Українські водії бойкотують заправки: купують все менше бензину та все більше автогазу

3 червня 2019, 06:30
Водночас "дизеля" в Україні продається вдвічі більше, ніж інших видів нафтопродуктів разом узятих

/ Фото: Анатолiй Бойко, Сьогодні

Українські водії все більше економлять на бензині, про це говорять дані Держслужби статистики. Головні причини – дорожнеча і наявність альтернативного палива, раніше дешевого LPG-газу (зрідженого). Експерти ринку нафтопродуктів прогнозують, що така тенденція буде тривати, хоча повної відмови від автомобілів з бензиновими двигунами поки не очікують.

Цифри

За даними Держстатистики, у квітні всі водії країни (а нашими дорогами їздить близько 10 млн автомобілів) заправили 139,8 тис. тонн бензину, з них майже 70% (96,6 тис. тонн) припало на частку автолюбителів. Також вони купили в роздріб 86% (72,8 тис. тонн) з 84,9 тис. тонн LPG-газу. А ось за дизпаливо – велика перевага в бік комерційного транспорту: із загального обсягу продажів в 467,2 тис. тонн на особистий транспорт припадає менше 17% (хоча це цілих 78,9 тис. тонн, що більше, ніж продаж автогазу). На думку експертів, причину того, що "дизеля" у нас в підсумку продається вдвічі більше, ніж інших видів нафтопродуктів, разом узятих, легко пояснити: на солярці працюють тепловози, сільгосптехніка і фури-дальнобійки. Для особистого користування купують дизельні автомобілі ті, хто хоче заощадити і не боїться зимових складнощів з використанням цього палива (потрібна зимова марка ДТ), адже дизельні мотори менш ненажерливі, ніж бензинові, а переводити їх на автогаз складно, дорого й економічно маловигідно.

Реклама

Модернізація

Конкуренція в останні шість років триває між бензином та LPG-газом, і газ "наступає". Так, у квітня 2013 року всі водії країни заправили 322 тис. т бензину (в 2,3 рази більше, ніж зараз). Тоді ціна літра А-95 була 11,15 грн, зараз – 30,34 грн (дані консалтингової групи "А-95"), або в 2,7 рази більше. Автогаз 2013 року коштував загалом 6,5 грн/л, зараз – 13,57 грн/л (в 2,1 рази більше). Тому, щоб заощадити, українці стали активно встановлювати на свої автомобілі газобалонне обладнання (ціна 250-400 євро залежно від якості ГБО), зараз приблизно кожен четвертий легковий автомобіль їздить на газі. Якщо проїжджати в місяць не менше 10 тис. км, витрати окупаються приблизно за 1,5 роки.

Думка експертів

Експерти підтверджують, що все більше особистого автотранспорту його власники переводять на газ. Аналіз даних консалтингової групи "А-95" показує, що ринок продажів LPG-газу, починаючи з 2013 р, загалом зростав на 8-10%, а за два роки – 2015-й і 2016-й (коли подорожчав долар) – темпи зростання були відповідно 15% і 30%, потім знову опустилися до 10%.

"Безумовно, це вигідно, така тенденція спостерігається з 2008 року, – говорить директор спецпроектів НТЦ "Психея" Геннадій Рябцев. – Уже 10 років поступово наростає обсяг реалізації скрапленого газу та збільшується кількість переобладнаних автомобілів".

Але експерт не прогнозує поголовного переходу бензинових авто на газ. а його слів, є як принципові противники цього палива, так і ті, хто їздить небагато, 1,5-2 тис. км на рік, тому термін окупності ГБО для них розтягнеться на десятиліття. Це, наприклад, селяни, які використовують авто як "робочу конячку" під час сільгоспробіт, а також для поїздок за покупками і у справах до найближчого райцентру.

Реклама

Струм вам на допомогу

Альтернативою традиційним авто стають електромобили. В Україні пік продажів припав на 2018 рік – 5,3 тис. таких машин, або вдвічі більше, ніж 2017-го. За даним головного сервіс-центру МВС, всього їх на обліку близько 10 тис., загалом це авто з пробігом, адже вони дешевші нових, ціна яких стартує від $ 12 тис. Зі слів автоексперта Олега Назаренка, настороженість покупців щодо новинки змінилася упевненістю, що їхні гроші не пропадуть (на найдорожчу частину машини – акумулятор – гарантія до 8 років), а також розширенням мережі електрозаправок. Проїзд одного км, якщо заряджати на повільній зарядці, коштуватиме 15-20 коп, на швидкій – 60-80 коп. (на газі – від 1,2 грн/км, на бензині – від 2,5 грн/км). Електроавто зручні для поїздок насамперед містом, адже пробіг без зарядки у них невеликий – загалом 150 км.

Нагадаємо, раніше "Сегодня" писали про те, що в Україні активізувалися автозлодії і як захистити машину. Зловмисники викрадають речі навіть тоді, коли водій перебуває в автомобілі.