Українські фермери поки не навчилися працювати "
Українці переглянули свої ягідні переваги , що вже змусило виробників змінити структуру виробництва . Зокрема , полуниці стали вирощувати менше , а малини , навпаки , більше , пише UBR.
Так, сільгосппідприємства України за останні чотири роки скоротили частку полуниці в загальному виробництві ягід з 72,3% до 53,3%. Частка малини за цей період зросла з 6,2% до 18,7%. А ось зі смородиною все по-старому – 15,5% в загальному виробництві.
"Тенденції пов'язані зі збільшенням сезону продажу малини. Українці хочуть купувати якісний продукт гарного товарного вигляду", – говорить керівник проекту "УкрАгроКонсалт" Ольга Мозгова.
Але головна проблема для виробників фруктів і ягід – низький платоспроможний попит на внутрішньому ринку і конкуренція з товаром, вирощеним на присадибних ділянках, собівартість якого ніхто не рахує.
Полуниці об'їлись
Крім того , ремонтантні сорти полуниці ( здатні неодноразово цвісти і плодоносити протягом одного вегетаційного періоду ) не так популярні , а тому її площі не ростуть . А споживчий попит зміщується в бік малини , яка довше представлена на ринку в свіжому вигляді .
" Свіжа ягода в Україні реалізується ще й тому , що не вистачає потужностей по її зберіганню . Тому селекціонери збільшили сезон продажів , задіявши нові сорти , які дозволяють збирати кілька врожаїв за сезон " , – пояснила Мозгова .
Основні продажі йдуть через ринки . Приблизно чверть ягід продається через організовані ринки , ще 24 % – через оптові , 20 % – через стихійні . Прямо з поля " йде " близько 10 % товару і 14 % віддається на переробку . На мережевий роздріб припадає не більше 7 % реалізації .
Ягоди роблять модними
Не маючи коштів на будівництво переробних комплексів або сучасних складів , виробники шукають вихід у розвитку нішевих високоприбуткових культур . " Наприклад , лохина продемонструвала феноменальне зростання " , – зазначив Олександр Ярещенко .
Та ж лохина може служити прикладом так званого " супер фрукту " , який шукають споживачі . Такий товар багатий антиоксидантами , уповільнює старіння , а також має цілющі властивості , та й просто смачний . Другою за популярністю можна назвати ягоду Годжі .
Сусіди на десерт
Наші аграрії розраховують і на експорт ягід . Але з цим поки не все гладко . " Українські фермери звикли , що головне – виростити продукт . А кому його продати думають вже після . За кордоном все навпаки : продукцію вирощують під конкретного замовника " , – розповів глава асоціації " Укрсадпром " Дмитро Крошка .
Тому аграріям потрібно визначити перспективні культури , в тому числі нішеві , які на малих обсягах можуть давати суттєвий дохід . В першу чергу за рахунок експорту в країни ЄС , де існує , наприклад , дефіцит органічних фруктів і ягід . Плюс – є споживачі , здатні дорого платити за якісний товар .
За кордоном продукцію вирощують під конкретного замовника.
Однак , за словами першого віце – президента ТПП України Михайла Непрана , наші сільгоспвиробники не хочуть возитися з виробництвом продукції експортної якості . " У минулому році ми спробували організувати такий проект з експорту ягід в країни Західної Європи , але він не пішов . У тому числі тому , що фермерам треба працювати на більш високому рівні " , – сказав Непран .
Крім того , як зазначає Дмитро Крошка , Україна могла б продавати і свої гібриди рослин , що ще більш вигідно , ніж продаж готової продукції . Але для цього потрібно подолати чимало регуляційних бар'єрів по реєстрації та сертифікації нових сортів в країнах – сусідах .
Заступник міністра аграрної політики і продовольства України з питань європейської інтеграції Ольга Трофімцева пообіцяла, що всі звернення аграріїв з інформацією про наявність попиту в тій чи іншій країні на нашу продукцію будуть взяті в роботу. Держава також почне процедури взаємного визнання сертифікатів відповідності. "У цьому році на безпосередню підтримку садово-ягідного господарства в бюджеті заплановано 75 млн грн, в тому числі, на компенсацію закладки нових садів. Крім того, є відшкодування ставок по кредитах", – запевнила Трофімцева.