Українці після дна кризи знову "підсіли" на снеки

24 травня 2016, 12:21
У виробників чіпсів, сухарів і насіння з'явилися приводи для оптимізму

Ринок снеків в Україні оживає після обвалу. Фото: marketanalitika.ru

Два минулі роки в Україні були складними для більшості виробників продуктів харчування, особливо тих, хто займається товарами не першої необхідності. Споживачі масово відмовлялися від звичних обсягів і продукції відомих брендів на користь більш дешевих і найнеобхідніших товарів – круп, недорогого м'яса і молока. Але тренди останніх декількох місяців свідчать: люди звикли до нових цін і валютних коливань і відновлюють колишню споживчий кошик. Про це розповіла директор з маркетингу S.Group Ольга Семченко, передає "Дело".

За її словм, в 2015 році на ринку снекової продукції (арахіс, сухарики, чіпси, насіння, сушена риба, фісташки, екструзія тощо) не спостерігалося особливих змін.

Реклама

"Через девальвацію гривні в 2-3 рази подорожчали категорії продуктів, які на 80% залежать від імпорту (горіх, риба). Жорсткість деяких митних процедур по відношенню до горіхової групі (фісташки) теж не сприяло зменшенню цін. Відповідно, споживач, і без того заляканий валютними гойдалками і падінням доходів, впевнено відмовився від "зайвої" покупки і перерозподілив видатки на користь гречки, рису і макаронів. Обсяги імпорту пішли на спад через брак попиту. А як наслідок – впало і виробництво снеків", – пояснила Семенко.

Що стосується снеків, собівартість яких формується всередині країни, то девальвація зачепила їх побічно, зазначає експерт. Зросли ціни на паливо, на сировину, упаковку, на зарплату. Сухарі, грінки та насіння подорожчали в 1,5-2 рази (2015 р. до 2014 р.). В цілому весь ринок снеків в 2015 році в порівнянні з 2014 роком впав на 14%.

"Однак тенденції продажів зими 2015-го – початку весни 2016-го показують, що українці поступово повертаються до колишнього споживання. Звичайно, глобально ми все ще очікуємо подальшого просідання ринку – до 10%. Однак тягнути показники вниз будуть практично тільки імпортозалежним групи. Решта категорії або залишаться на колишньому рівні продажів (в штуках / кг), або навіть виростуть", – прогнозує Семченко.

Реклама

Причин для оптимістичних прогнозів, за її словами, кілька. По-перше, адаптація ринку до побажань споживача і його ужавшемуся фінансового ресурсу. Збільшилася частка товарів, які виробляються під private label торгових мереж. З іншого боку, частка дорожчої продукції падає. Якщо в 2013 році преміальні марки в портфелі великого виробника займали 14%, то вже підсумками 2015 – 5%, і поки частка буде залишатися стабільно невисокою.

Другий фактор, що дає привід для оптимізму щодо подальшого зростання ринку – демогрофія і соціальна структура споживачів.

"Наприклад, одним із драйверів зростання ринку снеків є сухарики, для яких ключовою цільовою аудиторією є школярі-підлітки. Охоплення цієї ніші сьогодні, за нашими, оцінками, не більше 20-30%. Відповідно, потенціал для зростання величезний. В тому числі, і за рахунок збільшення кількості самих підлітків. Більш глибока робота з цим сегментом може принести плоди навіть на тлі нейтрального поведінки решти ринку", – вважає експерт.

Реклама

Ще один "традиційний" український снек – насіння – сьогодні теж отримують нову для себе цільову аудиторію з великим потенціалом зростання. Це сегмент офісних співробітників, "білих комірців". Активне входження нових гравців в цей сегмент також може дати хороший поштовх для зростання, вважає Семченко.

При цьому, за словами експерта, немає особливих приводів для оптимізму щодо арахісу, фісташки і риби.

"За нашими оцінками, в 2016 році ринок просяде ще на 20-25%. Не в останню чергу, "завдяки" жорсткішого регулювання алкогольного ринку, за яким пиво віднесено до категорії міцних напоїв, а також ініціатив багатьох місцевих органів влади щодо заборони на продаж алкоголю після 22:00", – резюмує експерт.