Тюнінг "4 на 4": корисні і безглузді прикраси позашляховиків

12 жовтня 2015, 10:00
Деякі необхідні з точки зору захисту авто, а з деякими вас не пустять до Європи

Зараз всі вчаться рахувати гроші – навіть ті, хто їздить на не найдешевших автомобілях. Заїжджаючи на заправку або в автосервіс, внутрішній калькулятор включається відразу ж, і вже тим більше він не вимкнений, коли приходить ідея зробити тюнінг свого авто. Ще кілька років тому чимало автомобілістів купували елементи обважування або інтер'єру виключно з естетичних міркувань – щоб красиво було. Зараз же перш, ніж потягнутися за гаманцем або банківською картою, автовласник задається питанням: а що це дасть з практичної точки зору? Тому сьогодні буде йтися про практичний тюнінг, спрямований на досягнення конкретних цілей. А розглянемо ми це на прикладі численного парку позашляховиків, "паркетників", кросоверів, яких видозмінюють найчастіше.

Зазвичай тюнінг починається з зовнішнього обважування. Але, як ми вже говорили, сьогодні мало кого цікавить тільки зовнішність того чи іншого елемента. Кожна деталь повинна, крім своєї краси, виконувати яку-небудь корисну функцію. І, треба сказати, вона це робить, якщо правильно підійти до вибору.

Реклама

ПОРОГИ: ШВИ НІ ДО ЧОГО

Або, по-іншому, підніжки. Одна з перших в середньостатистичному списку придбання деталь. І, як показує практика, одна з найнеобхідніших для тих, хто не завжди пересувається по рівних дорогах.

ЗОВНІШНІЙ ЕФЕКТ. Після установки порогів автомобіль стає трохи ширше візуально, що надає йому більше солідності.

Реклама

ПРАКТИЧНІСТЬ. Кузовні пороги автомобіля – одне з найбільш вразливих його місць, особливо для моделей з довгою колісною базою і невисоким кліренсом. При пересуванні по грунтових дорогах вони нерідко страждають від каменів і великих гілок, а при русі по асфальту – від щебеню. Установка захисних порогів-підніжок забезпечує надійний захист від зовнішніх впливів. І це ще не все: по них набагато зручніше підійматися в салон високого позашляховика.

ЯК ВИБРАТИ. Особливу увагу слід приділяти матеріалу, з якого виготовлені тюнінгові пороги. Краще всього, якщо це буде нержавіюча сталь. Звичайно, це найдорожчий варіант, зате він буде служити багато років. Звичайні матеріали, які піддаються корозії, навіть у разі нанесення на них захисного покриття, уже через кілька років мають всі шанси проржавіти наскрізь.

Якщо автомобіль високий і підніжки будуть використовуватися за прямим призначенням, варто вибирати моделі з протиковзким майданчиком: взимку це буде дуже до речі.

Реклама

Ще один момент, на який варто звернути увагу при покупці – спосіб кріплення. Краще, якщо придбання можна буде поставити в штатні кріпильні місця. І набагато гірше, якщо для їх установки потрібно буде щось свердлити або варити. Кузов – найдорожча частина автомобіля, і зайві отвори в ньому або зварні шви зовсім ні до чого.

ДУГИ АБО КЕНГУРЯТНИКИ

Свою назву цей стильний аксесуар і справді отримав завдяки кенгуру: вона походить від австралійського терміна "roo bar", що в перекладі означає "кенгуру-решітка". І призначалася ця решітка для захисту передньої частини автомобіля від зіткнення з кенгуру, які нерідко перебігають дорогу.

Незважаючи на австралійську назва, батьківщиною кенгурятников стала Америка, де вже багато років фермери вішали на свої пікапи дерев'яні конструкції для розгону худоби.

Для чого ж сьогодні значна частина водіїв повнопривідників встановлює кенгурятники на свої автомобілі в країні, де кенгуру водяться лише в зоопарку? В основному – для краси. Але не завжди.

ЗОВНІШНІЙ ЕФЕКТ. Навіть сучасний "паркетник" з плавними обтічними формами стає схожим на "справжній позашляховик".

ПРАКТИЧНІСТЬ. У більшості випадків – сумнівна. Це стосується всіх автомобілів з несучим кузовом, тобто не рамних. Якщо рама все-таки є і конструкція кріпиться до неї правильно, кенгурятник може захистити передню частину автомобіля від пошкоджень при зіткненнях на невеликій швидкості. До того ж на кенгурятник можна поставити додаткові фари – звичайно ж, з дотриманням вимог Правил дорожнього руху.

