Україну чекає бум недорогих електрокарів: машини стануть дешевше, ніж в Європі

9 грудня 2017, 09:52
Ринок електромобілів в країні може вирости в два-три рази

Фото: pixabay.com

Україна чекає бум електрокарів . Вже зараз по країні їздить більше 4 тис . Електромобілів , при цьому половина з них куплені в 2017 році. За темпами розвитку ринку електрокарів Україна потрапила в п'ятірку лідерів в світі . У Четвер 7 грудняРада проголосувала за нульові податки на ввезення електричних машин. Це може збільшити попит на них в десятки разів , вважають експерти . Сайт " Сегодня" дізнався , чи варто чекати дешевих електромобілів .

Електрокари стануть дешевше, ніж в Європі

Україна з Нового року звільнить електромобілі від податків : ПДВ – 16,8 % , і акцизного збору – 109 євро . Залишиться тільки збір до Пенсійного фонду – 4,8 % .

Від ПДВ і акцизу електромобілі звільняються на рік – до 31 грудня 2018 року. Також парламент позбавив від ПДВ служби таксі з електромобілями і послуги з прокату та лізингу електричних авто . Однак ці зміни ще повинен підписати президент .
У листопаді 2015 року в Україні скасували 10 % -е мито на ввезення електрокарів . Через це в країні в 2016 та 2017 років роках подвоювалась кількість електрокарів .

Фото: pixabay.com

Реклама
Скасування ПДВ і акцизу дозволить збільшити продажі в десятки разів , вважає Олег Назаренко , директор Всеукраїнської автомобільної асоціації дилерів та імпортерів .

Це зробить електромобілі дешевше , ніж в Європі , на 17 % , прогнозує співзасновник Tesla Club Ukraine Назар Шимоне – Давида . Наприклад , в Польщі ПДВ на електромобілі – 23 % . Зараз в Україну ввозяться в основному підтримані електрокари . Але скасування податків вирівнює їх в ціні з машинами з двигуном внутрішнього згоряння ( ДВЗ ) .

"Спрос на новые автомобили вырастет, потому что цена на электромобиль и машину на бензине выровняется. И водитель выберет электрокар, потому что его не нужно заправлять дорогим бензином. Раньше электромобиль окупал себя за два-три года, теперь его преимущество будет проявляться сразу", – добавляет Назар Шимоне-Давида.

У компанії Electrocars очікують , що ринок електромобілів виросте в два – три рази . І експансія електрокарів стане помітною в обласних центрах і невеликих містах .

Найбільш популярні в Україні електрокари – Nissan Leaf, Ford Focus Electric і Tеsla, але офіційно вони не продаються в країні . Поки в Україні продають свої електрокари тільки Mitsubishi , Hyundai та Renault . Ціни на нові машини стартують від 35 тис . доларів . Електрокари з пробігом обходяться в два рази дешевше .

Для офіційних продажів Nissan Leaf або Tеsla одного року скасування ПДВ недостатньо , зазначає Кравцов .

"Мы ждем, что на украинский рынок обратят внимание китайские компании", – добавляет он.

Високий попит може спрокувати підняття цін

90 % електрокарів , які купують українці – це потримані Nissan Leaf з США . Автодилери купують машини на американських аукціонах . Однак за останні два місяці вартість авто з пробігом виросла в середньому на 2000 доларів через підвищений попит з Європи .

Через різке зростання продажів електрокарів кількість цілих машин на аукціонах скоротилося . На кінець листопада продали тільки 275 Nissan Leaf , повідомляє головний виконавчий директор Electrocars Олександр Кравцов .

Nissan Leaf з пробігом після " обнулення " податків подешевшає на 1000 доларів , прогнозує Кравцов . Так , електрокар базової комплекції варто в штатах 7-8 тис . доларів . Але до його вартості в Україні , крім податків , додаються інші платежі : логістика , портовий збір , який може вирости через попит на електромашини .

Реклама

Фото: electrical-cars.net

У зв'язку з цим може вирости ринок електрокарів з ушкодженнями – вартість битого авто на аукціонах починається від 4-5 тис . доларів . Їх поставляють в Україну і тут ремонтують . Це позитивно вплине на зарядну і сервісну інфраструктуру в країні .

"Спрос на "лифы" на американских аукционах вырастит в разы. Это повлияет на стартовую стоимость. Поэтому, если даже не брать во внимание интерес импортера – для конечного покупателя цена на Leaf с пробегом уменьшится примерно на 1000 долларов. Потому что именно НДС для такого автомобиля – не ключевое. Но для премиум-сегмента – Chevrolet BOLT, Tesla, BMW с пробегом – падение цен будет заметней", – говорит Кравцов.

Але покупці можуть і не відчути скасування податків через підвищений попит , вважає Сергій Боровик , директор з маркетингу Групи компаній " АІС " .

