Українська економіка-2018: ризики, виклики та можливості

7 січня 2018, 07:32
У 2018 року Україна може отримати транш від МВФ на 3,5 млрд доларів

Економіка України зростатиме повільніше / Фото: Анастасія Іскрицька

У вітчизняної економіки в 2018 р. існує безліч ризиків і можливостей. Так, є шанси підвищення рівня інфляції і девальвації гривні, але, в той же час, країна може зміцнити відносини з МВФ, залучити іноземних інвесторів і стимулювати розвиток економіки. Сайт "Сегодня" розповідає, чого очікувати українській економіці в цьому році.

Головні економічні події 2017 р.

У 2017 р. економіка України продовжувала зростати і розвиватися, але, на жаль, робила це занадто повільними темпами і порядком відстала від глобальних тенденцій. Так, на економічну ситуацію в країні вплинуло багато факторів. Наприклад, висока корупція в Україні щорічно з'їдає 2% ВВП за оцінками МВФ.

Реклама

Аналітики "Українського інституту майбутнього" виділили головні події в економіці України за 2017 р., які зробили найбільший вплив:

  • транспортна блокада Донбасу і насильницьке захоплення бойовиками підприємств на Сході України. За останніми оцінками, які в кінці грудня минулого року озвучив прем'єр-міністр України Володимир Гройсман, блокада вже коштувала Україні 1% ВВП;
  • отримання траншу МВФ – 1 млрд грн, що допомогло поповнити резерви НБУ і підтримати стабільність курсу гривні;
  • підписання угоди про умови об'єднання системи України з ENTSO-E; це означає, що реформа ринку електроенергії рухається в правильному напрямку;
  • розміщення 15-річних єврооблігацій України на суму 3 млрд доларів під 7,375%;
  • реструктуризація внутрішнього боргу на 220 млрд грн зменшила борговий тиск на держбюджет;
  • перевищення рівня інфляції орієнтира НБУ – так, на кінець 20177 інфляція планувалася на рівні 9,1%, а в підсумку виявилася 12,2%;
  • перевищення облікової ставки НБУ – з 12,5% до 13,5%. Це створило тиск на ділову активність і зростання економіки;
  • підвищення в рейтингу Doing Business з 80 позиції до 76, що певним чином знизило ризики для інвесторів;
  • вихід банківського сектора в прибуток: відзначається, що це сприяє загальному зростанню економіки.

Анатолій Амелін, директор економічних програм "Українського інституту майбутнього" розповів, що українська економіка зростає в два рази повільніше, ніж світова, через відсутність стратегії.

"Українська економіка показує зростання, але це досить слабке зростання. Ми рухаємося вперед, у нас потихеньку відбуваються реформи, хоч деякі і гальмуються... Україна росте в два рази слабкіше глобальної економіки. На це є маса причин. У нас до цих пір немає плану розвитку країни. Країна, яка не має свого плану розвитку, є ресурсом для тих країн, у яких такий план або така стратегія є.

Реклама

Ринки, що розвиваються ростуть на 5% в рік. Румунія, якщо я не помиляюся, закінчує цей рік зростанням 8%, Україна – зі зростанням 2%, – це рівень розвинених країн. Але ми не в тому статусі, і не ті причини такого повільного зростання", – пояснює експерт.

Глобальні ризики для української економіки

Одні з головних викликів і ризиків на 2018 р. пов'язані з Федеральною резервною системою США. Так, учасники фінансових ринків в грудні 2018 р. очікують посилення монетарної політики ФР

"Аналітики і Міжнародні інвестиційні банки очікують, що ставка Федерального резервного банку буде піднята в кілька разів, до значення від 2,2% до 2,5%. В принципі, в рамках цього коридору вибудовується аналітика і прогноз сировинних ринків, валютних ринків і т.д.

Реклама

А що буде, якщо ставка виросте більше? Америка зараз вибудовує дуже цікаву прагматичну політику, залучаючи або повертаючи інвестиції назад в американську економіку. Вони націлені на посилення своєї економіки в рамках території Америки. І підвищення облікової ставки безпосередньо впливає на вартість долара. А вартість долара безпосередньо впливає на зниження вартості сировинних ресурсів. Половина українського ВВП – це експорт сировинних ресурсів, 80% українського експорту – це сировинні ресурси", – говорить Амелін і додає, що, посилюючи долар, американська економіка виросте, але ринки, що розвиваються, такі, як Україна, будуть страждати.

Серйозно ситуація і з зовнішніми боргами. У найближчі п'ять років Україні потрібно виплатити понад 40 млрд доларів, за оцінками UIF. У 2018 р виплати за зовнішніми зобов'язаннями складуть 6,5 млрд доларів і це без "боргу Януковича".

"Якщо ми програємо суд по так званому "боргу Януковича", то сума виплат зросте до 9,5 млрд доларів. Золотовалютні резерви у нас 19 млрд доларів. Відповідно, якщо в наступному році у нас не буде зовнішньої допомоги, то у нас резерви знизяться до критично низького рівня", – пояснює Амелін.

