Українців влітку годуватимуть новими сортами ягід

26 лютого 2017, 08:22
Експерти радять вітчизняним фермерам міняти підхід до виробництва і продажу ягід

Українські фермери поки не навчилися працювати "

Українці переглянули свої ягідні переваги , що вже змусило виробників змінити структуру виробництва . Зокрема , полуниці стали вирощувати менше , а малини , навпаки , більше , пише UBR.

Так, сільгосппідприємства України за останні чотири роки скоротили частку полуниці в загальному виробництві ягід з 72,3% до 53,3%. Частка малини за цей період зросла з 6,2% до 18,7%. А ось зі смородиною все по-старому – 15,5% в загальному виробництві.

"Тенденції пов'язані зі збільшенням сезону продажу малини. Українці хочуть купувати якісний продукт гарного товарного вигляду", – говорить керівник проекту "УкрАгроКонсалт" Ольга Мозгова.

Але головна проблема для виробників фруктів і ягід – низький платоспроможний попит на внутрішньому ринку і конкуренція з товаром, вирощеним на присадибних ділянках, собівартість якого ніхто не рахує
.

Реклама

Полуниці об'їлись

Виробництво ягід в Україні становить 125 – 130 тис . тонн в рік . За останні п'ять років обсяги збільшилися на 5 – 9 % , а частка сільгосппідприємств досягла 10 % ( решта 90 % – господарства населення ) .

Ємність внутрішнього ринку ягід фахівці оцінюють приблизно в 120 тис . тонн . При цьому потенційно він може вирости в чотири рази . Адже зараз середньостатистичний українець , за словами Мозгової , з'їдає всього 3,2 – 3,7 кг ягід на рік , що набагато менше , ніж в Європі ( 12 – 16 кг /осіб на рік ) .

Але їсти більше українці не можуть – немає чим платити . Тому , як зазначає заступник директора Інституту садівництва НААН України Олександр Ярещенко , виробництво найбільш ходової в Україні ягоди – полуниці – досягло свого піку ( майже 62 тис . т ) .

" Внутрішньо виробництво полуниці сповільнилося . Немає привабливої ціни , і виробники змушені шукати нові ринки збуту " , – зауважив Ярещенко .

Полуниці в Україні стало занадто багато

Крім того , ремонтантні сорти полуниці ( здатні неодноразово цвісти і плодоносити протягом одного вегетаційного періоду ) не так популярні , а тому її площі не ростуть . А споживчий попит зміщується в бік малини , яка довше представлена на ринку в свіжому вигляді .

Реклама

" Свіжа ягода в Україні реалізується ще й тому , що не вистачає потужностей по її зберіганню . Тому селекціонери збільшили сезон продажів , задіявши нові сорти , які дозволяють збирати кілька врожаїв за сезон " , – пояснила Мозгова .

Основні продажі йдуть через ринки . Приблизно чверть ягід продається через організовані ринки , ще 24 % – через оптові , 20 % – через стихійні . Прямо з поля " йде " близько 10 % товару і 14 % віддається на переробку . На мережевий роздріб припадає не більше 7 % реалізації .

Продажі свіжої ягоди через роздрібні мережі незначні , тому що не скрізь є умови для зберігання . Через мережі продають в основному полуницю ( 79 % ) .

Ягоди роблять модними

Реклама

Не маючи коштів на будівництво переробних комплексів або сучасних складів , виробники шукають вихід у розвитку нішевих високоприбуткових культур . " Наприклад , лохина продемонструвала феноменальне зростання " , – зазначив Олександр Ярещенко .

Лохина і раніше популярна і поступово її плантації переміщаються з північних і центральних районів країни в бік південних областей .

" Але ця ягода складна у вирощуванні , а тому високі ризики втратити інвестиції при порушенні технологій . Проблему поглиблює дефіцит профільних фахівців – агрономів і той факт , що в даний бізнес прийшли інвестори з галузей , не пов'язаних з аграрним виробництвом . Тому є деяке згасання інтересу " , – пояснила Мозгова .