В автомобілях же з несучим кузовом в більшості випадків навіть при незначному ударі масивна металева дуга просто "складеться" на капот або решітку радіатора. Крім того, в більшості випадків з кенгурятником вас не пустять в країни Європи, де існують жорсткі вимоги до цих деталей тюнінга, що представляє собою підвищену небезпеку для пішоходів. Більшість тих конструкцій, які продаються в Україні, цим вимогам (та й взагалі ніяким іншим) не відповідає.

ЯК ВИБРАТИ. Кращим матеріалом для виготовлення кенгурятників вважається, як і у випадку з порогами, нержавіюча сталь. Варто уникати виробів зі звичайного металу, покритого так званою молотковою емаллю – вона легко відколюється, відкриваючи шлях корозії. Категорично не варто встановлювати дуги з кріпленням до швелера бампера або буксирних елементів. Якщо все-таки встановлюєте кенгурятник на автомобіль з несучим кузовом, він повинен кріпитися до балки або лонжерону. Але у випадку удару великий ризик пошкодження цих елементів кузова, і відновити геометрію тоді буде складно і дорого. Тому краще сто разів подумати, перш ніж встановлювати такий елемент на своє авто.

З такою прикрасою в Європу вас можуть не пустити.

ЗАХИСТ БАМПЕРІВ

Більшість сучасних автомобілів оснащено красивими, але недостатньо міцними пластиковими бамперами. Навіть у самого акуратного водія є чимало шансів вже через рік отримати неприємний набір з подряпин і потертостей на них. Нерідко "допомагають" в цьому і неуважні сусіди по парковці.

Захисні елементи (можуть бути як металевими, так і у вигляді м'яких накладок) будуть запобігати появі дрібних ушкоджень. Але не більше того – у разі ДТП ніякої допомоги від них не буде.

ЗОВНІШНІЙ ЕФЕКТ. Правильно підібраний комплект якісних елементів захисту бамперів буде хорошим доповненням до екстер'єру автомобіля. Якщо, звичайно, їх дизайн розроблявся з урахуванням форм кузова конкретної моделі, а не став якимось універсальним варіантом безіменних китайських майстрів.

ПРАКТИЧНІСТЬ. Серйозного захисту такі аксесуари не дають, але в більшості випадків пошкодження бамперів – це дрібні подряпини і потертості після чиєїсь невдалої парковки. А саме таких неприємностей захист бампера дозволяє уникнути.

ЯК ВИБРАТИ. Якихось особливих вимог немає. Головне, щоб захист було легко встановити, а матеріал був довговічним і не боявся корозії.

ТЮНІНГ ПІДВІСКИ: КРАЩЕ НЕ ТРЕБА

Тут головне питання: а чи треба? Якщо відповіді немає, краще не втручатися в конструкцію ходової частини автомобіля. Зазвичай над тюнінгом підвіски замислюються любителі екстремальних позашляхових пригод, бажаючи отримати ще більше дорожнього просвіту і жорсткості, щоб впевненіше штурмувати всілякі перешкоди.

ЗОВНІШНІЙ ЕФЕКТ. Елементи тюнінгової підвіски виробники зазвичай фарбують у яскраві кольори: жовтий або червоний. Оцінять це лише знавці.

ПРАКТИЧНІСТЬ. Більше кліренсу, жорсткіша підвіска – а значить, менше шансів "посадити на днище". Крім того, з'являється можливість встановлення коліс більшого радіусу і більшої ширини, особливо у разі наявності в тюнінг-комплекті розширювачів маточин.

ЯК ВИБРАТИ. З ходовою краще не жартувати. Та й Правила дорожнього руху в даному випадку не допускають самодіяльності. Тому краще звернутися до фахівців, які підберуть комплект тюнінгованої підвіски від надійного виробника і встановлять його.

Яскраві кольори. Найпоширеніший варіант тюнінгу.

ОПТИКА: ДЛЯ БЕЗПЕКИ

Установка тюнінгової оптики замість штатної зазвичай переслідує дві мети: естетичну і підвищення якості освітлення. З другим у сучасних автомобілів і так, як правило, все добре, так що варто зізнатися: в першу чергу освітлювальні прилади змінюють для краси. У цьому випадку треба пам'ятати, що їх установка не повинна суперечити Правилам дорожнього руху.

