Українці не знають реальних умов своїх кредитів – USAID

14 вересня 2017, 10:16
Фінансисти часто давали людям неповну інформацію, а самі позичальники не довіряють банкам

Умови надання кредитів часто залишаються таємницею для українців / Фото: Олександр Яремчук

Тільки 20% українців довіряють фінансовим установам різних секторів. При цьому 73% громадян готові взяти кредит в банку або фінкомпанії лише в самому крайньому випадку. Такі результати дослідження озвучила заступник керівника проекту USAID "Трансформація фінансового сектора" Юлія Вітка.

В рамках дослідження вивчалася реклама та кредитні договори клієнтів, проводилися контрольні візити "таємних покупців", опитувалися українці-споживачі послуг фінустанов. Як з'ясували експерти, в 73,6% рекламних матеріалів взагалі не містять фінансової інформації, а 8,8% рекламували безвідсоткові кредити.

Реклама

"Вивчення ринку, звичайно, проводилося до вступу в силу закону про споживче кредитування, який забороняє таку рекламу. Але навіть сьогодні я бачу подібні пропозиції на ринку", – зазначила Вітка.

Під час відвідування фінансових установ "таємними покупцями", дослідники виявили:

  • в 68% випадках позичальникові не надавали письмову інформацію;
  • в більш ніж 80% випадках основні умови надання кредиту озвучувалися усно;
  • в 41% випадку у потенційних одержувачів кредитів фінустанови не цікавилися доходами громадян.

"Фінкомпанії і ломбарди найменше цікавилися документами на відміну від інших фінустанов. У таких установах видача кредитів схвалювалась частіше і швидше", – зазначила експерт.

Реклама

Велику кількість порушень виявили перевіряючі і при вивченні договорів споживчого кредитування. Так, 33% документів не містили детальної інформації про сукупну вартість кредиту. У 17% договорів не було графіка платежів, а в ще 54% договорів знайшли прописані умови, які порушують права позичальника на дострокове повернення кредиту.

"У багатьох договорах містилася хоча б одна норма, яка суперечить законодавству. А часто таких норм було і більше", – підкреслила Юлія Вітка.

Наступний етап вивчення ринку планується провести до кінця 2017 року. І цього разу будуть дізнаватися, як фінансовий ринок виконує вимоги закону про споживче кредитування.

Реклама

Нагадаємо, в липні в Україні набрав чинності новий закон "Про споживче кредитування". Документ заборонив вказувати в рекламі неправдиву інформацію про нульові процентні ставки, крім того, фінансові установи зобов'яжуть перевіряти платоспроможність своїх клієнтів.