Таким чином, щоб не потрапити в зону ризику, Україні не обійтися без співпраці з Міжнародним валютним фондом, тому що без кредитів МВФ стрімко зростає можливість падіння резервів нижче критичного рівня і девальвації гривні до 35-49 грн за долар.

Також, за прогнозами експертів, якщо країна не проведе реструктуризацію боргу і не змістить пікові виплати з 2021 року на більш пізній період, то в 2019 році вона може виявитися в системі неконтрольованого дефолту.

Внутрішні ризики для української економіки  

В принципі, внутрішні ризики для вітчизняної економіки не змінюються з року в рік. Так, на горизонті стабільно маячить високий рівень інфляції, девальвація гривні і дефіцит держбюджету.

  • темпи зростання інфляції в 2018 р. очікуються вище, ніж закладено в бюджеті. Однією з причин зростання інфляції може стати повторне підвищення мінімалки і пенсій, що, на думку експертів, не прив'язане до економічного зростання, а тому може викликати інфляцію; 

  • середньорічний курс в UIF очікують приблизно 29,6 грн, правда, часом курс може виростати до 31 і 32 грн.

  • ймовірність зростання дефіциту бюджету аналітики оцінюють в 80%, тому що щорічно в держбюджет закладаються доходи від приватизації, причому в досить серйозних масштабах, але великої приватизації за останнім часом так і не відбулося, звідси і дірки в бюджеті. 

  • очікуються і складнощі в роботі з МВФ через невиконання поставлених зобов'язань

Імовірність того, що в України будуть складнощі в роботі з МВФ, експерти оцінюють в 50%. "Транш на 1-1,5 млрд доларів ми отримаємо, але Україна вже сьогодні заявляє, що раніше 2019 р. земельна реформа не стартує. Але, давайте буде чесними, зняття мораторію на землю – це не земельна реформа. Ну, і неефективна тарифна політика. МВФ виставив це однією з вимог. Якщо Україна не буде ефективно працювати з тарифами, українська економіка не буде розвиватися. Ми боїмося того, що електорат неправильно відреагує. Відповідно, тарифи в 2018 р рости не будуть", – підсумував Амелін.

Також експерти очікують гальмування глобальних реформ в цьому році, тому що 2018 став передвиборчим роком. У прогнозах відзначається, що уряд виявиться перед серйозним вибором: заморозити непопулярні реформи, щоб не втратити рейтинг перед виборами і, отже, втратити значну частину грошей МВФ; або ж продовжити реформування, але втратити короткостроковий політичний рейтинг перед виборами.

Можливості української економіки на 2018 р.

Крім ризиків і викликів, які не оминуть Україну стороною, є також маса позитивних можливостей для вітчизняної економіки в 2018 р.

Один з позитивних моментів – це продовження співпраці з МВФ. Якщо воно продовжиться, в 2018 р. Україна може отримати 3,5 млрд доларів траншу, що допоможе стабілізувати курс гривні і успішно виплатити зовнішні борги.

Як було сказано вище, в 2019 р. закінчується мораторій на виплату боргу приватним власникам українських облігацій, до того ж, це як раз рік парламентських і президентських виборів. Саме тому, 2018 р. найбільш комфортний для переговорів про реструктуризацію зовнішнього боргу і відстрочки платежів.

"Є чотири фактори, які стимулюють розвиток економіки: інвестиції, чистий експорт, споживання і держвидатки. З них, самий головною фактор – це інвестиції, тому що саме вони стимулюють створення робочих місць, стимулюють створення виробництв, які або імпортозамінні, або виробляють продукцію на експорт. У даному випадку, іноземні інвестиції критично важливі. Україні щорічно треба залучати 20 млрд доларів інвестицій для того, щоб розвиватися", – зазначає Амелін.

За прогнозами експертів, якщо в 2018 р. буде завершена судова реформа і реформа енергетичного сектора, проведена прозора приватизація, прийнятий закон про заміну податку на прибуток, податком на виведений капітал, знятий мораторій на продаж с/г землі і створені умови для запуску спеціальних економічних зон, це дозволить залучити в Україну додатково 2 – 3 млрд доларів зовнішніх інвестицій, а в 2019 – 2020 рр. – 7 – 13 млрд.

Ще один вектор для розвитку – це модернізація транспортної інфраструктури. Транспортна інфраструктура в країні зношена на 70-90%, що обмежує можливості експорту продукції і транзиту. Загальна потреба в інвестиціях на 2018 р оцінюється в 6,5 – 8 млрд доларів. За оцінками UIF, 1 долар інвестицій в інфраструктуру дає 2 – 3 долари приросту номінального ВВП, а створення одного робочого місця в транспортному секторі призводить до створення шести робочих місць в інших секторах.

Як вже говорилося, прозора приватизація дозволить компаніям залучати додатковий інвестиційний ресурс. На 2018 р. запланована доволі масштабна приватизація, якщо вона здійсниться, це істотно поліпшить економічний стан країни і не дасть вирости дефіциту бюджету.

Експерти також додають, що розвиток підприємництва та формування нових інститутів допоможе стимулювати експорт, зменшити ризики для іноземних інвесторів і збільшить внутрішнє споживання на 10-12% на рік.