Українці через бідність змінюють авто на потяги і літаки

29 серпня 2016, 08:26
Обсяги авіаперевезень зросли на чверть, а "автомобілістів" – впали на 12%

Улюблений транспорт українців - потяги.

Українці при міжміських поїздках воліють більше часу провести в дорозі, але заощадити гроші. Такий висновок зробили експерти "Сегодня", порівнявши статдані Держслужби статистики про пасажирські перевезення за останній рік.

ЩО ЗМІНИЛОСЯ. Як видно з інфографіки, в першому півріччі 2016 року, порівняно з аналогічним періодом 2015 року, зріс пасажирообіг (число пасажирів, помножене на відстань поїздок) на залізниці і знизився при перевезеннях автотранспортом. При цьому пасажиропотік (кількість перевезених пасажирів) на "залізниці" залишився таким же, як і рік тому, а при автобусних перевезеннях впав на 16%. Майже на чверть стало більше авіапасажирів, причому рахунок йде на мільйони людей: рік тому було перевезено 2,7 млн чол., зараз 3,3 млн. І як і раніше, незважаючи на обіцянки Мінінфраструктури розвивати водний транспорт, він займає частки відсотка в загальному обсязі перевезень, хоча невелике зростання є.

Реклама

ШИНИ І "ЗАЛІЗЯКИ". Цифри Держстату не дивують експертів, адже криза серйозно скорегувала можливості людей щодо оплати поїздок. Плюс подорожчав бензин, що поступово підняло ціни на автобусні квитки майже на третину. Це збільшило навантаження на залізницю, оскільки вона, як і раніше, є найдешевшим видом транспорту в розрахунку на кілометр пробігу, а для пенсіонерів та пільговиків електрички безкоштовні, каже президент Украналітцентру Олександр Охріменко. "Якщо раніше люди їхали з глибинки до облцентру прямим автобусом, то тепер вони їдуть до найближчого полустанку і сідають на електричку. Виходить довше, але в рази дешевше", – роз'яснив Охріменко.

З іншого боку, на думку експерта з транспорту Олександра Кави, зросла частка нелегальних автоперевізників: "Під час кризи все більше гравців ринку йде в тінь, не платить податки і не подає статистику".

Реклама

Що стосується "залізяк", то, за словами Кави, збільшення пасажирообороту пов'язано з запуском нових маршрутів, завдяки яким люди їдуть на поїзді далі, ніж раніше, без пересадок на автотранспорт. "Йде активне сполучення в напрямку Івано-Франківська та зони зіткнення з непідконтрольними ділянками Донецької та Луганської областей", – зазначає Кава. Охріменко каже, що пасажиропотік був би ще меншим, якби не переселенці з Донбасу. Ці люди змушені багато разів їздити туди-назад, щоб перевезти речі або наглядати за своїми будинками і майном.

АВІАЦІЯ. Зростання пасажиропотоку Кава пояснює активізацією транзиту, адже зарубіжні компанії активно використовують аеропорт "Бориспіль" для пересадки іноземців. "Громадяни України через зниження доходів літають менше, для багатьох це дороге задоволення", – говорить Кава. А ось експерт авіаринку Сергій Хижняк зазначив, що за перші півроку 2016 року наші авіакомпанії перевезли 3,3 млн чол., за липень ще 900 тис., що на 23% більше, ніж 2015-го. "Зростання пов'язане з розвитком міжнародних трансферних перевезень і збільшенням чартерної програми до Туреччини", – вважає Хижняк. За його словами, чартерний ринок України в першому півріччі становив 860 тис. пасажирів, 70% з них чартери до Туреччини.

МІСЬКТРАНСПОРТ. Падіння перевезень в трамваях, метро, тролейбусах можна назвати об'єктивним, кажуть експерти, адже немає нормального обліку. "Коректний облік в метро і в швидкісному трамваї. Все інше – цифри, прив'язані до обсягу дотацій з місцевих бюджетів підприємствам міськтранспорту. Похибка може бути пов'язана з тим, що не завжди кондуктори або водії дають квитки, тому не варто звертати увагу на статзміни в межах 2-3%", – роз'яснив Кава.

Реклама

ПРОГНОЗ. Експерти вважають, що до кінця року серйозних змін в динаміці пасажиропотоку не буде. Збережеться зростання на "залізниці", оскільки запустять нові маршрути. "Наприклад, потяг "Київ-Ізмаїл", який дозволить пасажирам з Південної Бессарабії, це 600 тис. чол., без пересадок їздити до інших регіонів країни. Поліпшать статистику та інші нові маршрути, які плануються в напрямку Карпат", – вважає Кава. А ось авіаційна статистика, говорить експерт, залишиться на нинішньому рівні, тому що збільшення флоту поки що не планується.