Українські енергетики запасаються вугіллям на зиму

26 вересня 2019, 22:19
Компанія ДТЕК готова підставити плече енергосистемі, щоб у будинках українців було світло і тепло

/ Фото: Сьогодні

В одеський порт "Южний" прибув ще один балкер з імпортним вугіллям. Паливо для українських ТЕС везли кілька тижнів, і з настанням осінніх холодів воно може стати визначальним, зазначають експерти. 315 тис. тонн з чотирьох балкерів вже є, п'ятий очікується через місяць.

Реклама

Уже з першими заморозками ця, здавалося б, непоказна чорна кам'яна маса запалає кіловатами електрики в наших лампочках і домашніх обігрівачах, буде рухати ліфти і тролейбуси, живити помпи водопроводів і зарядки мобілок.

Просто зараз, в ці хвилини, в Одесі розвантажують судна з Південної Америки, якими доставили в Україну 80 тис. тонн вугілля.

"В даному випадку це – колумбійське вугілля, близько трьох тижнів займає перехід", – пояснює заступник начальника по комерції вантажного району порту "Южний" Володимир Павлусенко.

Балкер розвантажують відразу чотирма кранами, навіть з нічними змінами це триватиме мінімум тиждень. Паливо доставляють спочатку на портові склади, звідти у вагони і – на теплоелектростанції.

Реклама

"Виходячи з наданого власником вантажу графіка, протягом двох тижнів вугілля зі складів потрапить у вагони і буде доставлено на українські ТЕС", – говорить заступник начальника по комерції вантажного району порту "Южний" Володимир Павлусенко.

Імпортне вугілля Україна була змушена купувати і раніше. Торік везли сотні тисяч тонн з Африки і США. Тепер – з Колумбії. Експерт Дмитро Марунич каже, що Україна перетворилася з продавця вугілля в покупця саме через окупацію Донбасу. А кіловати, отримані від спалювання корисних копалин, є наріжним каменем нашої енергосистеми. Вони біжать по дротах в пікові години або покривають нестачу, коли призупиняються атомні енергоблоки, як ось зараз, коли 5 з 15 блоків атомних станцій на ремонті, а гідрогенерація виробляє значно менше кіловат, ніж планували.

"Ситуація досить складна. Якщо не забезпечити достатній обсяг і стабільне підвезення (палива), то можемо мати серйозні проблеми з електроенергією, (її) поставками в окремі населені пункти і поставками тепла", – говорить співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич.

Власне, тому й купується імпортне вугілля ось уже кілька років. До середини літа за формулою "Роттердам +" – по 1700 гривень за тонну. З липня, коли стартував ринок електроенергії, повинні платити на 200 гривень більше.

"Імпорт – це неминуче зло. Без нього в найближчі роки ми просто не зможемо зберегти нашу теплову енергетику. Ми стільки вугілля не видобуваємо. Щодо шахт, м'яко скажемо, або жорстко, – ситуація плачевна. Падіння видобутку з початку року в окремі періоди перевищувала 9%, зараз – близько 7%", – пояснює співголова Фонду енергетичних стратегій Дмитро Марунич

Експерти сходяться на думці, що Україна повинна докуповувати вугілля мінімум ще кілька років. У приватній компанії, яка закупила паливо, кажуть, що не тільки купували імпортну, а й збільшили власний видобуток.

Реклама

"За останній місяць ми накопичили вугілля на складах, збільшили його майже на 50%. Це відбулося через два фактори. З початку року ми видобули більше 15 млн тонн вугілля, а по-друге, ми продовжуємо закуповувати вугілля за кордоном. ДТЕК Енерго буде готовий підставити плече енергосистемі України навіть в умовах, коли деякі блоки атомних електростанцій вийшли в ремонт ", – заявляє генеральний директор ДТЕК Енерго Дмитро Сахарук.

У ДТЕК готові працювати на максимумі потужностей, щоб цієї зими в будинках українців було світло і тепло.

Нагадаємо, раніше експерти попереджали, що Україні не вистачає свого вугілля, щоб перезимувати. Доводиться докуповувати за кордоном – близько 20%. Але і власні 80% – на вагу золота: