Днями в українській владі з'явився черговий іноземець – уряд призначив головою держагентства "Укравтодор" польського екс-міністра транспорту Славоміра Новака. На батьківщині він був замішаний в кількох скандалах. "Сегодня" дізналася, що чекати Україні від нового топ-чиновника.

ЕКС-МІНІСТР. Новак очолював в Польщі міністерство інфраструктури з 2011-го по 2013 рік і найбільшим своїм досягненням на посаді вважає завершення будівництва автобану Варшава – Берлін. В цілому при ньому побудували більше 850 км доріг по всій країні. Крім того, саме він запустив в Польщі приватизацію держкомпаній на залізниці.

Реклама

Але запам'ятався Новак не тільки досягненнями на своїй посаді. З його прізвищем також пов'язаний ряд корупційних скандалів, один з яких і став причиною його відставки. 2013 року журналісти помітили на міністрі годинник за $ 5,5 тис., не зазначений в його декларації. В результаті історія закінчилася тим, що прокуратура висунула проти нього звинувачення в корупції. Сам Новак своєї провини не визнав, хоча й подав у відставку, відбувшись штрафом. Міністр інфраструктури України Володимир Омелян не вважає це проблемою: "Скандал закінчився тим, що Новак подав у відставку. А пізніше він відстояв своє чесне ім'я в суді".

2014 року Новак виявився замішаним в ще одному скандалі – ЗМІ опублікували розшифровку прослуховування польських політиків. На записі було чутно, як людина з голосом, схожим на голос екс-міністра, обговорює нібито із заступником міністра фінансів Польщі питання податкової перевірки дружини Новака і просить їх пом'якшити. Після Новак дав коментар, що голос – не його.

ДОРОЖНЯ КАРТА. Новоспечений голова "Укравтодору" вже озвучив пріоритети в своїй роботі. По-перше, він обіцяє створити державний дорожній фонд – до нього йтимуть всі гроші, отримані від "дорожніх" акцизів. Нагадаємо, що на початку жовтня ВР ухвалила відповідний закон в першому читанні. "Це дозволить збільшити фінансування на будівництво і ремонт доріг. Зараз тільки 15-20% зібраних за допомогою "дорожніх" акцизів грошей йдуть безпосередньо на дороги. Решта – до загального фонду бюджету", – розповідає екс-заступник міністра інфраструктури Олександр Кава. За словами колишнього директора департаменту стратегічного розвитку дорожнього господарства Мінінфраструктури Романа Хміля, в цьому питанні одним законопроектом не обійтися. "Перше, чого потрібно буде домагатися Новаку, – щоб парламент прийняв весь пакет дорожніх реформ. А це, крім закону про дорожній держфонд, ще 10 документів, які регулюють механізм роботи цього фонду", – підкреслив він. Крім того, керівник "Укравтодору" планує вже до кінця наступного року зробити технічний аудит доріг, перевіривши, в якому вони стані і наскільки завантажені ті чи інші магістралі. Це, за його словами, дозволить перейти до розробки детального плану будівництва та реконструкції доріг.

Реклама

"Серед основних завдань у нього також і відновлення ефективної співпраці з ЄБРР і Світовим банком", – говорить Кава. Зазначимо, що про необхідність вести таку роботу раніше заявив і сам Новак. Більш того, експерти впевнені, що на цьому терені у поляка все вийде – він є консультантом ЄБРР. "Сьогодні критично потрібна децентралізація доріг і, відповідно, ліквідація "Укравтодору" як центральної організації. Тобто там зараз працює 25 тис. осіб. З цієї кількості потрібно 20 тис. вакансій роздати областям, в центральному апараті залишити 2-3 тис. І ще близько 2 тис. пустити обслуговувати дороги державного значення", – додає Хміль. У свою чергу, Олександр Кава говорить про впровадження європейських стандартів безпеки на дорогах. "Новак успішно провів таку роботу в Польщі – при ньому істотно скоротилася кількість постраждалих і загиблих в ДТП. А Україна зараз – лідер серед країн нашого регіону за цією сумною статистикою", – резюмує експерт.

Ризик "Бальчуна"

Разом з тим деякі експерти критично ставляться до призначення Новака. "Є ризик, що він може стати так званим зіц-головою. Тобто буде ширмою, а "Укравтодором" реально керуватимуть його заступники, які знайомі зі специфікою цього агентства. Крім того, він може стати провідником непопулярних реформ. Наприклад, урізати держінвестиції в сектор будівництва доріг", – говорить політолог Руслан Бортник. Роман Хміль, в свою чергу, вважає, що у Новака не вийде здійснити задумане: "У цих людей пов'язані руки. Які зміни відбулися з "Укрзалізницею" після того, як прийшов Вайцех Бальчун?". Однак сам Бальчун знайшов іншу причину відсутності швидких змін: "Я почав розуміти місцевий менталітет. Обіцяють одне – роблять інше, обіцяють – і не роблять, імітують роботу і переводять провину на інших. Не всі, далеко не всі! Але страждає результат".