Українські дороги стали непроїзними: на ремонт потрібно два трильйони гривень

23 квітня 2018, 07:24
У Кабміні обіцяють аудит магістралей і перевірки тих, хто їх ремонтує

Ні швидкій не проїхати, ні рятувальникам – дістатися. Українські дороги стали непроїзними. Села і деякі міста просто відрізані від цивілізації! Навіть нове покриття зійшло разом зі снігом! Чи варто тепер згадувати, що Україна – транзитна країна?

Дороги стали справжнім викликом для влади. У Кабміні обіцяють аудит магістралей і перевірки тих, хто їх ремонтує. Мовляв, неурядових підрядників будуть відстороняти і залучати.

Реклама

Справжню раллійну трасу для гонщиків з Маріуполя підготували місцеві шляховики – в листопаді зняли асфальт.

Це частина траси національного значення Бориспіль – Маріуполь. Навички екстремального водіння тут щодня відпрацьовує пілот класу "шкільні автобуси" Валерій Самарський. На борту – екіпаж Новокраснівської школи і дитячого садка.

"Вранці я привожу їх діток, в обід відводжу по домівках і ввечері садок відводжу. Цей місячний ландшафт це ще слава богу. Взимку заповнюється водою і пірнаєш в калюжу – не знаєш випірнеш чи ні", – говорить водій шкільного автобуса Валерій Самарський.

Реклама

Нормативна дистанція – 7 кілометрів. Коли вплав, коли поповзом, шкільна команда долає їх приблизно за півгодини.

А ось команді реанімобіля потрібно подолати 220 кілометрів до Запоріжжя. Чим швидше тим краще. На кону – життя пацієнта. Їх мета – найближча і єдина в окрузі лікарня третього рівня. Там уже чекають і готові оперувати важко хворого.

"Транспортування така перетворюється на муку. В мука ось. Це і діти до року, і дорослі, які на апаратах штучного дихання, які з киснем транспортуються І так близько 6 годин. Якщо пощастить доїхати до фінішу", – розповідає лікар бригади швидкої допомоги міста Маріуполя Олена Мухіна.

Реклама

Всього 20 кілометрів траси Маріуполь – Запоріжжя і швидка допомога перетворилася на безпорадну руїну. Їй самій тепер потрібна допомога.

Це вже Запорізька область. Теж частина траси національного значення. Асфальт тут не знімали – сам зійшов.

Про двохстах кілометрах бездоріжжя між Запоріжжям і Маріуполем в "Укравтодорі" знають. У цьому році на ремонт виділили 682 мільйони гривень і вже провели тендер. Але цих грошей вистачить лише на чверть шляху.

Вдарити по бездоріжжю безпрецедентним фінансуванням, просто таки засипати ями грошима обіцяють нам в цьому році! Щоб вирішити нарешті хоча б одну українську проблему – погані дороги, "Автодор" розробив план. Правда, він п'ятирічний. Але в його фіналі "Укравтодор" обіцяє всій Україні справжні європейські дороги. Ось тільки технології ремонту, принаймні на цій ділянці, часів радянських п'ятирічок.

Так вже багато років оновлюють трасу Київ – Одеса – одну з найжвавіших українських автомагістралей. Цього разу 50 кілометрів латок тільки по Київській області потягнули на 40 мільйонів гривень. Але гарантій дорожники знову не дають. Адже це ямковий, тобто аварійний ремонт.

Це теж траса Київ – Одеса, але вже в районі Жашкова. Місцевий стиль їзди – триматися узбіччя. Саме полотно як після обстрілу. Може, тому і ремонтники сюди не доїжджають.

В "Автодорі" запевняють – проблему можна і потрібно вирішувати грошима. В цьому році в асфальт вкатають рекордну суму – 50 мільярдів гривень. Але і цього мало.

"Для того, щоб відремонтувати всю дорожню мережу України – потрібно два трильйони гривень. Це річний бюджет країни", – говорить заступник голови Служби автомобільних доріг Олександр Кава.

Уряд придумав нову схему фінансування. У 2018 на ремонт доріг піде половина акцизних зборів, вкладених у вартість автомобілів і палива. До 2020 вся сума збору буде направлятися на реконструкцію. В першу чергу обіцяють відремонтувати дороги національного значення – в цьому році на 30 мільярдів.

"Ми збудували нову систему модернізації і реконструкції доріг. З кожним роком кращих доріг буде більше і, звичайно, ми будемо ще мати тенденцію до руйнування тих доріг, які десятиліттями не будувалися, а наш виклик в тому, щоб цю ситуацію змінити", – говорить прем'єр-міністр України Володимир Гройсман.