ЗОВНІШНІЙ ЕФЕКТ. Правильно підібрані задні ліхтарі, повторювачі поворотів на дзеркалах – все це дає трохи більше індивідуальності автомобілю, виділяючи його в потоці.

ПРАКТИЧНІСТЬ. Якщо нова оптика працює краще штатної – це позитивно позначається на безпеці, особливо в умовах обмеженої видимості.

ЯК ВИБРАТИ. Економити на оптиці не варто – інакше навіщо міняти штатну? Обраний ліхтар повинен бути створеним саме для вашої моделі автомобіля, встановлюватися в його штатне кріпильне місце і підключатися до проводки заводським роз'ємом. А регулювання повинні відповідати заводським, щоб забезпечити ефективне і безпечне освітлення.

ЗАХИСТ АГРЕГАТІВ ПІД ДНИЩЕМ

На жаль, не всі автовиробники приділяють їй належну увагу. Тим часом, корпуси (картери) двигуна і агрегатів трансмісії (коробки передач, роздавальної коробки) виконані з легкого сплаву. Нічого дивного: по наших дорогах їздять в основному іномарки і їх клони, зібрані на вітчизняних заводах. Всі вони спроектовані для пересування по рівних європейських дорогах, де потрапляння каменю або ще чого-небудь в двигун знизу викликало б велике здивування. У наших же реаліях дивно скоріше те, що автомобілі з заводів нерідко випускаються з легким захистом з тонкого металу або навіть пластику або ж зовсім без нього.

ЗОВНІШНІЙ ЕФЕКТ. Ніякого.

ПРАКТИЧНІСТЬ. Навіть найдорожчий сталевий захист двигуна або трансмісії коштує дешевше ремонту цих агрегатів у разі пошкодження. Особливо це актуально для власників позашляховиків, які подорожують по грунтових дорогах, а тим більше бездоріжжю.

Про захист двигуна варто задуматися і тим, хто не збирається з'їжджати з асфальту, особливо зараз, напередодні зими: важкий шматок льоду на швидкості може нанести серйозні пошкодження картера двигуна або коробки передач.

ЯК ВИБРАТИ. По-перше, чим товще, тим краще. Добре, якщо товщина сталевого листа становитиме 2-2,5 мм для міського автомобіля і трохи більше – у випадку з позашляховиком, який активно борознить простори поза асфальтом. По-друге, захист повинен точно ставати в штатні кріпильні місця. Інакше доведеться варити або свердлити, про що ми вже говорили. Ознака гарного тону у виробників захисту – точні розміри і місце розташування кріпильних елементів, завдяки чому установка займає не більше 15 хвилин.

Ціна питання. Найдорожчий захист дешевше ремонту.

КУНГИ ДЛЯ ПІКАПІВ: ПРОТИ ЗЛОДІЇВ

Кузов пікап в сучасних позашляховиках найчастіше представляє собою відкритий вантажний відсік. Придбання кришки (кунга) – необхідність для більшості власників таких авто.

ЗОВНІШНІЙ ЕФЕКТ. "Маленька вантажівка" стає схожою на "великий позашляховик", а у разі придбання кунга у форматі "фулбокс" отримає спортивний вигляд учасника трофі-рейду.

ПРАКТИЧНІСТЬ. Вантажний відсік тепер захищений від дощу. А значить, у ньому можна перевозити будь-які вантажі. Деякі кунги оснащуються підсвічуванням і бічними вікнами. У цьому випадку в кузові пікапа можна створити повноцінні спальні місця, що замінить туристам намет або необхідність шукати кемпінг. Ще один важливий момент: кунг закривається на замок, а значить, забезпечує захист вантажу від крадіжки. Особливо якщо не забути поставити на його двері або кришку датчик, підключений до сигналізації.

ЯК ВИБРАТИ. Перш ніж вибирати, потрібно визначитися з тим, як буде використовуватися кузов. Якщо вантажу буде небагато, можна обійтися кришкою, що закриває вантажний відсік на рівні його бортів. Купівля кунга висотою з кабіну збільшує обсяг перевезених речей приблизно в півтора рази. Фулбокс має лише візуальну відміну від звичайної кришки, а коштує помітно дорожче.

Додатково варто придбати вкладиш в кузов, який прикриє його металеву поверхню і захистить від подряпин, неминучих при навантаженні або розвантаженні громіздких речей.

Кришка. Допоможе збільшити обсяг багажу приблизно в 1,5 рази.