Українські дороги: скільки трильйонів потрібно на їх поліпшення

18 грудня 2019, 14:52
Державний дорожній фонд повинен бути збільшений в десять разів для приведення українських доріг до належного стану

/ Фото: Укравтодор

Для якісних доріг в Україні необхідні прозорі процеси, належний контроль, конкуренція і 5 трлн гривень. До таких висновків прийшли в Офісі ефективного регулювання BRDO.

Загальна протяжність українських доріг становить 169,6 тис. Км. Більше 90% з них, за результатами дослідження World Bank Group, знаходяться в зношеному стані і потребують негайного ремонту або заміни. При цьому, 39% доріг державного значення не відповідають вимогам за міцністю, а 51% – за рівності.

Реклама

"Стан українських доріг досяг піку зношеності, що гальмує економічний розвиток країни. Якісно поліпшити ситуацію можна, кардинально змінивши підходи до всіх етапів робіт – від планування і до експлуатаційного утримання доріг. Потрібно ввести середньо- і довгострокове планування дорожніх робіт, в тому числі, з урахуванням бюджетного фінансування, а також створити конкурентні умови серед підрядників і замовників ", – зазначив керівник сектора "Транспорт та інфраструктура" BRDO Владислав Притоманов.

Серед причин погано розвиненої дорожньої інфраструктури та низької якості доріг в Україні – недофінансування, неналежна експлуатація доріг, неефективний контроль за використанням коштів, низька конкуренція на ринку і корупція. Як наслідок – така ситуація гальмує економічний розвиток і є перешкодою для посилення конкурентоспроможності країни на міжнародному ринку.

З необхідністю підвищення стандартів дорожнього будівництва в Україні погоджується і керівник відділу програм допомоги "Економічне співробітництво, енергетика, інфраструктура і навколишнє середовище" Представництва ЄС в Україні Йоханнес Баур: " Гармонізація з міжнародними стандартами якості в області є критичною для створення ефективної європейської інфраструктурної мережі. Ми вже підтримуємо зусилля України в цьому напрямку, а на майбутній період є плани по розширенню програм підтримки обсягом до 400 млн євро ".

Реклама

Експерти BRDO провели системний аналіз ринку будівництва та ремонту автомобільних доріг і виявили, що існуючі інструменти регулювання не досягають своїх цілей. Основними видами робіт в сфері за останні п'ять років були середній, поточний і ямковий ремонт, а також експлуатаційне утримання доріг, які через відсутність відповідних правових документів знаходяться поза контролем держави. Загалом, регуляторне поле ринку складається з 50 нормативно-правових актів, 22% з яких є неактуальними, а 6% – мають ознаки незаконних.

Окремим проблемним аспектом ринку є низька конкуренція. Так, більше 50% ринку дорожніх робіт, що проводяться відповідно до бюджетних програм та через тендери PROZORRO, займають лише п'ять підрядників, один з яких – іноземний. У більшості областей в тендерах беруть участь не більше 2-3 компаній, а в Івано-Франківській області, наприклад, більше 80% ринку охоплює лише одна компанія.

Крім того, для приведення українських доріг до належного стану, за розрахунками BRDO, необхідно інвестувати близько 5 трлн гривень протягом десяти років. Відповідно, Державний дорожній фонд повинен бути збільшений в 10 разів у порівнянні з обсягом 2018 року. Такі інвестиції можна залучити за допомогою міжнародних фінансових інститутів і державно-приватного партнерства, зокрема концесії, з розподілом витрат бюджету на 10-20 років.

Реклама

Раніше сайт "Сьогодні" писав про те, що 90% українських доріг вимагають негайного ремонту або заміни.

Нагадаємо, українці мають право отримати компенсацію за поломку авто з-за поганих доріг. Про те, як це можна зробити, дізнавайтеся з історії, про яку розповіли новини "Сьогодні":