Олександр Крижановський більше 40 років проектував магістралі. Зараз проводить експертизу. Він пояснює, дороги з радянського минулого свій термін давно відслужили, сучасний вантажний транспорт знищив навіть їх фундамент. І врятувати ситуацію може тільки капітальний ремонт. Будь-який інший – просто гроші на вітер.

"Хоч золотом покривай дорогу, якщо основи немає – покриття стояти не буде. Це закони фізики, вони не підпорядковані ні законам України, ні постановам Кабміну", – говорить експерт з безпеки дорожнього руху Олександр Крижановський.

Проте, на капітальний ремонт направлять тільки чверть з виділених в цьому році мільярдів. Все інше піде на ті самі латки і поточний ремонт. Тобто покриють старий асфальт новим.

На трасі Одеса-Мелітополь-Новоазовськ дорожники вивантажують остиглий асфальт. Автоматика підвела. Ручна праця знову в пошані. Навіщо дотримуватися технологію, якщо через рік на цю ж ділянку знову виділять гроші? І ями вже знайомі.

"На даний момент ми тільки займаємося ямковий ремонт. Аварійним ямковим ремонтом. Щороку робимо. Ну бачили яка зима була в цьому році – сніг, дощ, мороз. Покриття вже старе, туди потрапила вода і починається. Разровнять граблями, проїхатися катком – і готово. Справу зроблено! " – каже головний інженер Бердянського дорожньо-експлуатаційного управління Григорій Кіжьяк.

"Ми вимагаємо заборонити ямковий ремонт. А в ті ями будемо закопувати тих, хто організовував ремонт доріг, починаючи від керівника ремонтної дільниці до всіх, хто ремонтував ці дороги", – говорить народний депутат України, лідер радикальної партії Олег Ляшко.

В "Автодорі" і не проти. Але не відразу. Рочки через два, каже глава відомства Славомир Новак. Тоді, мовляв, в 20-му році і почнеться по всій країні глобальний ремонт.

А цим людям начебто крупно повезло. Діряву дорогу, яка з'єднує їх села з трасою Київ-Чоп в 2018-му пообіцяли відремонтувати – військові. Вона стоїть на балансі Міноборони – неподалік військова частина.

"На 2018 рік заплановано півтора мільйона гривень для капітального ремонту. Там всього 5,5 кілометрів дороги, яка вважається за міністерством оборони України.

Пообіцяли, а виділити гроші забули. Обурені люди вийшли на мітинг", – говорить заступник начальника інженерних військ збройних сил України Віктор Кузьмін.

Жителі села Рецюківщина, що на Черкащині, теж хотіли б нагадати про себе. Перекрили б дорогу, та перекривати нічого. Немає її! 9 кілометрів до траси – передали на баланс області. Цього вимагає децентралізація. Але якщо раніше ділянка була не в пріоритеті для Києва, то тепер він не в пріоритеті для Черкас.

"Автобуси взагалі не ходять. Було у нас два рейси, а зараз немає жодного. На Золотоношу студенти не можуть дістатися, на Черкаси теж немає можливості. Діти і в Києві вчаться, добираються попутними, а потім йдуть пішки", – скаржиться мешканка Рецюківщина Наталя Епишина.

У цьому році в Україні планують відремонтувати 4 тисячі кілометрів. Це вдвічі більше, ніж зроблено в минулому. Вражає. Тільки ось з якістю – біда. Свіжі по документам покриття найчастіше швидко перетворюються в аварійне. Уряд вирішив провести аудит новозбудованих доріг.

"Події тижня" не стали чекати результатів перевірки. Ця ділянка траси Івано-Франківській-Тернопіль закатали новеньким асфальтом всього півроку тому. І відразу довелося латати.

Якщо українські дороги не вбиває погода, вони вмирають від нестачі грошей. Якщо грошей мало – підводять технології. Але навіть якщо технології найсучасніші – ремонтники їх просто ігнорують. А то і заощадять що-небудь собі в кишеню.

У цьому році на українське бездоріжжя вийдуть підрядники з Китаю і Європи. Може, їм вдасться повернути шкільні автобуси і невідкладної допомоги з екстремальних трас на нормальні дороги?

Нагадаємо, регіональну трасу, яка веде з Канева до Кременчука, перекрили мешканці села Мошни на Черкащині. Скаржаться, що дорога як решето.

Читайте також: які дороги відремонтують в Україні: Укравтодор поділився планами на 2018 рік.

В Укравтодорі нагадали, що з 1 січня в рамках децентралізації доріг 123,1 тисячі км доріг місцевого значення передані у відповідальність місцевій владі. Зараз "Укравтодор" відповідає за 47 тисяч км доріг міжнародного і національного значення.