"Левова частка б/в електро імпортувалася сірими торговцями за сірими схемами. Тобто, вони і раніше практично не платили ПДВ. У таких "дилерів" нічого не зміниться, ні за собівартістю, ні за цінами", – розповідає він.

Ще одне обмеження: з масових б/в поки що доступна для покупки тільки одна модель – Nissan Leaf. Це також обмежує попит на електро. Таким чином, спрогнозувати зміну цін і обсягів достатньо складно, додає Боровик: "Ми думаємо, що тренд зростання ємності б/в електро буде слабо зростаючим, але постійним і довгостроковим".

При цьому ситуація на ринку нових електрокарів також істотно не зміниться, упевнений він. Сьогодні новий невеликий електроавтомобіль B-класу коштує в ЄС близько 30 000 євро. Новий аналог авто з ДВС – від 10 000 євро. Без ПДВ ціна нового електрокара може знизитися до 25-27 тис. євро.

"Погодьтеся, це зниження не змінить ситуацію з мізерним попитом на нові електроавтомобілі", - резюмує Сергій Боровик
.

Що з зарядними станціями для електрокарів

Киянин Богдан Бойко заряджає свій Nissan Leaf будинку від звичайної розетки вісім годин. На роботі чоловік дозаряджати автомобіль біля офісу – це дозволяє збільшити пробіг з 150 км до 250-300 км в день .

"До 80% вона заряджається досить швидко – десь години за два-три. Цього вистачить кілометрів на 100. Решта заряду йде повільно. Загалом, заряд триває годин вісім від звичайної розетки. На заправках можна і за три години зарядити машину", – ділиться Бойко.

Реклама

Фото: 1Gai.ru

В Україні досить швидкими темпами розвивається мережа зарядочних станцій , зазначає Сергій Боровик . Активно до електрифікації готується і автобізнес .

"Закупается оборудование для сервиса, закупаются зарядные станции для клиентов. В целом можно говорить о готовности всех заинтересованных сторон к росту парка электромобилей", – говорит он.

Коли електромобілів в країні стало більше , ринок відреагував самостійно – без стимулювання держави з'явилися станції зарядки електрокарів , пояснює Назар Шимоне – Давида . Але до " електрозаправок " держава повинна встановити технічні вимоги , вважає Олег Родін , директор компанії E – Line , яка встановлює зарядні станції для електрокарів . Так , в Україні поки що мало швидких електрозарядок , які заряджають машину за півгодини .

Наступний крок – виробництво електрокарів в Україні

Держава повинна продовжити пільгові умови для ввезення електромобілів , вважають експерти , а також залучати в країну виробників .

Для цього в Україні потрібно скасувати податки і для виробників електромобілів . Такий крок приверне в країну інвесторів , вважає Олег Назаренко .

"Авто с ДВС в Украине не делают, потому что производства достаточно в Европе и России. Поэтому Украина может сконцентрироваться на производстве электрокаров и поставлять их в соседние страны, в тот же ЕС", – отмечает Назаренко.

Зі скасуванням податків для виробників в Україні може відродитися вітчизняне виробництво електрокарів . Ще з 50 – х років у Львові , Харкові та Запоріжжі виробляли різного роду електротранспорт від автомобілів до електробусів і навіть троллейвози . Періодично в Україні презентують вітчизняні електромобілі , але ще жоден з них не запущений в масове виробництво .

Перший український електромобіль Synchronous. Фото: Ecotechnica.com.ua

"У радянські часи електрокари були перспективною розробкою. Масове виробництво в світі почалося п'ять-шість років тому. Україна зі своїми розробками з радянських часів і професійними кадрами має шанс відродити виробництво електрокарів", - говорить Олег Назаренко.

Також в Україні потрібно скасувати податки на імпорт і виробництво електрозарядних станцій . Це дозволить розвинути інфраструктуру за містами . Чим більш розвиненою вона буде , тим більше люди будуть купувати електрокари , не боячись виявитися в розрядженому авто посеред дороги . Для більшого розвитку інфраструктури в Україні також потрібно міняти будівельні норми , щоб при зведенні торгово – розважальних центрів і житлових будинків відразу ж передбачали електрозарядкі .

У Міністерстві інфраструктури вже є проект з розвитку електрокарів. Однак близько року він лежить "в столі". Відомство планує скасувати всі податки на ввезення електрокарів до 2021 року. Крім того, в уряді хочуть зробити знижку автодилерам на податок на прибуток і відшкодовувати частину вартості авто покупцеві. Для вітчизняних виробників електромобілів – скасувати ПДВ і ввести пільгову ставку податку на землю до 2028 року; збір до Пенсійного фонду скасують тільки до 2021. Також планують скасувати мито на імпорт комплектуючих для електрокарів і встановити відстрочку від сплати ПДВ на півроку.