Три відповіді України на російську блокаду: обсяги торгівлі через РФ і обхідні шляхи

17 лютого 2016, 08:14
Експерти вважають, що заборона транзиту вантажів через територію РФ може направити їх потоки через Україну

600 українських далекобійників скоро повернуться додому, але проблему транзиту це не вирішить Фото з архіву "Сегодня"

Після того як Росія перекрила Україні транзит на схід по своїй території, нашому бізнесу довелося шукати обхідні шляхи для поставок по суші в країни Середньої Азії, Казахстан, Афганістан, Пакистан, Монголію і частково Китай (основний наш експорт – руда, продукція машинобудування, алюмінієвий прокат, продтовари – йде туди морем повз Росію). "Сегодня" розібралася, як вийти з ситуації.

СУША-МОРЕ. За розрахунками фахівців з логістики, в грошах обсяг експорту в ці країни – близько 5% від загального експорту (за даними Держстату за 11 місяців 2015 року, це $1,7 млрд), але "в вагонах" це багато, оскільки ми продаємо в основному продукти, метал, кокс, продукцію машинобудування.

Реклама

А ось імпорт по суші через Росію – це в товари з невеликим об'ємом, але високою доданою вартістю, перш за все з Китаю: побутова техніка, комп'ютери, смартфони та телефони, велосипеди, одяг-взуття, посуд тощо, тому організувати їх доставку до нас в обхід РФ технічно набагато простіше.

Поки Україна робить перші кроки в створенні альтернативного шляху: вантажі пішли від нас до казахстанської станції Достик на кордоні з Китаєм за 15,5 діб за маршрутом Одеса – грузинський порт Поті (морем на залізничному паромі) – столиця Азербайджану Баку (залізницею) – Казахстан (морем на паромі) – казахський місто Достик (залізницею).

Директор логістичної компанії Віктор Прудковскіх вважає, що у цього маршруту є перспектива, тому що він дешевше і швидше, ніж доставка товарів, наприклад, з Китаю в Європу по суші.

Реклама

"Зараз це займає 40-45 діб і коштує близько $4000 за контейнер, – каже Прудковскіх. – За нашими розрахунками, якщо все налагодити (Мінінфраструктури обіцяє сформувати вісім 40-контейнерних поїздів), то час доставки контейнера скоротиться до 25 діб, а ціна впаде до $1000-1500 за контейнер. Однак його колега-логістик Олександр Лазарєв песимістичний. На його думку, навіть 8 контейнерних поїздів – це недостатньо для того, щоб зробити новий маршрут популярним і затребуваним у великих перевізників.

"В організації перевезень нашого експорту на схід, до Китаю, Індії і Південно-Східну Азію й імпорту звідти товарів в Україну по океанських просторах (з Чорного через Середземне і далі, – див. інфографіку) нічого не змінилося, – каже Прудковскіх. – Та й не могло змінитися, адже великі компанії, обравши маршрут, працюють у ній мінімум рік-два, а якщо з точки зору витрат і термінів доставки все влаштовує, – то й десятиліттями".

Реклама

ПОВІТРЯ. А ось повітряні перевезення вантажів, які раніше перевозилися транзитом через РФ, в вагонах і фурах навряд чи можливі на практиці, хоча технічно здійсненні. За підрахунками Прудковскіх і Лазарєва, вони виявляться на порядок дорожче, ніж по землі. Та й "зайвих" вантажних літаків у нас немає. Як повідомили нам в найбільшому перевізнику вантажів – ДП "Антонов", їх парк становить 7 літаків Ан-124 "Руслан" і Ан-225 "Мрія". Всі машини задіяні: два "Руслана" регулярно перевозять стратегічні вантажі НАТО, 2-3 – комерційні вантажі, при необхідності підключають ще два борти "на вимогу". А "Мрія" часто затребувана для транспортування унікальних великогабаритних і важких (до 150 т) вантажів, які нічим більше перевезти не можна, наприклад, це турбіни для електростанцій.

ПЕРСПЕКТИВИ. І все ж Україна повинна прагнути до того, щоб стати великим міжнародним транзитером, впевнені експерти. За словами Прудковскіх, якщо організувати чітку доставку вантажів навіть в невеликих обсягах через Одесу, то потім бізнес сам перейде на нову логістику – з морських перевезень з Китаю в Європу на комбіновані, оскільки це швидше і дешевше.

"Зараз судна йдуть з Тайваню в Гамбург 40-45 діб, – говорить Прудковскіх. – Через Одесу цей термін скоротиться до 21-25 діб. Причому можливі два шляхи: перевезення контейнерів фурами туди, це дешевше, наприклад, до Польщі, Румунії, Болгарії та залізницею на схід Європи, припустімо, в Клайпеду". Головне організувати чітку роботу митниці, щоб вантажі оформлялися максимально швидко. Наприклад, в Гамбурзі один контейнер оформляють всього за 25-30 хв., В Одесі зазвичай за кілька діб.

До речі, вчора РФ і Україна домовилися про введення з 16 по 25 лютого режиму "їду додому", який дозволить безперешкодно повернутися на територію своїх країн водіям, що застрягли на кордонах. Наших – близько 600 фур. Але очевидно, що проблему транзиту це не вирішить.