Україна перевиконала бюджет: чому це погано

31 березня 2016, 09:10
Показники сигналізують про проблеми з податками

Коли перевиконання по доходах перевищує 15%, влада зобов'язана змінити бюджет. Фото: Сегодня

25 березня глава Держфіскальної служби (ДФС) Роман Насиров заявив, що за підсумками поточного місяця плануються податкові надходження в розмірі 57 млрд грн, що на 10 млрд перевищить плани. Таким чином березня стане рекордним місяцем по зборах податків за всю історію. "Я трохи хвилююся і не хочу, щоб це змінилося", – додав Насиров.

Виявилося, грунт для хвилювань є: 29 березняпрес-служба ДФС поінформувала, що надходження платежів очікуються вже в розмірі 58 млрд грн (37,5 млрд грн податкових та 20,5 млрд митних).

Реклама

"З початку 2016 р. ДФС щомісяця забезпечує перевиконання планових показників по надходженнях до бюджету. Так, за січень бюджет додатково отримав 3,9 млрд грн, в лютому перевиконання плану склало 4,2 млрд грн", – зазначили в податковому відомстві. При цьому ДФС в січні-лютому вже перевиконала встановлені Мінфіном індикативи на 14,5%.

Чому не варто радіти таким повідомленням?

Надходження від податків потрібні для забезпечення дохідної частини бюджету. Але при складанні проекту бюджету витрати і доходи балансують. Виходячи з цього визначають рівень податкового навантаження на економіку та громадян. Держбюджет приймається як закон, тому його невиконання – порушення закону. І невиконанням є не тільки невиконання, а й перевиконання показників.

Реклама

Звісно, перевиконання бюджету за доходами, в загальному випадку, є благом для країни, бо більше коштів можна витратити на соціальні потреби і реалізацію необхідних проектів. Однак питання в тому, як досягається це перевиконання. Якщо надходження зросли понад план тому, що більше очікуваного збільшилася база оподаткування (обсяги виробництва, прибуток підприємств, доходи фізосіб) – то це можна тільки вітати.

Але зараз зростання податкових надходжень в Україні практично повністю забезпечене двома чинниками: девальвацією гривні і підвищенням ефективності роботи податківців і митників. В ДФС запевняють: "Таких результатів вдалося досягти завдяки системній боротьбі з фіктивними підприємствами та іншими схемами ухилення від сплати податків; посиленій боротьбі з контрабандою та порушенням митних правил".

Тому закономірним є запитання: якщо при поліпшенні збирання податків і зборів доходи держбюджету істотно перевищують планові показники, не говорить це про те, що ставки деяких податків є завищеними для нинішнього стану економіки країни? Адже зниження цих ставок може реально сприяти економічному зростанню, який в свою чергу автоматично призведе до зростання доходів бюджету.

Реклама

Доходи бюджету – це не тільки податки

Згідно з Бюджетним кодексом України, доходи бюджету формуються чотирма видами надходжень:

  • податковими (загальнодержавні та місцеві податки, збори та інші обов'язкові платежі);
  • неподатковими (доходи від власності та підприємницької діяльності; адміністративні збори і платежі, доходи від некомерційного та побічного продажу; надходження від штрафів та фінансових санкцій; інші надходження);
  • доходами від операцій з капіталом;
  • трансфертами (кошти, отримані від інших органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших держав або міжнародних організацій на безоплатній та безповоротній основі).

Міністерство фінансів здійснює прогнозування та аналіз доходів бюджету і має виключне право надання відстрочок зі сплати податків і зборів. Органи стягнення (ДФС і ін.) забезпечують надходження до державного бюджету податків, зборів та інших доходів. Держ казначейство веде бухгалтерський облік всіх надходжень. Всі доходи державного бюджету зараховуються на єдиний казначейський рахунок і не можуть накопичуватися на рахунках органів стягнення.

Визначено до Бюджетного кодексу і порядок дій в разі перевиконання дохідної частини держбюджету:

  • факт перевиконання визнається за результатами офіційних висновків Рахункової палати та Мінфіну за підсумками трьох кварталів при перевищенні показників доходів більш ніж на 15%. Такі висновки подаються комітету Верховної Ради з питань бюджету до 15 жовтня;
  • Кабмін протягом двох тижнів з дня оголошення офіційних висновків зобов'язаний подати Верховній Раді проект закону про внесення відповідних змін до закону про держбюджет.

Держбюджет минулого року по доходах перевиконано на 12,3%, тому зміни в нього не вносилися.

Що зібрали в поточному році?

Держбюджет України складається з двох частин: загального та спеціального фонду. Перший з них становить основну частину держбюджету (близько 90%), його кошти призначені для забезпечення фінансовими ресурсами загальних видатків (тобто не направляються на конкретну мету). Спеціальний фонд передбачає цільове використання коштів.

За січень-лютий поточного року до загального та спеціального фондів державного бюджету надійшли 70,55 млрд грн, що на 17%, або на 10,24 млрд, більше показника за аналогічний період минулого року.

Доходи ж зведеного бюджету (сумарно державного і всіх місцевих) в січні-лютому виросли на 21,22% – до 91,62 млрд грн. У січні доходи зведеного бюджету на 8,7 млрд грн, або на 33,6% перевищили аналогічний показник минулого року. При цьому Національний банк поки не перераховував кошти до держбюджету, тоді як за аналогічний період минулого року він направив 5,45 млрд грн зі свого прибутку.

Держказначейство повідомляє, що доходи за січень-лютий виявилися на 11,9% вище планових на цей період, в тому числі по загальному фонду перевищення склало 14,2%.

Якщо проаналізувати структуру доходів бюджету за підсумками перших двох місяців року, то як частка податкових надходжень в цілому, так і надходжень від прибуткового податку, акцизів, ПДВ помітно перевищують показники, намічені для всього 2016 г. Це також може вказувати на зависокий рівень податкових ставок (хоча , звичайно, не всі види надходжень є рівномірними протягом року).

Доходи Державного бюджету України

Стаття доходів

січ.-лют. 2016 р.

2016 р ., план

2015 р ., виконання

млн грн

доля, %

млн грн

доля, %

млн грн

доля, %

Всього

70 585

100

595 163

100

534 649

100

Податкові надходження

63 220

89,6

494 664

83,6

409 418

76,6

в т. ч. податок на прибуток

7 924

11,2

55 750

9,4

45 062

8,4

          податок на прибуток

2 179

3,1

46 925

7,9

34 776

6,5

          акциз із вироблених в Україні товарів

7 853

11,1

52 711

8,9

38 784

7,3

          акциз з імпортних товарів

4 009

5,7

29 181

4,9

24 327

4,6

          ПДВ

30 082

42,6

230 536

38,7

178 452

33,4

           ввізні мита

2 720

3,9

19 276

3,3

40 301

7,5

Неподаткові надходження

6 611

9,4

82 734

14,0

119 960

22,4

Доходи від операцій з капіталом

85

0,1

1 267

0,2

171

0,03

Трансферти від країн і міжнародних організацій

89

0,1

5 503

0,9

1 800

0,3

Цільові фонди

64

0,1

7 880

1,3

155

0,03

Джерело: Мінфін, Держказначейство