Лохина стала наймоднішою ягодою

Експерти вважають , що вирощування унікальних продуктів , орієнтація на дітей ( як в продажах молочних або кондитерських виробів ) може збільшити продажі . Наприклад , за рахунок " сюрпризів " в упаковках – тих же іграшок .

Також в Україні все активніше проявляються і сучасні світові тренди . По-перше , це правильне харчування . Споживач хоче отримувати прості свіжі і екологічні чисті продукти ( як в натуральному вигляді , так і в якості добавки ) . Ця тенденція спостерігається у всій харчовій промисловості ( молочка , кондитерка та ін . ) .

По- друге , в моді так званий " супер перекус " . Споживачі очікують особливої поживної цінності від закусок . Це можуть бути ягідні фреші , асорті , добавка ягід в готові продукти . Популярна і комбінації смаків , наприклад , плодово – ягідно – овочевий соус .

Та ж лохина може служити прикладом так званого " супер фрукту " , який шукають споживачі . Такий товар багатий антиоксидантами , уповільнює старіння , а також має цілющі властивості , та й просто смачний . Другою за популярністю можна назвати ягоду Годжі .

Сусіди на десерт

Наші аграрії розраховують і на експорт ягід . Але з цим поки не все гладко . " Українські фермери звикли , що головне – виростити продукт . А кому його продати думають вже після . За кордоном все навпаки : продукцію вирощують під конкретного замовника " , – розповів глава асоціації " Укрсадпром " Дмитро Крошка .

За його словами , в Україні вирощували сорти фруктів , розраховані на смаки жителів країн СНД , а в Європі чи Азії популярні зовсім інші продукти .

Тому аграріям потрібно визначити перспективні культури , в тому числі нішеві , які на малих обсягах можуть давати суттєвий дохід . В першу чергу за рахунок експорту в країни ЄС , де існує , наприклад , дефіцит органічних фруктів і ягід . Плюс – є споживачі , здатні дорого платити за якісний товар .

За кордоном продукцію вирощують під конкретного замовника.

Однак , за словами першого віце – президента ТПП України Михайла Непрана , наші сільгоспвиробники не хочуть возитися з виробництвом продукції експортної якості . " У минулому році ми спробували організувати такий проект з експорту ягід в країни Західної Європи , але він не пішов . У тому числі тому , що фермерам треба працювати на більш високому рівні " , – сказав Непран .

За його словами , сучасні умови міжнародної торгівлі вимагають створення агротехнологічного конвеєра , на якому працюють багато дрібних і середніх підприємств .

" Треба об'єднуватися в кооперативи для формування товарних партій . Працювати над якістю продукції , її сучасною упаковкою . Це не просто піти і продати , як на базарі . Тут потрібно психологію фермера міняти " , – вважає віце – президент ТПП України .

В Європі є дефіцит ягід, але наші виробники не дотягують за якістю

Крім того , як зазначає Дмитро Крошка , Україна могла б продавати і свої гібриди рослин , що ще більш вигідно , ніж продаж готової продукції . Але для цього потрібно подолати чимало регуляційних бар'єрів по реєстрації та сертифікації нових сортів в країнах – сусідах .

" Раніше ми були впевнені , що все буде продано в Україні , а тепер розуміємо , що треба шукати нові ринки збуту . Ніхто не приїде на поле за товаром , або куплять дуже обмежені обсяги " , – говорить директор ТОВ " Брусвяна " Ліліана Дмитрієва .

Заступник міністра аграрної політики і продовольства України з питань європейської інтеграції Ольга Трофімцева пообіцяла, що всі звернення аграріїв з інформацією про наявність попиту в тій чи іншій країні на нашу продукцію будуть взяті в роботу. Держава також почне процедури взаємного визнання сертифікатів відповідності. "У цьому році на безпосередню підтримку садово-ягідного господарства в бюджеті заплановано 75 млн грн, в тому числі, на компенсацію закладки нових садів. Крім того, є відшкодування ставок по кредитах", – запевнила Трофімцева.