Україну залив підроблений бензин: три експрес-способи визначити "бодягу"

23 березня 2015, 07:53
Паливо стали бодяжити удвічі частіше. Експерти: перед тим, як заправитися, треба принюхатися

Хороше паливо не може бути занадто дешевим і повинно пахнути бензином, а не побутовою хімією. Фото з архіву "Сегодня"

Через різку девальвацію гривні та зростання акцизу в Україні значно зросли обсяги підробленого бензину і дизпалива. Про це говорять експерти ринку, підкреслюючи, що 80% палива у нас – імпорт і платити за нього треба у валюті.

У першу чергу страждають від цього автовласники, бо бодяга здається дешевою тільки на перший погляд, але її витрата значно вища, ніж заводського бензину, та й часто потім доводиться серйозно витрачатися на ремонт двигуна. Як розповів нам менеджер з приймання автомобілів СТО відомого німецького бренду Максим Початун, за останні 3-4 місяці кількість машин з проблемами паливної системи збільшилася приблизно на 60%.

Реклама

ПОВЗ БЮДЖЕТУ. За словами експертів, обсяг фальсифікату за рік зріс удвічі. "Після підвищення з січня 2015 р. акцизу, податки (акциз і ПДВ) досягли 40% в ціні на бензин, дизпаливо – 30%, це 7-10 грн/л. Виробляти фальсифікат стало набагато вигідніше, ніж раніше, коли податки були 22-33%, адже очевидно, що бодяжники нічого державі не платять, – сказав нам директор консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

- У 2014 р. через зростання цін на паливо частка фальсифікату зростала лавиноподібно і склала до 20% ринку, або 670 тис. т на рік (у 2013 р. було близько 10%. – Авт.). Підсумки за перший квартал будуть пізніше, але вже зараз зрозуміло, що ситуація не покращилася. За нашими підрахунками, за 2014 р. бюджет втратив 5 млрд грн, у 2015-му може бути недобір до 10 млрд грн".

За словами заступника директора НТЦ "Психея" Геннадія Рябцева, найчастіше в низькооктановий бензин або газоконденсат додають етанол, метилтретбутиловий ефір (отрута), відходи коксохімічного виробництва.

Реклама

"Навіть поверхневий аналіз показує, що бодяжать, – говорить Рябцев. – Наприклад, одна з брендових мереж АЗС офіційно купила в 2014 р. 200 тис. т бензину, а продала... 320 тис. т. Звідки надлишки? При цьому три нафтобази на Київщині та Вінниччині придбали 20 тис. т газоліну, 10 тис. т газового конденсату, 30 тис. т октанопідвищуючих присадок. Усе це змішується і продається на заправки. Але таке паливо шкодить двигуну. Якісний бензин виробляється тільки на НПЗ".

Експерти кажуть, що на неякісний бензин найвірогідніше потрапити, заливаючись на невеликих немережевих заправках, де ціна палива менша на пару гривень.

Втім, аналітик UPECO Олександр Сіренко вважає, що не весь бензин з кустарних НПЗ псує автомобілі: "Інакше дешевим паливом не заправилися б. Проблема в тому, що у нас немає стандартів на сумішеві бензини, тому їх оголошують фальсифікатом. Але реально небезпечною бодяги на ринку не більше 10%, в основному в глибинці, де ніколи не було контролю за якістю палива".

Реклама

ЯК РОЗПІЗНАТИ. Є три прості експрес-способи не потрапити на явну бодягу: не купувати дуже дешеве паливо (на 2 і більше грн нижче від звичайної ціни); перед заправкою понюхати пістолет – нормальне паливо не пахне побутовою хімією; капнути бензином на білий папір або на руку – після його випаровування не повинно бути масляної плями.

"МИ МОНІТОРИМО РИНОК"

Поки влада оцінює серйозність проблеми. На наш запит з приводу контролю якості палива у Міненерговугілля (зобов'язане ретельно контролювати трейдерів) нам відповіли, що міністерство "моніторить ринок газу, нафти і продуктів їх переробки, причин для зростання цін немає", але про якість палива не згадали.

У Держінспекції з питань захисту прав споживачів нам відповіли, що зараз заборонені будь-які перевірки бізнесу. Вони можливі лише за скаргами споживачів, але часто і на це в бюджеті не вистачає грошей.

Нарешті, в Держфіскальній службі запевнили, що з трейдерів вони стягують усі податки згідно з поданими ними документами. А займатися розслідуванням махінацій, пов'язаних з якістю палива, якщо вони є, повинні правоохоронні структури. Втім, як повідомили нам у прес-службі відомства, фіскали готові зайнятися проблемою догляду деяких трейдерів від податків, але спочатку це питання має вивчити Громадська рада при Держфіскальній службі.