Українська промисловість незабаром не зможе конкурувати на світовому ринку

7 лютого 2016, 20:53
За останні п'ять років ціни на нашу продукцію знизилися у п'ять разів

Ще одна неприємна перспектива для української економіки – наша промисловість уже незабаром не зможе конкурувати на світовому ринку. Державна транспортна монополія – Укрзалізниця, зібралася вкотре підвищити плату за перевезення вантажів.

В результаті подорожчає все, що ми експортуємо за кордон: зерно, метал, добрива. Продавати стане складніше, в країну прийде менше валюти, а окремі галузі будуть змушені згортати виробництво і звільняти людей.

Реклама

В останні роки більшість компаній гірничо-збагачувального комплексу опинилися в складній ситуації – попит на продукцію металургів і гірників, а відповідно і ціни, суттєво впали.

За останні п'ять років ціни на нашу продукцію знизилися в п'ять разів.

Криза в гірничорудній промисловості та металургії відбилася не тільки на всій українській економіці. Але і на курсі гривні. Адже головне джерело поповнення валютних запасів – зовсім не кредити, отримані урядом, а виручка експортерів.

Реклама

"Металургія займала в різні періоди часу від 30 до 40-45% у загальній структурі наших експортних надходжень. Це були шалені суми", – говорить Олег Устенко, виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера.

Зовсім очевидно, що на протязі 15-го року наш експорт знизився більше ніж на 30%.

"Сьогодні в світі виробляється близько 800 мільйонів тонн надлишкової сталі. Якщо говорити про ринки України, то тільки за минулий рік виробництво сталі впало на 16%", – говорить Юрій Зінченко, генеральний директор ПАТ "ММК ім. Ілліча".

Реклама

Ще більше скорочення обсягів виробництва може призвести до зупинки підприємств. Здавалося б, варто допомогти галузі.

Але замість підтримки, на українських металургів лише збільшили тиск. "Укрзалізниця" – державний монополіст, послугами якого змушені користуватися компанії, – оголосив він про суттєве підвищення тарифів.

За останні три роки вартість залізничних вантажоперевезень збільшувалася п'ять разів. І запланований новий стрибок – на 15% – може стати для металургів смертельним.

"На тлі собівартості продукції, виробленої на наших ГЗК, будь-яке підвищення залізничних тарифів автоматично зробить Україну неконкурентоспроможною на світовому ринку", – говорить Дмитро Шевчик, генеральний директор Центрального ГЗК.

В "Укрзалізниці" пояснюють: настільки різке підвищення вартості перевезень викликано бажанням компенсувати їх низьку рентабельність. Але експерти одностайні: державна компанія зловживає своїм становищем на ринку.

"Укрзалізниця" – це компанія-монополіст, а, відповідно, ціни на "Укрзалізницю", її тарифи повинні регулюватися дуже чітко, насамперед, органом, який займається подібного роду регуляцією, в умовах України – це антимонопольний комітет", – говорить Олег Устенко, виконавчий директор Міжнародного фонду Блейзера.

Фахівці вважають: "Укрзалізниця", кажучи, що перевозить промислові вантажі собі в збиток, – лукавить. За перше півріччя 2015 року держкомпанія заробила на них майже 13 мільярдів гривень. Крім того, частину доходів монополіст отримує у валюті, що дозволяє компенсувати зростання витрат за перевезення без підвищення тарифів.

Щоб хоч якось стримати апетит "Укрзалізниці", металургійні компанії звернулися до прем'єр-міністра з проханням втрутитися в ситуацію.

Якщо зараз різко підняти ціни на тарифи "Укрзалізниці", то треба бути готовими до того, що збільшиться собівартість цілого ряду виробників. Не тільки металургів і не тільки вугільників, але і всіх тих, хто користується послугами "Укрзалізниці".

Крім того, керівники гірничо-металургійного комплексу попросили уряд знизити портові збори і тарифи і пов'язати рентні платежі за видобуток руди з її вартістю на світових ринках. Інакше українську економіку чекають вельми неприємні наслідки. По-перше, втрата значної частини валютних надходжень, зниження наповнюваності бюджету. Приміром, в непростому 2014 році комплекс перерахував у казну більше п'ятнадцяти мільярдів гривень. По-друге, якщо підприємства почнуть згортати виробництво, не уникнути і сплеску безробіття. Адже нині в гірській металургії задіяно близько 300 тисяч фахівців. А ще майже мільйон осіб працює в суміжних галузях. Ціна монопольних прибутків залізниці може виявитися несподівано високою.

Цю та інші новини ви можете подивитися у випуску інформаційної програми "События недели" на каналі "Україна".