Українців відлякує комунальний транспорт: що заважає їздити з комфортом і за графіком

19 лютого 2020, 08:13
Новини "Сьогодні" провели експеримент з тролейбусами

Комунальний транспорт в Україні залишається драмою з елементами фарсу. Транспортники тим часом регулярно звітують про закупівлі нової техніки та впровадженні нових технологій. Новини "Сьогодні" розбиралися, коли ситуація може змінитися, і що заважає прогресу.

Зараз головний перевізник Києва – "Київпастранс" – обслуговує 47 денних і чотири нічних тролейбусні маршрути. Кожен день випускає на них майже 400 тролейбусів великого та надвеликого класу і майже стільки ж автобусів. Але чи вистачає цього? Керівництво комунального підприємства та експерти не мають спільної позиції з цього питання. Спеціаліст про транспортного планування Дмитро Беспалов підраховує: для задоволення всіх потреб потрібно близько 1500 транспортних засобів. А голова громадської організації "Розвиток інфраструктури" Станіслав Гвоздиков впевнений, що рухомого складу досить.

Реклама

Втім, як визнають фахівці, поліпшити і якість перевезень, і їх швидкість цілком можливо навіть без збільшення кількості рухомого складу.

" за рахунок організаційних моментів, перепланування розкладів і заручившись підтримкою поліції, щоб забезпечити нормальну роботу виділених смуг ... Буде збільшення середньої швидкості існуючих трамваїв, тролейбусів і автобусів", – говорить консультант КМДА Дмитро Ткачук.

Ще одна гостра проблема – маршрутки. Багато з них їздять за забороненими Департаментом транспортної інфраструктури маршрутами, дублюючи рух комунального транспорту і позбавляючи його прибутку. Історія маршруток бере початок з 1990-х років. Тоді в країні була гіперінфляція, влада не встигала підвищувати ціни на проїзд. У якийсь момент столичний транспорт навіть зробили безкоштовним ... Але такі умови знищують інфраструктуру. Водії перестали отримувати зарплату, техніка стала розкрадатися. Зрештою, в Києві в робочому стані лишилося тільки метро, і ситуацію абияк врятували мікроавтобуси. Їх запускали і за традиційними маршрутами, і за новими – розробленим методом "наукового тику". Тодішній порятунок тепер і обернувся проблемою.

Читайте також:

Реклама

Новини "Сьогодні" провели експеримент і подивилися, як їздять тролейбуси, і маршрутки, які їм заважають. Наприклад, тролейбусний маршрут №8 дублюють вісім приватних перевізників. Спеціальний мобільний додаток показує, що тролейбуси повинні ходити по цьому маршруту з інтервалом в 5-10 хвилин. Правда, кількість транспортних засобів на маршруті чомусь коливається – від чотирьох до шести – а в заявлених точках вони не виявляються.

На думку експертів, на маршруті є віртуальні тролейбуси. І якщо таких фантомів не більше 20% – відстежити ситуацію дуже важко. А ось гроші, які списуються на функціонування і обслуговування віртуального транспорту, цілком реальні. Хто ж все контролює? Складне питання, адже "Київпастранс" підзвітний ... "Київпастрансу".

"Операційна діяльність "Київпастрансу"- цілком і повністю на "Київпастрансі". Вони самі собі ставлять KPI, самі їх контролюють", – розповідає Беспалов.

У КМДА при цьому обіцяють вивести на лінії ще близько 300 комунальних автобусів, які будуть пересуватися смугаами для громадського транспорту і тим самим мотивувати людей пересідати в них з автомобілів. Але нові маршрути під ці автобуси все одно не створюються.

Реклама

"Громадські активісти проводили дослідження. Навіть коли закуповуються нові одиниці рухомого складу, ними замінюються старі, вони не запускаються як додаткові – старі ставляться на відстій", – пояснює активіст Дмитро.

Так у Києві накопичується старий транспорт, який без експлуатації перетворюється на брухт. Але, як пояснює Дмитро Беспалов, цей мотлох не можна просто так списати з балансу комунального підприємства.

А ось в Маріуполі ще кілька років тому маршрутки відверто лякали людей. Грошей на новий транспорт в бюджеті міста не було, тому їх вирішили позичити. Місто взяло кредит на 13 років у Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР). На ці гроші з 2016-го по 2018-й купили 113 автобусів, трамваїв і тролейбусів. Вдвічі підняли ціну на проїзд – з чотирьох до восьми гривень. Загалом зараз рухомий склад поповнився на 263 одиниці. Старий – здали на металобрухт. А восени на маршрути в Маріуполі вийде ще 72 нових автобуси.

Читайте також:

У Вінниці теж вдалося виправити ситуацію. Транспортна реформа тут почалася у 2012 році. Тоді муніципальні перевезення здійснювали 439 маршрутних автобусів. Також було кілька сотень маршруток-нелегалів. Приватники майже витіснили трамваї і тролейбуси і перевантажили місцеві дороги. Але вже через кілька років жителі міста на всю країну хвалилися чи не ідеальним транспортом – майже як в сусідній Польщі чи Угорщині.

Рішення транспортного питання в Києві теж може піти по західному шляху. Один з варіантів – влада наймає транспорт і платить перевізнику за кілометраж. Водія вже не хвилює, є пасажири в салоні немає, пізній вечір це або вихідний день, густонаселений район, околиця – він просто керує автобусом. А якщо зійде з маршруту, то місто не заплатить перевізнику. Правда, потрібно буде розібратися і з фантомними тролейбусами.

До слова, в Україні почали щодня дезінфікувати громадський транспорт. Що трапилося і навіщо це роблять, дізнавайтеся з сюжету новин "Сьогодні":